Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Cloud-ul privat, īntre nevoi și forțări de marketing

12 Septembrie 2013



Cloud-ul este pe buzele tuturor și, din acest motiv, cuvântul este introdus în aproape orice, fiind la modă. Oricum, mulți fiind în nori la propriu cu diversele aspecte tehnologice, pot să îl preia ușor. Marketingul marilor companii și-a făcut foarte bine treaba dintr-o perspectivă, dar din alta, a diferențierii pe piață, nu. Orice companie încearcă să prezinte ceva diferit, cu altă denumire, să creeze o altă impresie, să simuleze un avantaj competitiv. Utilizarea aceluiași termen la orice vinzi, nu simplifică, ci poate crea confuzie.



Revenind la cloud-ul privat, conceptul este preluat de consultanți, care încearcă să categorisească oferta de pe piață. Dar există el? Există, de fapt, ce exista și acum mulți ani, în diverse forme de evoluție tehnologică, virtualizare și eventual Saas (Software as a Service).

Ce ar însemna de fapt?

Provizionarea serviciilor informatice de către clientul final, prin a comanda servicii când are nevoie și cum le dorește.

Într-o conferință, cineva prezenta că a implementat cloud-ul privat realizându-și un centru de recuperare în caz de dezastru. Furnizorii când vând servere virtualizate spun, în general, că furnizează infrastructură de cloud privat. Data centere existau și acum 5, și 10, și 30 de ani, într-adevăr nu exista virtualizarea și posibilitatea de a configura rapid configurații de procesare. Dar este oare suficient? Oare în acel data center un manager al diviziei corporate dintr-o bancă își poate proviziona singur o parte din infrastructură pentru a putea rula mai bine un CRM sau a apela la funcții noi, fără a apela la IT? Oare își poate lua servicii de colectare și recuperare credite (că tot e sezonul…) solicitând singur și direct mai multă putere de calcul și funcții de business suplimentare? Nu cred.

Factorul determinant în a utiliza cloud-ul este reducerea costurilor

Pentru a reduce costurile trebuie să ai un număr mare de utilizatori apelând niște servicii de business cât mai standardizate. Serviciile de office (email, editoare, calcul tabelar) sunt cel mai bun exemplu. Cu cât te duci în zona de business, căruia i se adresează cloud-ul privat, serviciile devin mai specifice, pentru un număr cât mai mic de utilizatori, și deci avantajul economiilor de scară scade. În plus, departamentele IT nu cred că își doresc să dea utilizatorilor drepturile de a-și comanda singuri soluțiile pe care le folosesc, din motive diverse, de la imposibilitatea tehnică de a susține așa ceva, până la capacitatea de a gestiona eficient resursele. În plus, există o reticență referitoare la cloud, deoarece conceptul este impus cu forța, nu rezolvă în sine nevoile de business, nu adaugă o valoare adăugată în sine, ci doar poate reduce niște costuri pe o parte, dar cel puțin deocamdată ar crește costurile cu dezvoltarea sistemelor de aplicații care să poată fi folosite de utilizatori ca într-un cloud real, cum folosesc ei acum Google sau Yahoo. În plus, trebuie să apară alte categorii de specialiști și funcțiuni în organizație care pot crește alte tipuri de costuri și, în final, serviciul final, calculându-i un Total Cost of Ownership, s-ar putea să fie mai mare.

În general, cloud-ul ar trebui să fie apanajul furnizorilor, deoarece aceștia pot asigura scala necesară pentru a avea un cost unitar cât mai mic pe serviciu. În același timp, aceste servicii nu pot fi decât cele de uz comun sau un pic peste comun, și nu aplicații customizate pentru fiecare client (în acel caz avem eventual Saas, PaaS sau alte tipuri de outsourcing). În plus, ei pot asigura și o securitate corectă (discuția despre securitate este lungă, dar pentru servicii de business se poate asigura o securitate corectă și poate fi gestionată mai bine de un furnizor decât de tine însuți în companie). De altfel, din acest motiv, proliferează pentru companii conceptul Shared Service Centers, centre create de o companie, care pot accesa și împacheta și serviciile terților furnizori de servicii, oferind servicii specializate către compania acționară și servicii generale către piață.

Cloud-ul este o tehnologie, trebuie să îi adaugi o valoare adăugată



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite