Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Kapsch România,cu un pas înaintea obiectivelor propuse

29 Aprilie 2013



La încheierea primului an fiscal integral după lansarea oficială în România, subsidiara grupului austriac Kapsch a depăşit practic toate estimările iniţiale, atât din punct de vedere al cifrei de afaceri, cât şi al consolidării prezenței pe piață și diversificării ofertei de servicii. Am discutat cu Liviu Bozga, Director Executiv, şi Daniel Oancea, Director Business Solutions în cadrul Kapsch România, măsurile şi strategia care au permis atingerea acestor rezultate, precum şi direcţiile de dezvoltare care se prefigurează pe piaţa locală, dar şi la nivel internaţional.



Cu ocazia lansării oficiale a Kapsch România, la finalul anului 2011, oficialii grupului austriac prezenţi la Bucureşti enunţau o serie de obiective ambiţioase, investiţii importante, dar şi rezultate pe măsură. Cât de realiste au fost aşteptările?

Liviu Bozga: Practic, la 31 martie a.c. am încheiat primul an fiscal integral al Kapsch România. Un an bun, în care împreună cu compania Squario IT Solutions – achiziţionată la finalul lui 2011 odată cu subisidiara acesteia Focus Net Consulting – ne-am apropiat de ţinta anunţată cu ocazia lansării oficiale a Kapsch România – o cifră de afaceri totală de 15 milioane de euro în decurs de trei ani. Sunt toate premisele să atingem această cifră încă de anul acesta, ceea ce reprezintă un avans considerabil faţă de estimările iniţiale.

Aţi amintit achiziţia companiei Squario, funcţionează aceasta ca o entitate independentă în cadrul Kapsch România sau a fost deja asimilată?

Daniel Oancea: Squario a funcţionat independent din punct de vedere juridic până la finalul anului trecut, pentru că s-a dorit o evidenţiere separată a rezultatelor, care au confirmat aşteptările iniţiale. La finalul lui 2012 s-a luat decizia demarării procedurilor de fuzionare, ce se vor finaliza în curând. Este un proces mai complicat din punct de vedere formal şi juridic, decât din punct de vedere operaţional. Practic, la nivel operațional am funcţionat integraţi în Kapsch România încă din momentul finalizării achiziţiei, iar proiectele complexe au fost livrate împreună. A fost o asimilare facilitată de existenţa unei relaţii anterioare de colaborare strânse între Squario şi Kapsch România, atât la nivel de management, cât şi operaţional.

Unul dintre principalele obiective enunţate cu ocazia lansării a făcut referire la extinderea prezenţei pe piaţă a Kapsch România. Cum s-a materializat, până acum, acest demers?

Liviu Bozga: Kapsch adresează în primul rând piaţa locală, cu focus pe clienţii mari privaţi din industria financiar-bancară, oil&gas, telecomunicaţii şi retail – domenii în care mulţi dintre principalii jucători se numără deja printre clienţii Kapsch România. Acestora li s-au adăugat, în decursul acestui an, şi două proiecte semnificative în sectorul public, însă această zonă reprezintă un procent limitat în business-ul nostru. Beneficiem, deci, de un protofoliu solid de referinţe pe plan local – cu proiecte complexe realizate în companii din Top 500 –, pe care îl consolidăm cu cele venite din pieţele externe, pe care le adresăm, în general, prin intermediul unor soluții foarte specializate, cum ar fi cele de tip Business Technology Optimization. De asemenea, am demarat proiectul International Delivery Center (IDC), care reprezintă un centru de competenţe local prin care furnizăm servicii atât grupului Kapsch, dar şi pentru clienţii din diferite ţări, în principal Austria. Am început în urmă cu aproape şase luni şi avem deja o echipă cu peste 20 de oameni, pe care estimăm să o extindem până la finalul acestui an, în urma cererilor care înregistrează o creştere foarte rapidă. Este un model validat de piaţă şi avem avantajul cererilor primite din partea companiilor din cadrul grupului Kapsch – BusinessCom, CarrierCom şi TrafficCom. Am început cu servicii de tipul service desk, first line support etc., iar acum ne orientăm către servicii profesionale, administrare servere, dezvoltări şi personalizări de aplicaţii. La momentul actual, ca și număr de utilizatori finali ai serviciilor furnizate de către Kapsch România, am depăşit deja pragul de 10.000, la care se adaugă cei peste 5.000 de utilizatori din cadrul grupului Kapsch, beneficiari ai serviciilor furnizate de către IDC. Dezvoltarea International Delivery Center în România a reprezentat o decizie strategică la nivel de grup, care a fost susţinută nu numai prin prisma avantajului costurilor, ci mai ales prin oportunitatea valorificării capitalului de competenţe pe care îl reuneşte Kapsch România. Faptul că a fost o decizie corectă o demonstrează creşterea foarte rapidă pe care a înregistrat-o. Relativ recent, a fost demarat un nou proiect, „Tiger team“, în cadrul căruia o echipă de 6 specialişti Kapsch România asigură implementare și suport on-site – pe partea de infrastructură, networking, soluții de comunicații și securitate – în toate filialele Kapsch. Ne integrăm astfel tot mai mult în operaţiunile şi strategia pe termen lung a grupului.

Ce alte iniţiative strategice, la nivel de grup, au susţinut procesul de extindere a Kapsch România?

Daniel Oancea:
Trebuie precizat din start că organizaţia din România a avut o dezvoltare aparte faţă de celelalte subsidiare ale Kapsch, prin faptul că noi nu ne-am dezvoltat ca furnizori de servicii pentru TrafficCom sau CarrierCom, ci ne-am poziţionat de la început ca o organizaţie BusinessCom, respectiv ca un integrator de soluţii şi furnizor de servicii IT. Ne-am dezvoltat independent, prin forţe proprii, beneficiind de investiţiile grupului şi, din acest punct de vedere, achiziţia Squario s-a aliniat strategiei grupului Kapsch şi, în particular, a Kapsch România de a ne concentra în principal pe zona furnizării de servicii profesionale şi pe contracte de outsourcing, de durată mare. O altă achiziţie care a consolidat această direcţie de dezvoltare a fost preluarea echipei de specia-lişti certificaţi pe tehnologia BMC Remedy a companiei Materna. Avem acum cea mai mare echipă din România pe BMC Remedy, o soluţie specializată de IT Service Monitoring, ceea ce reprezintă un avantaj competitiv pentru noi pe zona serviciilor profesionale. Outsourcing-ul este o direcţie care începe să se facă simţită şi în România – avem deja contracte semnate cu clienţi mari din telecom, retail şi oil&gas –, contracte ce reprezintă o componentă importantă în cifra de afaceri a Kapsch România. Este un fenomen care începe să capete amploare pentru că organizaţiile mari şi chiar şi cele mijlocii au început să înţeleagă că, adoptând acest model al externalizării, realizează economii reale şi creşteri de eficienţă şi obţin mult mai uşor nivelul de calitate dorit pentru serviciile IT. Este adevărat însă că, la momentul actual, în România parcurgem încă o perioadă de asimilare a conceptului – ne confruntăm încă cu rezistenţa venită din partea managementului IT, care îşi vede limitate atribuţiile. Totuși există modele de succes validate în piaţă, iar noi, la nivelul Kapsch România, dispunem de procesele de business şi infrastructura necesară furnizării acestor servicii şi avem specialişti cu experienţă reală, care dețin know-how-ul necesar.

În ce alte direcţii s-au realizat investiţii, anul trecut, la nivelul Kapsch România?

Daniel Oancea:
Una dintre direcţiile constante de investiţie, care se va menţine şi în 2013, au fost investiţiile în competenţe – în anul care a trecut am depăşit cu mult pragul de 200 de certificări. De altfel, în cadrul grupului Kapsch se acordă o atenţie deosebită managementului resurselor umane, fiind creată Kapsch University, o adevărată instituţie cu curicule clar definite, care are ca scop consolidarea şi extinderea competenţelor angajaţilor grupului. Investiţiile în procesele de certificare şi atestare reprezintă un efort constant pentru că suntem o companie specializată în furnizarea de soluţii şi servicii complexe, integrate, în care certificările şi experienţa au o valoare critică pentru business-ul desfăşurat. De aceea menţinerea nivelului înalt de specializare, prin noi certificări, şi extinderea ariei de competenţe sunt priorități stringente. Suntem însă conştienţi că nu vom putea avea resurse certificate şi specializate în absolut toate domeniile IT, de aceea ne păstrăm statutul de integrator şi continuăm să lucrăm cu foarte mulţi parteneri, atât din zona vendorilor, cât şi din cea de implementare. Ne menţinem focalizarea pe consolidarea ecosistemului de parteneri, pentru că această abordare ne asigură un nivel ridicat de scalabilitate pe anumite arii de competenţe, dar şi flexibilitate în politicile de cost, astfel încât să răspundem mult mai eficient cerinţelor pieţei. Avem câteva zeci de parteneriate încheiate, dar, ca integrator, menţinem o poziţie echidistantă faţă de furnizori şi ne concentrăm eforturile pe oferirea de soluţii care să răspundă optim cerinţelor şi problemelor clienţilor. Diversitatea tehnologică ne permite să menţinem un statut de independenţă, pe care dorim să ni-l dezvoltăm o dată cu consolidarea unui altfel de profil de integrator în piaţa locală. Există la momentul actual mulţi integratori locali concentrați pe sectorul public. Noi dorim să ne diferenţiem, venim cu o ofertă de calitate, o strategie de abordare a pieţei cu care adresăm în special clienţii privaţi companii multinaţionale şi eşalonul superior al sectorului IMM, care au cerinţe drastice şi precis formulate.

Care sunt principalele planuri de dezvoltare stabilite a fi atinse în cursul acestui an?



Figură proeminentă a comunităţii IT&C din România, Dan Roman şi-a pus amprenta asupra evoluţiei companiilor în care a activat, în special prin spiritul său antreprenorial. În 1990 s-a numărat printre primii antreprenori locali, stabilind una dintre primele companii private din ţară, RBS Ltd. (Romanian Business Solutions), care a devenit lider al pieţei IT locale. Roman a condus RBS ca Director General şi proprietar până în 1995, an în care a vândut compania către IBM. Din 1996 a devenit, la Viena, Director Regional al regiunii CER din cadrul IBM, fiind responsabil pentru ţările din Balcanii de Vest şi spaţiul fostei CSI. În anul 2000, Roman a stabilit propria sa companie în Austria, eNet Data G.m.b.H., care a fost achiziţionată în 2002 de către S&T AG, o companie IT austriacă listată la Bursa din Viena. Ulterior achiziţiei, Roman a ocupat poziţiile de Senior VP al S&T AG şi Director Regional. De la mijlocul anului 2011, Roman ocupă poziţia de Director General Kapsch România, acolo unde continuă să aplice principiile de leadership dobândite şi în urma interacţiunii directe cu personalităţi de talie mondială. „Sunt oameni cu care colaborez îndeaproape de peste 15 ani de zile şi care formează o echipă sudată, cu un portofoliu de referinţe aş putea spune unic pentru România. În jurul acestui nucleu de profesionişti ce activează atât în zona de infrastructură, cât şi în cea a soluţiilor şi serviciilor profesionale, adăugăm permanent tineri de valoare aflaţi în plină perioadă de afirmare, cărora le oferim posibilitatea de a lucra în proiecte complexe cot la cot cu oameni cu mare experienţă. Kapsch promovează valorile familiei şi acesta este unul dintre motivele pentru care echipa din România a obţinut aceste rezultate remarcabile într-un interval atât de scurt.“

Liviu Bozga: Obiectivul de creştere în raport cu evoluția pieții este păstrat, însă nu mai este atât de agresiv ca anul trecut, pentru că dorim în primul rând să consolidăm şi să valorificăm ceea ce am realizat deja. Astfel, dorim să ne îmbunătățim prezenţa în anumite verticale în care suntem activi, dar şi să începem extinderea cu oferte de servicii la nivel internaţional, urmând astfel strategia grupului de promovare a serviciilor de nearshoring. Ne concentrăm în principal către Europa de Est, ieşirea pe pieţele internaţionale fiind facilitată de faptul că grupul Kapsch este prezent în multe ţări, unde avem avantajul că există deja o forţă de vânzare. Sunt pieţe pe care putem valorifica atât nivelul superior de competenţe din cadrul Kapsch România, cât şi portofoliul de produse complementare celor pe care subsidiarele Kapsch le oferă. O altă direcţie interesantă de dezvoltare va fi cea pe zona de mobilitate, unde am semnat recent un parteneriat cu Apple. În România suntem singurul integrator de soluţii business pentru această companie, care vine din zona consumer, dar este din ce în ce mai prezentă şi în zona enterprise, în care Kapsch România are o experienţă îndelungată. Deşi parteneriatul este relativ recent, avem discuţii cu companii care doresc să dezvoltăm şi să implementăm aplicaţii mobile pentru zona enterprise pe platformele Apple. Este un interes real în zona forţelor de vânzări mobile şi a echipelor de întreţinere şi mentenanţă, dar nu numai. Este adevărat însă că potenţialii clienţi provin cu precădere de pe pieţele externe, deşi am avut şi câteva solicitări venite de pe plan local, respectiv cereri de soluţii foarte specializate adresate unor domenii de nișă. Nu în ultimul rând, o direcţie importantă pe care am menţionat-o anterior va fi reprezentată de dezvoltarea echipei International Delivery Center, care estimăm că va ajunge la 100 de oameni până la finalul anului.

O creştere atât de rapidă a echipei nu va afecta omogenitatea acesteia?



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
Dermatologul
De curiozitate... din firmele "acaparate" de Kapsch cati oameni au mai ramas? Specialistii cu plicul la purtator au trecut in masa din S
10 Septembrie 2013, 05:15:13
Dermatologul 2
_T in Kapsch. Sa promovam Competenta! (ahm... plicul cu unsoare)
10 Septembrie 2013, 05:17:00