Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Tabletele atacă mediul enterprise

03 Iunie 2013



Optimiştii susţin că adoptarea extinsă a tabletelor în mediul enterprise este inevitabilă şi că doar amploarea fenomenului şi momentul în care acesta va fi recunoscut ca atare sunt încă necunoscute. Pesimiştii, reuniţi în postura de apărători ai clasicelor PC-uri, afirmă răspicat că tabletele sunt şi vor rămâne doar nişte gadget-uri „nice-to-have“, a căror utilitate reală este dificil de demonstrat şi că introducerea lor în mediul business reprezintă un factor de instabilitate din perspectiva riscurilor de securitate. Adevărul este însă că...

În primul trimestru al anului în curs piaţa tabletelor la nivel mondial a înregistrat o creştere de 142% faţă de perioada similară a anului trecut. Datele au fost datele publicităţii la începutul lunii mai a.c. de către compania de analiză International Data Corporation (IDC). Care a mai comunicat o informaţie interesantă: vânzările de PC-uri au înregistrat în acelaşi Q1 2013 cel mai mare declin de când IDC monitorizează această piaţă: 14% fata trimestrul 1 2012.
Între cele două informaţii există, evident, o legătură intrinsecă, iar concluzia pe care numeroşi analişti de piaţă s-au grăbit să o confirme nu mai reprezintă o surpriză: vânzările de PC-uri sunt victimele succesului rapid înregistrat de tablete. Este adevărat, la decăderea din drepturi a omnipotentului desktop au mai contribuit consistent şi restul device-urilor mobile, şi explozia ofertei de aplicaţii mobile (de curând Apple AppStore a anunţat că a depăşit pragul de 50 de miliarde de download-uri), şi schimbarea modului de lucru tradiţional prin creşterea gradului de mobilitate şi a nevoii de interacţiune şi interconectare etc.
Cu toate acestea, tabletele sunt primele incriminate atunci când vine vorba de declinul PC-urilor. Atât de către partizanii dispozitivelor extraplate, cât şi de către apărătorii „maşinilor de calcul“.

Argumente pertinente de ambele părţi

Partizanii tabletelor provin, majoritar, din tabăra susţinătorilor curentului BYOD şi se grăbesc să extrapoleze supremaţia tabletelor din mediul „consumer“ şi în cel de business. Argumentele lor sunt că, la momentul actual, în mediul consumer, supravieţuirea PC-ului se bazează doar pe amatorii înrăiţi de gaming, singurii pentru care mai fac sens informaţii de genul frecevenţa procesorului, memoria de care dispune placa video etc. (Informaţii, de altfel, foarte populare în perioada în care upgrade-ul era un termen de largă aplicabilitate.) Printr-un raţionament similar, în mediul business, desktop-ul – în accepţiunea sa clasică – îşi mai găseşte utilizarea doar în zonele care necesită o putere de procesare superioară (editare video, multimedia, grid computing etc.).
Apărătorii PC-urilor nu pot contesta popularitatea tabletelor în mediul consumer, dar consideră că mediul enterprise nu va trece la o adoptare masivă a acestora. Prin urmare, desktop-ul are toate şansele să supravieţuiască în birourile companiilor.
Măcar pentru faptul că este un instrument de lucru mai uşor de gestionat şi de monitorizat şi prin urmare cu un risc de securitate mai redus.
Argumentele lor nu sunt lipsite de valoare, dar cifrele anunţate de vendorii de tablete îi contrazic dur. Astfel, Apple, care îşi menţine încă poziţia de lider, pretinde că 94% din companiile din Fortune 500 utilizează tabletele iPad. Este adevărat, nu se ştie exact în ce mod, la ce nivel, de către ce departamente şi pentru ce activităţi, cât de eficient şi mai ales cât de sigură este utilizarea acestor tablete, dar cert este că multe companii-client susţin că sunt extrem de interesate de integrarea acestui tip de device-uri mobile în procesele lor de business.
Este un interes real, dar lipsit de o fundamentare solidă susţin partizanii PC-urilor, care consideră că înlocuirea definitivă a clasicelor desktop-uri cu tablete este la fel de utopică precum conceptul biroului „paperless“. (Deşi sună bine în teorie şi este în conformitate cu directivele „green IT“, deşi există numeroase argumente economice solide în favoarea reducerii consumului, eliminarea totală a hârtiei rămâne, încă, un deziderat intangibil.)
Aşa cum aminteam, contraargumentele inamicilor tabletelor se bazează, în principal, pe vulnerabilitatea acestui tip de device. Nu doar din punct fizic – ceea ce nu este un element de neglijat mai ales în cazul companiilor care vor să-şi doteze astfel echipele de teren –, ci mai ales din punct de vedere al securităţii informatice. O situaţie complicată şi de ambiguitatea pe care o creează adoptarea rapidă a modelului BYOD, în care delimitarea utilizării în scopuri personale de cele în scop de business este destul de dificil şi delicat de realizat.
Dar nu imposibil! A nu se uită că aceeaşi argumentaţie a fost utilizată, în varii formulări, şi pentru a stopa invazia smartphone-urilor în mediul business. Începută pe uşa din dos, ignorată şi/sau considerată benignă, a trebuit până la urmă acceptată şi abordată direct, ca un fenomen real, care necesită strategii şi soluţii dedicate. Aceasta dacă se doresc minimizarea riscurilor până la un nivel acceptabil şi valorificarea eficientă a beneficiilor pe care mobilitatea le poate asigura.
Pe de altă parte, nu trebuie neglijat nici faptul că vendorii nu au bătut pasul pe loc. Au asimilat criticile şi au venit cu soluţii variate. Cum ar fi, de exemplu, platformele complexe de tipul Mobile Device Management, care permit gestionarea unitară a mai multor tipuri de sisteme de operare. Si producătorii de echipamente au început să aibă iniţiative în acest sens, cele mai noi rezolvări găsite constau în integrarea aplicaţiilor de tipul „dual persona“, prin care utilizatorul poate rula pe acelaşi smartphone două sisteme de operare virtuale, unul în scop personal şi altul profesional, fără a exista zone de interferenţă, ceea ce creşte nivelul de securitate al device-ului.

Arii de utilizare extinse

Tabletele se folosesc din plin de precedentul creat de asimilarea smartphone-urilor şi abordează frontal mediul enterprise. Argumentele lor nu sunt neglijabile, mai ales că răspund unora dintre principalele critici aduse smartphone-urilor: spaţiu limitat de vizualizare, posibilităţi reduse de „manevrare“ a informaţiei.
Deşi par elemente insignifiante, ce ţin doar de nivelul „usability“ al unui device, lucrurile nu stau deloc aşa. Să luăm un exemplu concret: la momentul actual, o aplicaţie mobilă de Business Intelligence poate livra pe o tabletă un întreg dashboard, de pe care pot fi accesate o mulţime de indicatori de performanţă şi reprezentări grafice care permit vizualizarea evoluţiei acestora.
Ceea ce reprezintă cu mult mai mult decât ce permit marea majoritate a smartphone-urilor.
Poate părea un exemplu marginal, şi totuşi unul dintre argumentele cele mai uzitate pe care le invocă managerii în utilizarea tabletelor în procesele de business este îmbunătăţirea pe care acestea le aduc la nivelul suportului decizional (alături de punctul forte ale mobilităţii: informaţie accesibilă oriunde şi oricând).
Iar dovada că astfel de opinii nu sunt doar nişte excentrice puncte de vedere este efortul făcut de mai toţi marii jucători din industria IT cu expertiză reală în domeniul soluţiilor de Business Intelligence, care şi-au adaptat aplicaţiile la noile cerinţe.
Nu este singurul domeniu în care tabletele îşi demonstrează eficienta. Zona multimedia, cea de lucru colaborativ, posibilităţile de dezvoltare care apar în zona de marketing, suport şi vânzări sunt oportunităţi care pot fi transformate în avantaje competitive reale. Evident, într-o abordare coerentă, care să nu prioritizeze doar obsesiva problemă a riscurilor de securitate, ci şi cea a utilizării optime, de exemplu, a tabletelor în mediul enterprise. Este un aspect ignorat de către 67% din companiile care şi-au dotat deja forţa de vânzări cu astfel de unelte, dar nu au mai considerat necesar să investească şi în instruirea utilizării în mod eficient a acestor device-uri în cursul interacţiunii cu clienţii. (Conform SAVO Group, furnizor de soluţii dedicat echipelor de vânzări.)
Este adevărat, asimilarea la scară mare a tabletelor în mediul enterprise nu se va întâmpla peste noapte. Sunt încă mulţi analişti, precum cei de la Gartner, care consideră că acestea se situează de fapt în zona gadeget-urilor „nice-to-have“ şi că angajaţii mobili nu vor renunţa la smartphone-urile şi notebook-urile pe care le au. Şi totuşi nici Gartner nu poate contesta popularitatea în creştere pe care acest tip de device-uri o are în zona consumer. Creştere care va afecta, inevitabil, şi zona business.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite