Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Mecatronica şi Integronica – vectori inovatori în educaţie şi piaţa muncii

30 Iulie 2013



Mecatronica şi Integronica reprezintă două domenii care generează tehnologii high-tech şi produse cu valoare adăugată mare în economie, însă acestea nu au fost promovate şi dezvoltate în România în conformitate cu programele universitare europene şi cu necesităţile pieţei muncii europene şi internaţionale. Promotor al celor două domenii ca vectori inovatori în dezvoltarea educaţiei şi creaţiei ştiinţifice, Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Mecatronică şi Tehnica Măsurării Bucureşti a lansat în 2010 proiectul „Dezvoltarea educaţiei pentru viabilizarea pieţei muncii prin vectori inovatori Mecatronică-Integronică”, ale cărui rezultate au fost prezentate la sfârşitul lunii iunie a.c.

Proiectul a fost cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013, Axa Prioritară 2 – „Corelarea învăţării pe tot parcursul vieţii cu piaţa muncii”, Domeniul major de intervenţie 2.1- „Tranziţia de la şcoală la viaţa activă”.

Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Mecatronică şi Tehnica Măsurării Bucureşti (INCDMTM) a implementat acest proiect pe o durată de 36 de luni, împreună cu cinci parteneri: Universitatea Politehnica Bucureşti – Centrul de Cercetare-Dezvoltare pentru Mecatronică, Universitatea „Valahia” din Târgovişte – Facultatea Ingineria Materialelor şi Mecanică, Universitatea „Transilvania” Braşov – Catedra de Mecanică Fină şi Mecatronică, Camera de Comerţ şi Industrie a Municipiului Bucureşti şi Asociaţia Profesională Patronatul Român din Industria de Mecanică Fină, Optică şi Mecatronică – „APROMECA”.

Obiectivul general al acestui proiect a constat în crearea şi promovarea de acţiuni pentru tranziţia de la şcoală la viaţa activă, îmbunătăţirea condiţiilor de învăţare şi adaptare la piaţa muncii prin practică în mediul industrial, orientarea, consilierea şi îndrumarea elevilor şi studenţilor către acest domeniu, dar şi susţinerea parteneriatelor între universităţi, institute de cercetare şi companii, pentru a îmbunătăţi absorbţia pe piaţa muncii a absolvenţilor din domeniul mecatronică-integronică.

Obiectivul ştiinţific al proiectului a vizat promovarea unui domeniu avansat high-tech, cu recunoaştere şi apreciere extinse pe plan internaţional şi european.

„Promovarea unor discipline noi ca mecatronica şi integronica necesită o muncă titanică de educare a pieţei, informări permanente în şcoli cu filme, materiale, promovare, activităţi, vizite, workshop-uri etc.
Preocuparea pentru specializarea şi facilitarea inserţiei absolvenţilor din sistemul naţional de învăţământ preuniversitar şi universitar tehnic din acest domeniu a fost extrem de slab dezvoltată până în prezent.
Încercăm să creăm o piaţă care cuprinde o nouă profesie. Segmentul industrial nu este încă dezvoltat, învăţământul este la început, însă perspectivele sunt majore. Mecatronica şi Integronica vor fi vectorii de dezvoltare ai secolului nostru prin disciplina integratoare Mecatronică-Integronică, întrucât reprezintă şi interfaţa cu alte domenii tradiţionale. Am promovat un domeniu şi o serie de concepte ce vor aduce noi locuri de muncă, o direcţie ştiinţifică nouă, sustenabilă economic prin dezvoltarea de companii şi locuri de muncă, prin implementarea vectorului inovator Mecatronica – care dezvoltă o structură complexă inginerească şi o integrare sinergetică a ingineriei mecanice de precizie, electronicii, electrotehnicii şi informaticii, într-o corelare arhitecturală cu ingineria materialelor, ingineria industrială, ingineria sistemelor şi biosistemelor – şi a vectorului inovator Integronica – caree dezvoltă o structură inginerească în concepţie sistemică şi sinergetică cu soluţii inovative similare organismului uman şi comportării şi exprimării stărilor intelectuale, fizice etc.”, a declarat Prof. Univ. Dr. Ing. Gheorghe Ion Gheorghe, director general INCDMTM Bucureşti şi manager al proiectului.



Rezultate remarcabile

Un element definitoriu al acestui proiect l-au constituit stagiile de pregătire practică adresate elevilor din anii terminali înmatriculaţi în sistemul naţional de învăţământ tehnologic, dar şi studenţilor şi masteranzilor. Au fost instruiţi: 405 studenţi înmatriculaţi în sistemul naţional de învăţământ universitar, aflaţi în anii terminali sau la master, din care 80 de fete; 481 de elevi înmatriculaţi în sistemul naţional de învăţământ preuniversitar tehnologic, din care 176 de fete; 21 de persoane din IMM-uri cu atribuţii de tutori/mentori.

„După 3 ani de derulare a proiectului, putem spune că avem mai multă experienţă în abordarea relaţiilor umane cu studenţii şi elevii şi a modului în care trebuie să se desfăşoare practica studenţească. Ştim ce probleme reale trebuie să abordăm în pregătirea lor teoretică şi am ajustat unele capitole/cursuri din curricula specifică mecatronicii în funcţie de cerinţele angajatorilor. Câştigul este, în principal, pentru tinerii absolvenţi care şi-au găsit un loc de muncă în domeniul în care s-au pregătit, pentru că ştim că mulţi absolvenţi de facultăţi tehnice nu practică în domeniul pentru care au studiat. Am pus un mare accent pe proiectarea asistată pe computer, utilizarea unor programe licenţiate şi învăţarea acestor programe care să-i ajute în faţa angajatorului. În vizitele făcute cu studenţii la societăţile comerciale am luat contact cu alţi absolvenţi de la care am aflat care sunt problemele reale, iar studenţii au aflat pe viu ce înseamnă valoarea unei pregătiri inginereşti temeinice. Inserţia pe piaţa muncii este importantă, cu precădere pentru IMM-uri, care au nevoie de tineri foarte bine pregătiţi, mai ales că nu au resursele financiare pentru a-i instrui suplimentar”, a precizat Prof. Univ. Dr. Ing. Cornel Marin, Universitatea „Valahia” din Târgovişte.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite