Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

USAMV Bucureşti, mediu fertil pentru creşterea performanţelor învăţământului agronomic

17 Decembrie 2013




Aşa cum am mai spus, USAMV Bucureşti nu numai că nu neglijează relaţia cu mediul economic, dar o şi dezvoltă, iar aici relaţia cu absolvenţii este implicită. Există, în primul rând, o relaţie pe care o au facultăţile cu propriii lor absolvenţi, care se concretizează prin diferite acţiuni menite să susţină formarea actualilor studenţi (e.g. vizite de studii în cadrul fermelor, acorduri de parteneriat pentru stagiile de practică, angajarea absolvenţilor etc.), dar şi organizarea de cursuri de formare continuă, organizarea de evenimente în comun (e.g. Zilele Horticulturii, conferinţe, simpozioane, ateliere). De asemenea, la nivel instituţional, USAMV Bucureşti dezvoltă o serie de relaţii de colaborare şi de susţinere reciprocă cu foştii absolvenţi care, în prezent, fac parte din diferite organisme (e.g. Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor) sau asociaţii profesionale din agricultură.

Ce poziţie ocupă cercetarea ştiinţifică în strategia educaţională a USAMV?

Cercetarea ştiinţifică este a doua componentă principală a misiunii USAMV Bucureşti şi, chiar dacă cu paşi mărunţi, USAMV Bucureşti a dezvoltat foarte mult şi constant această latură în ultimii douăzeci de ani. Cercetarea ştiinţifică este iminentă pentru programele de studii de master şi de doctorat, dar nu numai. De aceea, implicarea studenţilor în proiectele de cercetare este, pe de o parte obligatorie pentru formarea acestora, iar, pe de altă parte, este o condiţie a dezvoltării noastre instituţionale şi este aportul comunităţii noastre ştiinţifice la dezvoltarea economiei naţionale bazată pe cunoaştere. În calitate de profesori şi cercetători suntem datori să facem posibilă implicarea tinerilor în cercetare pentru a permite punerea în valoare a ideilor lor novatoare, care alfel riscă să rămână necunoscute şi să se irosească precum talantul îngropat. De aceea, USAMV Bucureşti, prin propria strategie de dezvoltare este orientată în direcţia susţinerii dezvoltării permanente a bazei materiale a cercetării şi a programelor de cercetare competitivă. În privinţa transferului tehnologic suntem pe cale să dezvoltăm o unitate de transfer tehnologic cu atât mai mult cu cât creşte numărul brevetelor obţinute de colegii noştri care fac cercetare şi care obţin rezultate remarcabile. Pe termen lung, tocmai am avizat în cadrul Consiliului de Administraţie al USAMV Bucureşti Strategia cercetării pentru perioada 2014-2020, care urmează să fie dezbătută şi aprobată de Senat. Este o strategie ambiţioasă, pe care sperăm să o ducem la îndeplinire prin eforturile întregii comunităţi academice.

Cum decurge colaborarea Universităţii cu Ministerul Educaţiei Naţionale, dar cu Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, în demersul reflectarii în procesul educaţional atât a cerinţelor concrete din piaţa muncii, cât şi a direcţiilor de dezvoltare a agriculturii la nivel naţional şi internaţional?

Putem caracteriza relaţia cu Ministerul Educaţiei Naţionale ca fiind una de consultare permanentă, prin care MEN încurajează şi susţine autonomia universitară, calitatea în învăţământ, dezvoltarea programelor de studii performante în corespondenţă cu cererea pieţei forţei de muncă şi internaţionalizarea învăţământului. Această deschidere este apreciată pozitiv în cadrul comunităţii academice din universitatea noastră, reflectându-se şi în numeroase proiecte în cadrul cărora USAMV Bucureşti participă activ. MEN a înţeles necesitatea şi oportunitatea susţinerii învăţământului agronomic în această perioadă în care agricultura contribuie din ce în ce mai mult la creşterea economică a României. Prin urmare, se înţelege necesitatea valorificării atractivităţii programelor de studiu din domeniul agriculturii. În ceea ce priveşte relaţia cu MADR, iată un bun exemplu de continuare a relaţiilor noastre cu propriii absolvenţi, background-ul academic al celor care conduc în prezent destinele agriculturii fiind legat de USAMV Bucureşti. Este vorba despre o cooperare profesională intensă în interesul agriculturii româneşti, concretizată în participarea activă a Universităţii noastre la numeroase acţiuni ale MADR. La rândul său, MADR se implică şi susţine acţiunile Universităţii care vizează sprijinirea fermierilor şi dezvoltarea agriculturii.

Din perspectiva dumneavoastră de Rector, dar şi din cea de Preşedinte al Consiliului Naţional al Rectorilor (CNR) şi de Secretar general al Consiliului Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare (CNATCDU) care consideraţi că sunt principalele provocări cu care se confruntă învăţământul universitar românesc în prezent şi în ce mod USAMV Bucureşti contribuie la depăşirea acestora?

Cea mai mare provocare cu care se confruntă învăţământul superior românesc este cea legată de competitivitatea la nivel european, dar nu numai, în condiţiile crizei economice şi financiare de lungă durată. În acest sens, consider că solidaritatea în cadrul CNR ne permite să promovăm măsuri de management universitar menite să contribuie la atingerea unor obiective ce vizează performanţa în universităţile noastre şi competitivitatea pe plan internaţional. Internaţionalizarea învăţământului românesc este strâns legată de aceste obiective. Mă bucur să spun că CNR a redevenit un organism activ al învăţământului superior românesc exercitând, între altele, un rol foarte important în avizarea tuturor reglementărilor ce vizează învăţământul. Cât priveşte poziţiile deţinute în cadrul CNR şi în cadrul CNATCDU, consider că acestea sunt o dovadă de încredere a colegilor din mediul academic naţional şi o recunoaştere a rolului pe care USAMV Bucureşti îl are în peisajul învăţământului superior românesc. Fără îndoială, acest lucru ne obligă foarte mult în plan profesional.

Menţinerea poziţiei actuale a Universităţii, dar mai ales creşterea performanţelor ei presupunem că fac parte din acest deziderat ...

Desigur. Ca o concluzie la cele spuse anterior, legat de dezvoltarea USAMV Bucureşti, menţionez că, pe termen mediu şi lung, prin utilizarea unor strategii eficiente de management universitar şi bazându-ne pe resursa umană şi pe baza materială performantă, ca şi pe autonomia universitară, dorim să creştem indicatorii de performanţă (reputaţie academică, reputaţia personalului, numărul studenţilor români şi străini, ponderea absolvenţilor angajaţi în domeniul pentru care s-au format, vizibilitatea cercetării ştiinţifice, indicele de transfer tehnologic, gradul de internaţionalizare etc.) pentru a ne apropia din ce mai mult de universităţi similare din UE şi din lume.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite