Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Cum să reduci costurile utilizării unei imprimante

12 Septembrie 2013



Când vine vorba de economii într-o companie, nu foarte multă lume se gândeşte, din prima, la parcul de imprimante ca la o potenţială sursă de reduceri de costuri. Şi totuşi, dacă se monitorizează cu atenţie consumurile şi volumurile de print, se pot realiza economii nesperate. Şi mai ales binevenite, în orice companie, indiferent de dimensiunile ei.

Cerneala pentru imprimantă este unul dintre cele mai costisitoare lichide pe care le achiziţionaţi în mod constant de pe piaţă. Potrivit unui studiu realizat recent de „Consumer reports“, 1 galon de cerneală de imprimantă costă, în medie, nu mai puţin de 9.600 de dolari (conform preţurilor la nivelul lunii iunie 2013). Ceea ce ar însemna, potrivit aceleiaşi surse, că valoarea unui galon de cerneală echivalează cu cea a 2.652 de galoane de benzină. Sau a 6,5 sticle de Chateau Petrus din 2012!

Conform raţionamentului de mai sus, raportat în moneda autohtonă şi sistemul metric aferent, 1 litru de cerneală (1 galon american echivalează cu aproximativ 3,8 litri) valorează cât vreo 22 de sticle de şampanie Veuve Clicquot Ponsardin La Grande Dame Brut 1996 - Reims. (Nu-i nici pe departe cea mai scumpă şampanie care se poate cumpăra în România, dar este destul de bine cotată în topul local al băuturilor de lux, iar titulatura impune respect...).

Dincolo de aceste echivalări, mai mult sau mai puţin corecte, cerneala pentru imprimantă reprezintă unul dintre principalele costuri cu consumabilele atunci când vine vorba de printare. Pe de o parte, pentru că politica producătorilor de echipamente de imprimare este similară celei promovate de producătorii de aparate de ras („Dă gratis aparatul, dar vinde separat lamele“). Iar lucrurile nu stau aşa de azi de ieri, ci de aproape un deceniu – în 2003, un analist al grupului financiar Bear Stearns estima că vendorii de imprimante îşi permit să acorde un discount de până la 20% în pierdere la vânzarea unui echipament, pentru că îşi pot recupera deficitul din marginea de 60% profit pe care o au la cartuşele de cerneală şi toner. Există voci care susţin chiar că, în cazul a doi mari jucători la nivel mondial din zona echipamentelor de printare-copiere, 80% din profit este generat de consumabile.

Exagerările sunt inerente, dar ipotezele enunţate explică, în bună măsură, de ce marii producători îşi protejează cu atât de mare atenţie brand-ul prin soluţii din ce în ce mai avansate de securizare a cartuşelor, dar şi prin strategii foarte agresive împotriva pieţei negre. Furnizorii de servicii „refill“ realizează reumplerea cartuşelor de cerneală cu produse non-originale, dar la preţuri considerabil mai mici. Este adevărat, cu riscurile aferente însă, dintre care cele mai importante sunt: pierderea garanţiei echipamentului de printare, scăderea calităţii printului şi risc crescut de defectare al capului de printare (de obicei, costul înlocuirii acestuia, mai ales la produsele din gama SoHo, este undeva între 2/3 şi 1/2 din preţul unui nou echipament similar).

Mai scump poate însemna mai ieftin?!

Una dintre soluţiile eficiente de economisire la capitolul cerneală este, în mod paradoxal, achiziţionarea unui echipament de calitate. Adică mai scump decât media pieţei. Conform studiilor de piaţă, diferenţa dintre o imprimantă ieftină şi una ceva mai scumpă are o echivalenţă directă în preţul printării per pagină. E adevărat însă că această regulă nu se poate aplica nediferenţiat – trebuie luaţi în calcul diverşi parametri, precum tipul de materiale care se printează cel mai frecvent (preponderent alb-negru, documente color, fotografii etc.), volumul de printare (numărul de pagini imprimate pe lună), tipul de cartuşe utilizate (cartuşe separate pentru fiecare culoare sau un cartuş care înglobează toate culorile), durata estimată de utilizare a echipamentului etc.

Un alt aspect puţin adus în discuţie de către vendori este cel al „pierderilor“ de cerneală, nu atât ca urmare a evaporării (invocate de către unii producători), ci mai mult datorate operaţiunilor de mentenanţă (calibrarea capului, curăţarea acestuia etc.). Există experţi care recomandă chiar lăsarea imprimantei deschise pentru a evita ciclul de mentenanţă pe care imprimanta îl realizează automat la fiecare pornire. În astfel de situaţii, îngrijorarea vizavi de consumul de energie electrică nu este justificată, mai ales în cazul imprimantelor ink-jet, care în stand-by au un consum foarte mic. O altă recomandare frecventă este cea a printării în modul „Draft“, care permite reducerea consumului de cerneală per pagină. O măsură cu efect similar constă în înlocuirea fonturilor uzuale cu aşa-numitele „green fonts“, care asigură un consum mai redus (de exemplu, fonturile Century Gothic şi Times New Roman consumă cu 20% mai puţină cerneală decât Arial).

Acestea nu sunt însă singurele metode de reducere a costurilor printării – o altă soluţie care poate contribui la economie, de hârtie de această dată, o reprezintă utilizarea unui modul duplex. Dispozitivul, accesibil pentru majoritatea imprimantelor şi multifuncţionalelor, îşi demonstrează utilitatea mai ales în activitatea de birou, unde printarea faţă-verso generează economii importante de hârtie, reducând practic la jumătate volumul de file utilizat în mod normal. Dispozitivul duplex poate fi înlocuit prin recuperarea hârtiei tipărite pe o singură faţă şi reintroducerea acesteia, în dispozitivul de imprimare, dar soluţia nu este chiar aşa facilă, pentru că necesită un loc special de colectare şi stocare a hârtiei recuperate, care să permită păstrarea acesteia în condiţii optime până la refolosire.

Nu în ultimul rând, o soluţie foarte eficientă de a obţine reduceri sensibile de costuri pe termen lung, mai ales în companiile cu mai mulţi utilizatori alocaţi per echipament, este cea a utilizării de soluţii de management al printării, prin intermediul cărora se poate gestiona volumul printurilor şi se pot configura profile pe tipuri de utilizator. Soluţiile de acest tip permit definirea de drepturi specifice fiecărei categorii de utilizatori, limitând numărul de printuri alocat acesteia, tipul de printuri (alb/negru sau color, rezoluţie mică sau mare) etc. Astfel, dincolo de reducerile de costuri la nivelul consumabilelor, se realizează şi o creştere sensibilă a duratei de viaţă a imprimantei.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite