Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

USAMV Bucureşti, mediu fertil pentru creşterea performanţelor învăţământului agronomic

17 Decembrie 2013




Absorbţia absolvenţilor este, din fericire, bună. Noi vorbim, în general, despre gradul de ocupare în primii doi ani de la absolvire în profesii din domeniul specializării urmate şi suntem undeva în jurul a 60-70%.

Dacă luăm în considerare şi absolvenţii care devin propriii lor angajatori prin dezvoltarea antreprenoriatului, atunci acest procent creşte destul de mult. Considerăm că este foarte relevant să amintim aici despre promovarea şi dezvoltarea ideii de antreprenoriat în cursurile oferite de multe dintre programele noastre de studii, dar şi despre iniţiativele studenţilor, despre constanţa şi fermitatea demersurilor lor, ca şi despre perseverenţa şi succesele lor.

Care sunt elementele de noutate introduse în curriculum-ul USAMV Bucureşti, în ultima perioadă?


În privinţa curriculum-ului sau a programelor de studii, trebuie precizat că acestea sunt concepute să răspundă unor calificări cerute de piaţa forţei de muncă şi, ca urmare, unor competenţe care să caracterizeze aceste calificări. Acest lucru nu exclude imperativul unei adaptări mai accentuate la cerinţele mediului socio-economic. Nu ne propunem programe de studii care să conducă la obţinerea unor calificări pentru care nu există cerere. Este foarte important însă de subliniat, în această relaţie cu mediul economic şi cu exigenţele angajatorilor, că, pentru satisfacerea acestora, este necesar să acţionăm în zona conţinutului ştiinţific al cursurilor, în zona conţinutului lucrărilor practice de laborator sau de teren şi a actualităţii şi performanţelor echipamentelor şi dotărilor folosite pentru realizarea lor în scopul dezvoltării aptitudinilor studenţilor. Aşadar, din acest punct de vedere, putem vorbi despre o constanţă a preocupărilor comunităţii noastre academice, iar managementul universitar, prin mijloacele şi instrumentele pe care le are la dispoziţie, încurajează şi susţine orice demers menit să contribuie la creşterea calităţii învăţământului şi la corespondenţa rezultatelor învăţării cu cererea pieţei forţei de muncă. Un exemplu în acest sens îl constituie integrarea şi contribuţia noastră în cadrul Consorţiului Anelis Plus, destinat asigurării unei informaţii ştiinţifice de înalt nivel.

În această epocă, poate mai mult ca oricând, fiecare dintre noi căutăm soluţii pentru creşterea competitivităţii, iar noi, în învăţământul superior, cu atât mai mult cu cât absolvenţii noştri trebuie să facă faţă unei concurenţe internaţionale. De aceea, nu numai că urmărim atent evoluţiile internaţionale privind ofertele educaţionale şi nivelul de calitate al acestora, dar ne şi integrăm unor relaţii internaţionale şi parteneriate menite să contribuie la formarea complexă a studenţilor noştri prin intermediul mobilităţilor, dar şi a cadrelor didactice. Parteneriatele noastre s-au extins în ultimii doi ani foarte mult în afara spaţiului Uniunii Europene, stabilind acorduri cu universităţi şi instituţii de cercetare din China, Indonezia, Coreea de Sud, Japonia, Malaezia, Vietnam, Irak, Egipt, Argentina, Brazilia, Peru, SUA, Canada, precum şi din Republica Moldova şi Federaţia Rusă sau Belarus. Un exemplu recent şi promiţător este cel al acordului cu China privind înfiinţarea unui Parc Ştiinţific şi Tehnologic.

Reprezintă internaţionalizarea învăţământului agronomic românesc o oportunitate reală de dezvoltare pe care USAMV Bucureşti o poate valorifica?

Internaţionalizarea învăţământului agronomic românesc este una dintre oportunităţile de dezvoltare ale momentului. În opinia noastră, internaţionalizarea va deveni din ce în ce mai mult o necesitate fără de care este greu de conceput o dezvoltare sustenabilă a universităţilor româneşti. În cadrul USAMV Bucureşti deja avem programe de studii în limba engleză în domeniul Medicinei Veterinare şi există propuneri pentru programe în engleză sau în franceză la Facultăţile de Agricultură, Horticultură şi Biotehnologii. De asemenea, am avut multiple ocazii de promovare internaţională a ofertei noastre educaţionale, lucru care face ca aproape zilnic să avem solicitări de informare sau de pregătire a înscrierii unor candidaţi străini. Solicitările vin din multe direcţii: unele din ţări ale UE, iar altele, mult mai numeroase, din ţări din Orientul Apropiat, din Indonezia, China, Pakistan, India, dar şi din America de Sud.



Cât de important este parteneriatul cu mediul privat pentru strategia de dezvoltare a USAMV Bucureşti? Sunt cu adevărat oportune programele de pregătire mai scurte pentru agro-business-ul local?


USAMV Bucureşti nu s-a poziţionat niciodată “departe” de mediul economic. De altfel, în multe dintre societăţile comerciale de profil, mai ales, dar şi în rândul întreprinzătorilor mijlocii şi mici din domeniile pe care noi le slujim, se regăsesc absolvenţii noştri.

În ceea ce priveşte programele de studii de scurtă durată, într-adevăr ne preocupă o serie de idei noi. De altfel, astfel de programe de studii s-au dezvoltat în universităţile din România, inclusiv în cadrul USAMV Bucureşti, în anii 1990 sub forma colegiilor, dar ele nu au durat. Atracţia pentru astfel de programe la acea vreme nu a fost foarte mare şi nici succesul absolvenţilor pe piaţa forţei de muncă nu a fost grozav. În prezent, astfel de programe de studii, cu un curriculum bazat preponderent pe dezvoltarea aptitudinilor, fără ca acest lucru să excludă formarea teoretică, devin tot mai interesante. Este vorba despre o formare tehnologică, cu durata de 1 sau 2 ani, aşa cum se produce în Franţa în cadrul Institutelor Universitare de Tehnologie (IUT) sau în Germania în cadrul Fachhochschule. Există însă şi alte modele. Calificările generate de astfel de programe de studii pot fi foarte favorabile pentru persoanele care doresc să se dezvolte prin antreprenoriat mic şi mijlociu şi permit acestora, prin competenţele pe care le vor dobândi, să fie capabile să acceseze şi să utilizeze fonduri europene, să aplice prevederi ale directivelor europene în cunoştinţă de cauză, să folosească tehnologii performante etc., dar şi să fie creative şi capabile de iniţiative competitive.

Cât de importantă este componenta “alumni” a USAMV Bucureşti în încercarea de a ajusta oferta educaţională la cerinţele reale ale pieţei muncii?



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite