Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Formarea viitoarelor generații de ingineri și dezvoltarea agriculturii de precizie prinde viaţă pe băncile F.I.F.I.M.

27 Martie 2013



În lumea în care trăim a devenit vital să protejăm natura, să construim ecologic, să avem grijă ce construim şi unde construim, să știm să combatem hazardele naturale. Pentru toate acestea avem nevoie de experţi în mediu și în construcţii, de ingineri geodezi în cadastru, de ingineri în domeniul îmbunătăţirilor funciare. O parte din aceşti specialişti sunt sau vor fi din rândul absolvenţilor Facultăţii de Îmbunătățiri Funciare și Ingineria Mediului (F.I.F.I.M.) din cadrul Universității de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București (U.S.A.M.V). Dr. ing. Răzvan Teodorescu conduce destinele acestei Facultăți pe care și-a propus să o ducă la un nivel superior de manifestare şi performanţă, conectat la tendinţele internaţionale, dar mai ales la cerinţele spaţiului românesc.


Dr. ing. Răzvan Teodorescu, Decanul F.I.F.I.M.

Care sunt elementele cheie prin care F.I.F.I.M. reuşeşte să facă diferenţa în rândul facultăţilor de profil?

Se spune că nu este aşa de greu să întreci un record, cel mai greu este să îl menţii. Dinamica pieţei forţei de muncă şi concurenţa deschisă la nivel european presupun o capacitate de adaptare foarte mare. Acest lucru se poate realiza numai printr-o flexibilitate organizatorică ridicată. Astfel, o organizaţie trebuie să fie capabilă şi dispusă să se adapteze oricărui tip de proiect din domeniul său de activitate. Se întâmplă de multe ori ca, la iniţierea sau participarea într-un proiect, cel mai simplu şi mai prompt răspuns pe care îl primeşti să fie evidențierea motivelor pentru care nu se poate realiza sau nu se poate implementa acel proiect. Tocmai acest lucru încercăm să-l schimbăm în mentalitatea oamenilor. Ne dorim ca modul de gândire sau conexiunile pe care le facem la dezbaterea unui nou proiect să se axeze pe a căuta modalităţi de depăşire a obstacolelor pentru a ajunge la rezultatul final.

Pentru o instituţie de învăţământ resursa umană (profesori şi studenţi) reprezintă cel mai important element. Un alt element cheie este comunicarea. Armonizarea celor două elemente ne asigură nivelul de performanţă crescut şi recunoaşterea atât la nivel naţional, cât şi internaţional. Se spune că „atunci când elevul învaţă de la profesor, ştiinţa stagnează, iar când profesorul învaţă de la elev, ştiinţa evoluează”. Arta cu care reuşim să comunicăm pentru a ţine în echilibru resursele ne diferenţiază în rândul altor facultăţi de profil şi ne asigură unul dintre primele locuri în clasamentul furnizorilor de forţă de muncă calificată în domeniile în care pregătim viitorii specialişti.

Abordarea activităţilor didactice centrate pe student, creşterea numărului de ore de practică pentru studenţi, dotarea de excepţie a laboratoarelor, parteneriatele încheiate, precum şi realizarea proiectelor ştiinţifice ne-au dat posibilitatea implicării studenţilor în activităţile aplicative, asigurând astfel premisele unei bune însuşiri a părţii teoretice.

În ce măsură F.I.F.I.M. contribuie la relansarea dezvoltării rurale?

Implicarea studenţilor în activităţi de voluntariat, în proiecte mai mici sau mai mari, dezvoltate în parteneriat cu firme private, creşte nivelul de conştientizare şi responsabilizare a studentului. El înţelege astfel că proiectele pe care urmează să le dezvolte sau activitatea practică pe care o va desfăşura ca viitor specialist trebuie privite din mai multe puncte de vedere și presupune o implicare susţinută din partea lui.

Practic, dacă dorim să avem un ”super-inginer” pentru o dezvoltare sustenabilă a spaţiului rural, ar trebui ca acesta să urmeze toate cele patru specializări ale facultăţii noastre. Pentru că dezvoltarea durabilă a spaţiului rural presupune o colaborare între inginerul de mediu, inginerul în construcţii, inginerul de cadastru şi inginerul de îmbunătăţiri funciare. Lipsa unei specializări din această verigă în momentul planificării unui proiect de dezvoltare rurală duce la o dezvoltare „ruinabilă”. De aceea, ca în multe alte domenii, cheia succesului este specializarea şi comunicarea între aceşti specialişti, iar existenţa „super-inginerului” nu mai este de actualitate în timpurile noastre. Studenţii trebuie să înţeleagă acest lucru şi să se preocupe pentru o cât mai bună specializare, să relaţioneze între ei încă din timpul facultăţii. Pe parcursul anilor de studiu din facultate se pun bazele unor colaborări profesionale între studenţii din cadrul diferitelor specializări, se leagă prietenii ce durează în timp, ceea ce face ca, la un moment viitor, în activitatea lor profesională, aceştia să se poată consulta şi susţine reciproc în carierele lor.

Ne bucurăm foarte mult că numărul studenţilor care termină facultatea noastră şi se angajează în domeniul pe care l-au studiat este în creştere. Avem absolvenţi care lucrează în firme private şi cu care colaborăm în proiecte, avem absolvenţi care lucrează în diferite agenţii cu care avem parteneriate pentru practică. O parte dintre absolvenţii noştri lucrează în străinătate şi fac faţă excelent rigorilor de acolo.

La nivel internaţional și naţional accentul cel mai mare se pune acum pe dezvoltarea durabilă a agriculturii. Populaţia la nivel global este în continuă creştere, în timp ce suprafaţa terenului destinat agriculturii este în continuare limitată, ca resursă. În acelaşi timp trebuie să ne gândim că există şi alte constrângeri referitoare la încălzirea globală, repartizarea căderii precipitaţiilor etc. Constatăm că avem nevoie de o agricultură de precizie. Avem nevoie deci de o punere la punct cu noile descoperiri şi aplicarea acestora. Prin structura planurilor de învăţământ, atât pentru studiile de licenţă, cât şi pentru cele de masterat, F.I.F.I.M. pregăteşte viitorii specialişti în aplicarea conceptului de agricultură de precizie prin aplicarea principiilor agriculturii/dezvoltării durabile.



Care sunt principalele obiective pe care doriţi să le împliniţi în cursul mandatului dumneavoastră?

Pe lângă obiectivele manageriale „normale”, care ţin de actualizarea permanentă a programei universitare, dezvoltarea bazei tehnice, perfecționarea cadrelor didactice, implicarea în proiecte ştiinţifice etc., îmi doresc atingerea şi altor obiective, deopotrivă de importante.

Unul dintre acestea este să oferim tuturor studenţilor de la cele patru specializări posibilitatea de a urma ciclul de masterat în domeniul pe care l-au ales. Pentru o comunicare internă şi o organizare cât mai eficientă în cadrul facultăţii, mi-am propus să realizăm şi să implementăm un sistem electronic integrat de management al documentelor, cu un termen de finalizare ambiţios: 1 octombrie 2013. De asemenea, îmi doresc să acredităm o parte din laboratoarele facultăţii în vederea intrării pe piaţa prestărilor de servicii în domeniile în care facultatea are specialişti şi expertiză.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite