Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Provocare Integrala

15 Februarie 2006



Auto.jpgInvazia de modele sport utility a creat falsa impresie ca tractiunea integrala este accesibila aproape oricarui constructor auto. Desigur, instalezi alaturi de cutia de viteze o caseta de transfer, un diferential in dreptul fiecarei punti si ai pus pe roti un automobil 4x4. Inginerii Land Rover stiu foarte bine ca nu e totul atat de usor pe cat pare si de aceea nu au abandonat eforturile de a perfectiona modul in care se comporta un vehicul cu tractiune integrala. Rezultatul muncii lor se numeste Terrain Response.


Rotile patineaza necontrolat pe zapada, motorul se incinge iar masina nu se misca un centimetru. Şoferul coboara din Aro, cupleaza puntea fata invartind manetele din butuc si ne roaga sa il ajutam sa iasa din valul de zapada. Se urca din nou la volan, actioneaza reductia, iar lupta reincepe. Dupa cateva minute masina se departeaza ezitant si ne intrebam daca nu cumva la urmatoarea curba din padurea Baneasa vom da din nou peste acest Aro 244.


Intamplarea de acum cativa ani mi-a venit automat in minte atunci cand am vrut sa descriu ce inseamna Terrain Response, sistemul integrat de control al tractiunii integrale conceput de Land Rover. Cred ca altii inaintea mea au descris cel mai bine interactiunea cu echipamentul britanic: este ca si cum ai un „pilot automat”, un sofer experimentat care te insoteste in orice situatie dificila in care trebuie sa faci apel la transmisia 4x4. Cinci moduri de operare pot fi selectate de la bord prin intermediul unui buton rotativ in functie de suprafata de rulare: sosea, zapada / pietris / iarba, teren accidentat /stanci, noroi si nisip.


Terrain Response este oferit pentru doua modele, Discovery 3 si Range Rover Sport, si vine in serie doar pentru versiunile cu sapte locuri (pentru Discovery) si cu motorizarea V8 Supercharged (in cazul lui Range Sport). Spre deosebire de multe alte sisteme de tractiune integrala, Terrain Response ia in calcul mai multe componente care contribuie la asigurarea aderentei. La actionarea butonului rotativ sistemul actioneaza asupra motorului, transmisiei, suspensiilor si setarilor tractiunii. In plus, ecranul sistemului de navigatie (optional) ilustreaza in timp real nu numai modul selectat, ci si blocarea diferentialelor, unghiul de virare, pozitia rotilor.


Pe langa modul care acopera conditiile normale de aderenta (pe drum asfaltat), celelalte patru optiuni functioneaza in mod diferit. Pe zapada (suprafata asociata cu rularea pe iarba umeda si pietris), Terrain Response modifica setarea electronica a acceleratiei pentru asigurarea unui cuplu optim, activeaza echipamentele ETC (Electronic Traction Control) si DSC (controlul stabilitatii) si alege automat raportul de viteza necesar. Mai mult, roata (sau rotile) care patineaza nu sunt scoase total din ecuatie si primesc in continuare un pic de forta, pentru momentul in care castiga cat de cat aderenta.


In teren accidentat, situatia se schimba. Rolul principal este interpretat de catre suspensiile independente pe ambele punti. Arcurile pneumatice controlate electronic (echipament optional) isi aduc contributia la pastrarea contactului rotilor cu solul iar garda la sol este inaltata automat pana la nivelul maxim pentru a preveni „agatarea” elementelor de sub masina intr-o stanca sau piatra. Cuplarea reductiei, operatiune ce poate fi „recomandata” de Terrain Response, aduce cuplul optim la roti, la o viteza foarte mica, pas cu pas.


Tehnica de pilotaj este esentiala la trecerea prin portiuni noroioase sau prin fagasurile lasate in urma de alte masini. Lipsa acestui gen de experienta este compensata de Terrain Response prin blocarea diferentialelor si ajustarea controlului tractiunii iar vizualizarea unghiului de directie pe ecranul sistemului de navigatie nu lasa loc de surprize pentru sofer.


In mod normal, la trecerea prin fagasuri noroioase rotile patineaza puternic indiferent de pozitia volanului, dar in momentul in care castiga aderenta pot sa „arunce” masina intr-o parte sau cealalta, daca soferul nu are o idee despre unghiul directiei. Acest lucru nu se mai intampla cu Terrain Response.


Nisipul nu este o suprafata accesibila tuturor (cursa Paris-Dakar a inghitit in dunele sale multe masini), dar sistemul dezvoltat de Land Rover reuseste sa confere pilotului o „indemanare” deosebita, mentinand constant viteza necesara plutirii prin nisip si pastrand un cuplu suficient la reluarea acceleratiei, dupa o incetinire.


Nu trebuie uitat butonul galben ce activeaza sistemul de control al vitezei in coborare (Hill Descent Control), o inovatie a marcii britanice implementata initial pe Freelander. La coborarea unei pante foarte inclinate, sistemul HDC conlucreaza cu Terrain Response pentru a pastra o viteza constanta si o manevrabilitate optima in vederea evitarii oricarui obstacol.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite