Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

M2M din perspectivă locală

28 Octombrie 2013



Pentru cine nu ştie, M2M (machine-to-machine) reprezintă comunicarea automată dintre două dispozitive printr-o reţea fixă sau mobilă. Tehnologia există pe piaţă de ceva vreme, iar Market Watch aborda subiectul încă din 2007 („Piaţa telecom pregăteşte boom-ul M2M“), însă a fost oarecum pusă în umbră de evoluția altor concepte precum cloud computing și big data. Direcția pare să se schimbe, iar Vodafone, unul dintre principalii jucători cu o cotă de piață de circa 25% la nivel european, a organizat recent la București evenimentul „Connecting Business with M2M“. La eveniment s-a vorbit mult despre piaţa locală, au fost prezentate unele proiecte reale şi s-au făcut mai multe demonstraţii.

Conform informațiilor oficiale furnizate în cadrul evenimentului „Connecting Business with M2M“, Vodafone are câteva sute de mii de SIM-uri livrate în proiecte M2M la nivel local. Par multe, însă aveți în vedere că POS-urile (Point of Sales) sunt unele dintre cele mai frecvente utilizări ale tehnologiei, urmate de contoarele pentru gaz şi energie electrică (la consumatorii industriali în acest moment) şi de mijloacele de transport. Spre exemplu, doar clujenii de la Arobs au peste 25.000 de SIM-uri folosite în proiectele lor de fleet management.

Ce generează creşterea acestei pieţe?

Sunt câţiva factori de luat în seamă. Primul ar fi scăderea preţului pentru hardware (senzori, chip-uri etc.) şi comunicaţii, de la câteva sute de euro la sub 50, prin urmare tehnologia devine accesibilă pentru multe aplicaţii, inclusiv citirea automată a contoarelor de energie electrică ale persoanelor fizice. (Se anunţă un astfel de proiect cu 30.000 de instalări doar în Bucureşti.)

Există însă numeroase alte oportunităţi de business pe care mulţi vor dori să le exploateze, spre exemplu un automat de „ceva“, care comunică automat stocurile şi vânzările pe tipuri de produse, sau un tensiometru care comunică automat către medicul de familie valorile măsurate etc. Aici intervin ISV-urile (dezvoltatorii de software) şi integratorii, care vor genera, cu siguranţă, aplicaţii tot mai utile. Vodafone a încheiat deja o serie de parteneriate cu astfel de companii, iar pe viitor va exista, probabil, inclusiv un sistem de certificare al partenerilor pe M2M. Pare o activitate la fel de interesantă şi productivă ca dezvoltarea de apps-uri pentru sistemele mobile de operare. Unii dintre aceşti parteneri vor agrea o înţelegere de volum cu Vodafone şi vor integra şi revinde tehnolologia M2M prin aplicaţiile proprii.

Platformă de management al conexiunilor

În cadrul evenimentului, Vodafone a lansat o platformă de management al conexiunilor M2M. Platforma este livrată din cloud, poate fi integrată cu alte aplicaţii ale clienţilor şi oferă posibilitatea monitorizării traficului, activării/dezactivării SIM-urilor, stabilirii de alerte etc. Noua platformă a fost dezvoltată de Vodafone Group tocmai pentru a oferi clienţilor M2M acelaşi tip de experienţă, în toate ţările unde Vodafone operează. Totodată, platforma permite gestionarea şi optimizarea proceselor şi costurilor, prin configurarea de SIM-uri globale, non-geografice, care sunt funcţionale oriunde în lume în reţeaua Vodafone şi în ţările în care Vodafone are parteneriate de roaming.

„Soluţiile M2M au început să câştige din ce în ce mai mult teren în România datorită inovaţiei pe care o aduc afacerilor şi eficienţei sporite. Acum, odată cu lansarea platformei globale a Vodafone, facem trecerea de la simpla conectivitate pe care un operator telecom o poate oferi unei companii interesate de Machine2--Machine, la oferirea unui pachet de servicii complexe. Noua soluţie aduce beneficii imediate companiilor, cum ar fi accesul mai rapid la informaţie, reducerea costurilor şi creşterea vitezei în procesele de lucru. Următorii doi ani vor fi decisivi pentru dezvoltarea sectorului M2M peste tot în lume, inclusiv în România: vom vedea din ce în ce mai multe echipamente şi aparate conectate la internet“, a declarat Vlad Mihalache, M2M Business Lead, Enterprise Business Unit, Vodafone România.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite