Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Strategiile vendorilor ERP: funcţionalităţi noi vs verticalizare

30 Iulie 2013



Potrivit analiştilor internaţionali, aplicaţiile ERP vor rămâne şi pentru acest an una dintre principalele direcţii de investiţii ale companiilor din întreaga lume. Pentru a răspunde cererii scăzute totuşi, vendorii îşi dezvoltă oferta pe două direcţii distincte: extinderea numărului de funcţionalităţi/module ale sistemului ERP şi verticalizarea acestuia.

La cinci ani de la declanşarea crizei economice mondiale, companiile care deţin deja o experienţă consistentă în utilizarea sistemelor ERP în pieţele mature operează o diferenţiere din ce în ce mai clară între procesele de business de tipul „need to play“ faţă de cele din categoria „play to win“. Diferenţă care este vizibilă la nivelul strategiei de business şi a modului în care se reflectă aceasta în procesele gestionate prin intermediul sistemului ERP.

Vendorii de soluţii ERP răspund acestor cerinţe printr-o ofertă diversificată. Modelele de business (on-premises şi SaaS) şi politicile de licenţiere introduc un grad de diversitate ridicat, la acesta contribuind însă şi alţi factori. Astfel, una dintre strategiile vendorilor este cea de creştere a numărului de funcţionalităţi/module şi a capacităţii de integrare a sistemului ERP (cu soluţii complexe de tip ECM, CRM etc.). Aşa cum aminteam în articolul anterior, printre cele mai solicitate module la momentul actual sunt cele din zona de Business Analytics, Supply Chain Management, Product Portfolio Management, Quality Management, Product Lifecycle Management, eCom-merce. O altă direcţie de dezvoltare vizibilă în oferta majorităţii vendorilor de aplicaţii ERP este cea a „portării“ sistemului pe smartphone-uri şi tablete, fenomenul de asimilare al device-urilor mobile în mediul enterprise fiind ireversibil.

O a doua strategie, cu succes confirmat în piaţă, este cea a verticalizării aplicaţiei. Este un fenomen vizibil la momentul actual cu precădere în rândul jucătorilor mari de pe piaţa ERP mondială. Exemplul cel mai elocvent în acest sens este SAP, care devansează clar orice competitor la acest nivel. Specialiştii susţin însă că verticalizarea este o direcţie rentabilă şi pentru alte categorii de vendori, care investesc constant în procesul de verticalizare, pentru dezvoltarea de soluţii care acoperă nu doar procesele-cheie, cu valoare critică pentru o anumită industrie, ci şi pe cele care sunt adresate mai puţin de aplicaţiile standard.

Ce spune piaţa locală

Opiniile prezentate mai sus surprind fenomene vizibile la nivel mondial. Pe plan local, ţinând cont de dimensiunile pieţei şi mai ales de gradul de penetrare al aplicaţiilor ERP (aproximativ 20% în 2012, conform studiului EUROSTAT 2013 „Enterprises making slow progress in adopting ICT for e-business integration“), lucrurile arată altfel.

Pentru a avea o perspectivă reală asupra strategiilor urmate de vendorii de soluţii ERP pe piaţa locală, am adresat câteva întrebări unor actori cu vechime şi experienţă: TotalSoft, SAP România, Wizrom Software şi Entersoft. Iată opiniile interlocutorilor noştri:


TotalSoft

„Alegerea depinde de dimensiunea clientului. Toţi clienţii sunt interesaţi de setul de funcţionalităţi şi module. Un produs slab în funcţionalităţi presupune costuri suplimentare de dezvoltare, or piaţa românească rămâne una extrem de sensibilă la preţ. Verticalizarea soluţiei înseamnă nu doar un produs care răspunde unor procese de business standard, dar şi competenţă de verticală, un limbaj comun cu clientul, o înţelegere excelentă a nevoilor de industrie. Asta se întâmplă doar când ai o masă critică de clienţi de toate dimensiunile din aceeaşi verticală. Companiile mici nu înţeleg legăturile între anumite procese de business, au mai degrabă timpi morţi pe care vor să-i elimine. Prevăd o creştere a afacerii şi nu mai fac faţă fără un sistem informatic integrat. Există şi cazuri în care simţim că în pregătirea utilizatorilor o parte din training nu se orientează pe explicarea soluţiei, ci a beneficiilor unor procese de business. Or, acesta ar fi mai degrabă job-ul unei companii de consultanţă în procese de business şi nu al unui furnizor de soluţii software. Pe de altă parte, în multinaţionale sau în companiile mari, expertiza de verticală este un «must». Există anumite diferenţe între funcţionalităţile cerute de multinaţionale aparţinând aceleiaşi verticale, însă sunt minore şi absolut normale când vorbim de un sistem ERP care trebuie să răspundă până la urmă unor nevoi specifice.“
Daniel Ionescu, Sales & Marketing Director TotalSoft


SAP România
„Clienţii locali încep să aprecieze tot mai mult integrarea nativă dintre diversele soluţii, module și platforme tehnologice, orientându-se către soluţii stabile, care pot fi extinse uşor. Modul în care soluţiile SAP sau module ale acestora sunt integrate în timp real, fără ca organizaţia să resimtă un efort suplimentar asupra derulării proceselor operaţionale, reprezintă unul dintre avantajele tehnologiilor noastre, care sunt apreciate pe plan local. În plus, faptul că soluţiile noastre acoperă cele mai multe procese de business dintr-o companie, permite standardizarea derulării proceselor operaţionale, un alt aspect apreciat de clienţii SAP. De asemenea, faptul că soluţiile SAP sunt localizate pentru ţările din regiune permite extinderea business-ului pe noi pieţe. Best practice-urile sunt foarte apreciate de companiile mici, care se dezvoltă şi care primesc odată cu implementarea de SAP şi standardizarea şi documentarea proceselor lor interne după cele mai bune practici din industrie. O astfel de companie în expansiune nu are niciodată timpul sau resursele necesare pentru a-şi pune în ordine procesele interne, iar implementarea de SAP rezolvă şi această problemă.“
Dragoş Petrea, Channel Manager SAP România


Wizrom Software

„Clienţii de astăzi caută un furnizor de încredere, cu o experienţă dovedită de mulţi ani pe piaţă, care să ofere garanţii că va fi aici şi peste 10 ani, plus cunoştinţele de business ale consultanţilor în verticala în care activează şi care urmează să facă implementarea. Toate acestea contează mult mai mult acum, pentru clienţii de astăzi, decât orice altceva. Ceea ce mai contează este tehnologia disponibilă, mai ales pe partea de mobilitate, cu un sistem deschis, în care clientul să poată opera singur personalizări sau extinderi fără a avea neapărat nevoie de programare sau de furnizorul soluţiei.“
Adrian Bodomoiu, Managing Director Wizrom Software



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite