Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Cu ce noutăţi vine oferta ERP în 2013

27 Iunie 2013



Cu o rată de penetrare undeva în jur de 20% înregistrată în 2012, piaţa locală ERP este încă departe de a putea fi considerată o piaţă matură. Cu toate acestea, soluţiile ERP sunt cele mai populare aplicaţii IT în rândul companiilor româneşti. Cu ajutorul a patru companii cu vechime şi experienţă pe plan local, am încercat să aflăm care sunt elementele de noutate din oferta ERP în 2013, raportat la cerinţele pieţei locale.

Cererea de soluţii ERP, la nivel mondial, nu prezintă anul acesta evoluţii spectaculoase pe pieţele mature, cu o rată mare de penetrare a acestor sisteme de management. Conform observatorilor avizaţi şi companiilor de analiză, fenomenul cel mai frecvent întâlnit în astfel de pieţe este cel de consolidare şi de valorificare superioară a investiţiilor deja existente în sisteme ERP, schimbările de soluţii fiind o raritate.
Principalele direcţii de dezvoltare a ofertei vendorilor de soluţii ERP se axează pe continuarea procesului de verticalizare a aplicaţiilor, pe de o parte, şi pe extinderea numărului de funcţionalităţi/module, pe de alta. Printre cele mai solicitate module sunt cele din zona de Supply Chain Management, Product Portfolio Management, Quality Management, EDI, eCommerce etc. Zona de Business Analytics ocupă un loc aparte în această ofertă, numeroşi vendori supralicitând cu oferte elaborate pe zona de mobilitate, oferind soluţii cross-platform.
La aceste două curente principale se adaugă o serie de elemente comune, reprezentate de: creşterea gradului de integrare al aplicaţiilor ERP (în special cu soluţiile de management al relaţiilor cu clienţii şi cele de content management), creşterea gradului de automatizare şi al nivelului de customizare şi îmbunătăţirea ergonomiei interfeţelor.
În ceea ce priveşte oferta SaaS, părerile sunt împărţite - există optimişti care consideră că ERP-ul în Cloud va cunoaşte o creştere a cererii considerabilă, dar există şi pesimişti care argumentează că o dată ce o companie a adoptat modelul on-premises nu va face trecerea către modelul SaaS, în timp ce evoluţia în sens invers este mult mai facilă.
Aparent, tendinţele de mai sus se regăsesc, în mare, şi pe piaţa românească, chiar dacă aceasta este încă departe de a putea fi considerată o piaţă matură, din perspectiva ratei de penetrare a soluţiilor ERP. (Conform studiului EUROSTAT 2013 „Enterprises making slow progress in adopting ICT for e-business integration“, doar 20% dintre companiile româneşti utilizau la nivelul anului 2012 o soluţie ERP, faţă de 19%, în 2010.)
Pentru a avea o imagine mai corectă a cerinţelor pieţei, am adresat câteva întrebări unor actori cu vechime şi experienţă pe plan local, focalizându-ne asupra elementelor de noutate din ofertă.

Elementele de noutate din ofertă

Pentru Dragoş Petrea, Channel Manager SAP România, cel mai important diferenţiator SAP faţă de oferta furnizorilor locali de soluţii ERP este portarea aplicaţiilor de business, inclusiv a SAP ERP, încă de la începutul anului, pe platforma analitică SAP HANA: „În momentul de faţă, SAP este singurul furnizor la nivel mondial al unor aplicaţii de business integrate, care permit companiilor adoptarea deciziilor de management în timp real, prin intermediul unei singure platforme tehnologice. Capacitatea platformei SAP HANA de a procesa în acelaşi timp atât date tranzacţionale, rezultate în urma desfăşurării proceselor operaţionale, cât şi date analitice, furnizate de sistemele informatice existente din cadul companiilor, asigură managerilor posibilitatea de a gestiona toate procesele critice de business în timp real, situaţie care generează reduceri de costuri semnificative. În plus, aplicaţiile SAP ERP sunt disponibile şi în cloud, prin intermediul serviciului SAP HANA Enterprise Cloud, fapt care asigură organizaţiilor posibilitatea de a obţine, în afară de reducerea considerabilă a costurilor, şi un raport mai bun între timp şi performanţă, precum şi un grad de flexibilitate şi siguranţă mai ridicat.“



O argumentaţie oarecum apropiată are şi Wizrom Software, care insistă pe atuul reprezentat de modelul SaaS şi soluţiile BI: „Wizrom Software este primul furnizor de soluţii software şi servicii din România care a adoptat modelul de licenţiere SaaS pentru toate soluţiile implementate, pentru noii clienţi, de la începutul acestui an. Rezultatele imediate sunt un flux de numerar confortabil pe termen lung şi o rată dublă de creştere a numărului de clienţi. Am semnat, în cursul primului trimestru, cu 74 de noi clienţi, un număr în creştere cu 14% faţă de T1 2012 – ceea ce reprezintă o rată dublă de creştere faţă de aceeaşi perioadă din anul trecut, care a fost de aproape 7% faţă de T1 2011, datorită adoptării SaaS. Pe de altă parte, suntem singurii care oferă în România o soluţie de BI de tip colaborativ, Necto, care permite companiilor care utilizează această soluţie să exploateze puterea «social intelligence» pentru a dispune de informaţii contextualizate şi cu o mai mare relevanţă“, explică Adrian Bodomoiu, Managing Director Wizrom Software.



Entersoft iese din linia tendinţelor schiţate anterior şi confirmate deja şi vine cu o cu totul abordare în ceea ce priveşte noutăţile ofertei în 2013. Astfel, potrivit lui Cristi Cozic, Director General Entersoft: „Cea mai importantă schimbare introdusă de Entersoft în 2013 a fost la nivel de licențiere. Astfel, în prezent oferim atât o licențiere user based, prin care clienții pot opta pentru o serie de funcționalități generale din modulele Financiar, Comercial etc., pentru un anumit număr de utilizatori concurenţi, sau pentru o licențiere module based, în care clienţii adaugă în soluţie diverse module în configuraţie extinsă. Astfel, ne adaptăm mai uşor la cerinţele pieţei, mai ales în cazul celor care nu au afaceri atât de complexe. În ambele cazuri, dacă afacerea clientului creşte, acesta poate adăuga fie utilizatori, fie module, iar investiţia iniţială se păstrează.“



TotalSoft, a inclus anul acesta numeroase noutăţi în soluţia Charisma ERP: „Avem două direcţii pe care ne-am orientat încă de anul trecut şi pe care am lansat o serie de soluţii în oferta Charisma ERP 2013. În primul rând, răspundem nevoii de mobilitate. Boom-ul înregistrat în ultimii ani de tehnologia mobilă la nivel mondial, dar şi la nivel local, a schimbat aşteptarea utilizatorilor vis-a-vis de uzabilitatea sistemelor ERP. În acest context, am fost practic obligaţi de piaţă să acordăm o mult mai mare atenţie portării aplicaţiilor pe dispozitive mobile. Aceasta a însemnat automat şi o reproiectare completă a uşurinţei de utilizare, a unor scenarii mult mai intuitive de navigare între interfeţe. Interfeţele sunt acum mai prietenoase şi oarecum similare smartphone-urilor, pentru că în mediul de business căruia ne adresăm, smartphone-urile sunt deja adoptate pe toate nivelurile ierarhice. (…) Apoi, la începutul anului 2013 am lansat o soluţie de self service - Charisma Mobile eCare - funcțională pe smartphone, care le oferă clienților companiilor de servicii financiare informații privind situația contului lor, fără să mai necesite contactul cu firma de leasing - Self Service-ul este o facilitate obligatorie pentru companiile cu număr mare de clienţi. O premieră la nivel european este Charisma Mobile Gamification for Sales. Prin această soluţie am introdus pe piaţa românească conceptul de Gamification - îmbinarea principiilor native de CRM cu elemente specifice jocurilor. Soluţia creşte implicarea agenţilor de vânzări, creşte ROI-ul şi calitatea datelor colectate. De altfel, Charisma Mobile Gamification for Sales este prima aplicaţie B2B din Europa pentru Windows Mobile 8. Cererea tot mai mare de soluţii pentru optimizarea procesului de achiziţie ne-a determinat să dezvoltăm un sistem de eProcurement care să susţină creşterea transparenţei licitaţiilor şi obţinerea celui mai bun raport calitate-preţ. Charisma eProcurement este deja utilizată de Reţeaua Privată de Sănătate Regina Maria şi de Rafinăria Petrotel Lukoil, economiile obţinute de acestea, pe articole achiziţionate, variind între 10-25%. O a doua direcţie importantă sunt soluţiile de business în cloud. Ca partener tradiţional Microsoft de peste 15 ani, alegerea platformei Azure a fost un pas natural pentru TotalSoft. Oferta vine cu toate beneficiile financiare şi operaţionale specifice cloudului, inclusiv un grad ridicat de securizare a datelor şi de protejare împotriva dezastrelor. Este un pas important pentru noi, care aliniază strategia viitoare de dezvoltare a Charisma cu strategia pe termen mediu a Microsoft”, ne-a declarat Daniel Ionescu, Sales&Marketing Director TotalSoft.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite