Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Despre modele de business şi evoluţia pieţei locale de Data Center

17 Decembrie 2013



2013 a fost un an cu anunţuri importante pe piaţa locală a centrelor de date, mai multe proiecte fiind startate. Este adevărat însă că nu toate proiectele au fost confirmate oficial, încă, în timp ce altele au luat startul doar la nivel declarativ. Dar există şi proiecte care avansează rapid, în timp ce altele au fost deja finalizate cu succes, un exemplu elocvent în acest sens fiind NXDATA.

NXDATA este unul dintre centrele de date locale care a finalizat anul acesta un nou proiect de extindere cu 25% a suprafeţei utile, ceea ce a permis Data Center-ului să ajungă la o suprafaţă totală cumulată de 1.000 mp. „La jumătatea acestui an a fost dată în funcţiune COLO-4, noua extensie a NXDATA-1 cu o suprafaţă utilă de 200 mp, dintr-un total de 300 mp brut, şi cu o capacitate instalată de 600 KVA, mare prin raportarea la suprafaţa utilă, ceea ce generează o densitate de putere relativ mare, raportat la media locală. (Cu COLO-4, NXDATA a ajuns la o putere totală instalată de 2,2 MVA – n.r.) Deşi nu este plasată la acelaşi etaj cu NXDATA 1, ci la subsol – ceea ce îi conferă caracteristici de securitate fizică deosebite, pereţii de beton având o grosime de 60 cm –, noua incintă beneficiază de o conectivitate extinsă, întreaga ofertă a furnizorilor găzduiţi în NXDATA 1 şi NXDATA 2 fiind accesibilă“, ne-a explicat Sorin Andone, Sales Manager NXDATA.

Din punct de vedere tehnologic, COLO-4 foloseşte acelaşi concept de izolare a „Insulei calde“ şi „Insulei reci“, într-o nouă implementare mai eficientă a sistemului de containerizare, care este deja utilizat cu succes în NXDATA 1 şi NXDATA 2. Totodată, în noua extensie se utilizează UPS-uri care oferă o redundanţă de tipul „dual string“ la nivel de baterii, ceea ce face ca, în cazul defectării unui element, să poată fi asigurată funcţionarea în continuare a respectivului UPS. Grupurile generatoare Diesel beneficiază de o arhitectură „n+n“, care permite ca, în cazul în care unul dintre generatoare are o problemă, cel de al doilea să preia imediat sarcina, asigurând continuitatea furnizării energiei electrice.

Modele de business

Premisele extinderii unui Data Center – şi cu atât mai mult proiectele de construcţie a unui nou centru de date – funcţionează după o logică de business aparte, piaţa furnizorilor de servicii de colocare având un nivel de specificitate ridicat.

„Piaţa locală a furnizorilor de servicii de Data Center nu funcţionează pe baza cererii directe venite din partea clienţilor şi/sau a potenţialilor clienţi, din motivul simplu că, atunci când această cerere este formulată, furnizorul trebuie să aibă disponibile deja resursele solicitate. Cazul dezvoltării la cerere este un scenariu viabil doar atunci când clienţii care solicită respectiva dezvoltare fac parte din categoria specială a companiilor cu planuri certe, pe termen foarte lung. Sunt cazuri însă rare la nivel local şi, din acest motiv, extinderile pe piaţa de Data Center sunt făcute pe baza planurilor de dezvoltare. Practic, se construieşte pe baza experienţei acumulate de-a lungul anilor, iar deciziile în acest sens se iau ţinând cont de evoluţia clienţilor existenţi şi a necesităţilor lor de dezvoltare pe termen mediu şi lung“, explică oficialul NXDATA.

Din această perspectivă, COLO-4 reprezintă, din punctul de vedere al interlocutorului nostru, o extensie logică şi firească, care deserveşte, în primul rând, clienţii tradiţionali ai NXDATA, respectiv furnizorii de servicii de telecomunicaţii. Iar confirmarea faptului că noua extensie este o evoluţie naturală a business-ului NXDATA este gradul de ocupare de aproximativ 25% atins de COLO-4 în doar şase luni. „Este un rezultat foarte bun, înregistrat în doar jumătate de an“, afirmă Sorin Andone.

Tendinţe, rezultate, planuri

În ceea ce priveşte evoluţia pieţei locale, în opinia lui Sorin Andone, lucrurile încep să se schimbe la nivelul business-ului de Data Center – clienţii nu mai sunt interesaţi doar de serviciile de colocare fizică, ci încearcă să obţină optimizări dincolo de acest nivel: „Clienţii sunt tot mai interesaţi de alternativele oferite de furnizorii de servicii de Data Center – de la serviciile de colocare, până la cele
Cloud. Din punctul nostru de vedere, 2013 este primul an în care clienţii NXDATA au fost vizibil concentraţi pe reducerea de costuri la nivelul serviciilor de colocare şi au făcut o selecţie mult mai realistă a necesităţilor şi cerinţelor. Pe de o parte, este un semnal pozitiv, din perspectiva noastră, pentru că permite o triere naturală a ofertei locale de servicii pe baza acestui criteriu. Pe de altă parte, este o confirmare a creşterii fenomenului de eroziune a costurilor, ca urmare a copierii unor mecanisme de piaţă din segmentul B2C, dar şi a creşterii gradului de concurenţialitate, generat de intrarea pe piaţă locală a unor jucători mari. Tendinţa de scădere a preţurilor este temperată însă de faptul că, în esenţă, în business-ul de Data Center este vorba de servicii de nivel de critic, de importanţă mare pentru companiile-client, iar coborârea sub o anumită valoare înseamnă o reducere a nivelului calităţii şi fiabilităţii serviciilor.“

O altă tendinţă potenţială în piaţa locală de Data Center este cea a intrării într-o fază de consolidare, un fenomen similar celui prin care a trecut piaţa furnizorilor de Internet în perioada 1999-2002. Este greu de prevăzut însă când va deveni efectiv vizibil un astfel de fenomen, susţine Andone.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite