Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

ANIS: industria IT&C românească are nevoie de start-up-uri

28 Octombrie 2013



Din perspectiva ANIS (Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii), principala provocare a industriei IT&C din România, în prezent, este legată de resursa umană. Despre posibilele soluții la această problemă, dar și despre evoluția pieței românești de IT&C și proiectele ANIS de susținere a acestui sector am stat de vorbă cu Andrei Pitiș, președintele ANIS şi investitor privat activ, mentor pentru mai multe start-up-uri şi profesor la Universitatea Politehnica din București.



Care sunt, în prezent, principalele provocări ale industriei IT&C din România?

Principala provocare este legată de resursa umană. Companiile ar vrea să poată angaja mai mulți oameni de calitate, dar nu-i mai găsesc.

Care ar fi posibilele soluții?

Sunt două direcții de urmat. Poți să crești cantitativ sau calitativ. Una ar fi să crești numărul de specialiști din această zonă prin programe de awareness. Au început să apară și la noi inițiative private prin care copiii învață lucruri legate de calculator. Ar trebui o concentrare pe acest domeniu, plecând de la învățământul primar și crescând numărul de absolvenți din învățământul universitar. Abordarea calitativă ar însemna să scoți o valoare mai mare din programatorii pe care îi ai. Deja sunt firme care se orientează de la servicii de outsourcing spre dezvoltarea de produs propriu.

Spuneați recent că cea mai mare parte din membrii ANIS sunt firmele din zona de outsourcing de software și că ANIS are o viziune de creare a unui ecosistem. Despre ce este vorba?


Acest ecosistem ar trebui să fie creat din toți actorii de pe piață. Actorii din zona de software se împart în câteva categorii mari: firmele străine care vând software în România – cum ar fi Microsoft, Oracle etc.; firmele străine care dezvoltă software în România și aici intră Adobe, Intel, Ixia, Freescale, Alcatel-Lucent etc.; firmele românești sau străine de outsourcing sau software la comandă, care au niște inițiative de incubator, de start-up-uri, de realizare a unor produse proprii; firmele de produs software românești – Gecad, Bitdefender, TotalSoft, Siveco și altele mai mici, care vând și în România și în străinătate; start-up-urile. Mai nou, am început să luăm start-up-uri în ANIS, avem în jur de 15 membri. Cam acesta este IT-ul românesc. Tot acest ansamblu are de câștigat dacă colaborează într-un fel.

De ce ar avea interes Microsoft și Oracle să crească start-up-uri? Pentru că unui start-up îi trebuie o bază de date, un cloud, ceva pe care să construiască un produs nou. Și atunci firmele mari sunt interesate să ajute niște start-up-uri, să le dea tehnologie gratis, ca să o folosească. Centrele de dezvoltare din România sunt firme de produs străine, care au început ca start-up-uri. Toate au o cultură antreprenorială și știu că dacă ești într-un ecosistem antreprenorial acolo există și inovație. De acolo poți să cumperi o firmă de acest gen, să te ajute să inovezi. Firmele de outsourcing sunt interesate de start-up-uri pentru că ei nu știu cum să facă produse și cum să le comercializeze. Toți acești actori au nevoie de start-up-uri și trebuie să le ajute, iar ipoteza aceasta am verificat-o în acest an într-un proiect în care ANIS a fost partener: Innovation Labs. Alături de proiectul de 3 luni s-au aflat: Universitatea Politehnica din București, How to Web, TechHub București, ANIS, TechAngels, Simon Dietrich, Good Afternoon, IXIA, Adobe Systems Romania, Intel Romania, Electronic Arts Romania, Misys, RevoGames Solutions, Ubisoft, Starbucks, Staropramen, Simplus. Oameni din companii au fost implicați în acest proiect ca mentori, ca să ajute echipele de studenți să treacă de la idee la produs. La evenimentul de final, în sală au fost atât investitori, cât și oameni din mediul academic și din firme, iar evenimentul în sine a fost o demonstrație a faptului că acest ecosistem se poate crea și că toți acești oameni sunt interesați să fie unii cu alții.

Ați vorbit despre importanța start-up-urilor și încurajarea lor. E nevoie de un proiect la nivel național?

Cred că e necesară o strategie, dar nu cred că trebuie să includă doar start-up-urile. În domeniul IT-ului suntem cât de cât buni, unii ar zice că suntem foarte buni, de exemplu Google sau Facebook. Din fericire sau din păcate ei îi văd doar pe cei mai buni, pentru că doar cei mai buni ajung acolo, iar noi îi pierdem nu numai din ecosistemul românesc, ci și din cel european. Dacă ne concentrăm doar pe start-up-uri cred că pierdem, pentru că ne concentrăm pe ceva la care nu suntem chiar atât de buni, nu a auzit nimeni despre start-up-urile românești. Pentru a crește industria românească de software trebuie încurajate toate tipurile de firme despre care am vorbit. În prezent, firmele IT sunt ajutate cu deducerea impozitelor pentru programatori. În ceea ce privește firmele de outsourcing există trei domenii prin care pot fi ajutate: expunere către partenerii externi – există niște programe de participare la târguri și expoziții în străinătate, dar pot fi făcute mai bune; creșterea numărului de absolvenți, astfel încât să poată crește numărul de angajați; un program la nivel național, eventual, de includere a acestor firme într-un cerc de inovație prin care să poată trece la produse proprii. Și firmele de produs românești pot fi ajutate să vândă mai ușor produsele în străinătate și pot fi atrase în niște programe prin care să sprijine start-up-urile noi de produse și împreună să vândă atât în țară, cât și în străinătate. Astfel, poate crește și consumul de software din România, care este foarte redus în momentul de față. Business-urile, nu numai cele de IT, se vor sofistica atât de mult, încât vor avea nevoie de instrumente IT, cum se întâmplă și în afară și vor crește în mod natural, dar dacă acest proces ar fi accelerat ar fi nemaipomenit.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite