Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Lecţia de creştere

31 Mai 2013



Cum nu toată lumea are noroc de contracte cu Statul din care să finanţeze linii reale de business, se pune în mod automat întrebarea ce şanse are un antrepenor din domeniul tehnologic să transforme o idee într-o afacere de succes? Din fericire, în ultimii ani s-au conturat mai multe iniţiative ale mediului local de afaceri pentru creşterea unor astfel de start-up-uri, oferind în principal acces la cunoştinţe şi networking, dar şi infuzii de capital, acolo unde oportunităţile sunt evidente.

Venture Connect, probabil cel mai important proiect de acest gen, în care sunt implicaţi întreprinzători precum Radu Georgescu sau Marius Ghenea, dar şi fonduri de investiţii precum Eleven Accelerator sau LAUNCHub, are deja finanţări de câteva milioane EUR, doar anul trecut două companii româneşti primind infuzii de peste 500.000 EUR fiecare. O altă iniţiativă similară este TechAngels lansată anul trecut şi care, cel puţin declarativ, anunţa disponibilitatea unei sume de circa 10 milioane EUR pentru investiţii în 2013.

Totuşi, acestea sunt excepţii, iar valoarea investiţiilor atrase de start-up-urile tehnologice este încă redusă, în cele mai multe cazuri aportul de capital având mai puţine zero-uri. Direcţia este una bună şi duce la o rafinare a pieţei prin crearea unei concurenţe evidente între antreprenori, dar şi prin stimularea inventivităţii acestora.

Dincolo de capital, piaţa actuală permite exploatarea rapidă a unor idei. Generalizarea mobilităţii şi a consumului de apps-uri prin intermediul platformelor online ale Apple, Microsoft sau Google aduce piaţa globală în faţa oricărui antreprenor. Chiar dacă studiile arata că 60% din aplicaţiile mobile aduc maxim 500 USD pe lună caştig pentru dezvoltatori, există suficiente cazuri care să demonstreze că ideile bune susţinute cu perseverenţă şi marketing pot deveni lozul cel mare.

Ce perspective aduce această stare de fapt? Pe de o parte, ar fi de aşteptat ca numărul şi calibrul investitorilor să crească şi mi-ar plăcea să văd implicaţi în astfel de iniţiative şi o bună parte dintre managerii care au ieşit din industria IT prin vânzarea unor companii şi care cu siguranţă au disponibilităţi financiare considerabile, iar pe de alta, tot mai mulţi angajaţi cu talent creativ se vor angaja în proiecte personale, renunţând la siguranţă unul contract de muncă pentru „mirajul“ antreprenoriatului. Anul trecut, în cadrul concursului „Afacerea Ta, Faima Ta“, organizat de Microsoft, am jurizat 10-12 planuri de afaceri ale unor start-up-uri, iar dintre acestea, 4-5, cu acces la resurse (bani şi know-how), ar avea şanse reale pe piaţa globală.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite