Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

COMOTI creşte gradul de integrare al cercetării româneşti de aviație cu industria locală şi europeană

17 Decembrie 2013



Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare COMOTI continuă seria proiectelor şi mutărilor strategice care îl impun pe piaţa locală şi internaţională în rândul producătorilor de cele mai bune echipamente şi soluţii tehnice în domeniul turbomotoarelor de aviaţie, motoarelor industriale cu turbină şi maşinilor paletate de turaţie înaltă. Dr. ing. Valentin Silivestru, directorul general al Institutului, ne-a prezentat noile elemente care reuşesc să consolideze acest statut, direcţiile de dezvoltare şi inovare deschise în ultima perioadă şi rolul pe care doreşte să-l joace în industria aerospațială și în cea de energie, petrol şi gaze.


În această lună se inaugurează noul stand de probe al COMOTI. Care sunt beneficiile ce decurg din această modernizare a capacităţii de testare?

Standul a fost realizat în urma finalizării unui proiect de Capacităţi mari, câştigat în 2008. Aveam o bază experimentală veche, constituită în special din structuri metalice şi nu renta să fie readusă în stare funcţională. Prin noul stand ne-am adus la zi capacitatea de testare a motoarelor cu turbină şi totodată am adaptat-o mai bine la ceea ce sperăm să facem în viitor. Am refolosit unul din standurile din structură metalică şi l-am încorporat acestui nou complex de încercare a motoarelor cu turbină, care dispune de o celulă absolut nouă de testare a motoarelor cu putere la ax până la 5,5 MW, de un sistem de comandă şi control foarte modern şi de o celulă de testare pentru motoare turboreactoare mici. Putem astfel testa în condiţii foarte bune tot felul de motoare de elicopter, motoare industriale până la 5,5 MW, motoare cu jet până la 8.000-10.000 de daN, motoraşe pentru avioane de supravegheat şi chiar şi motoare navale. Devenim practic unicul complex modern de testare din România pentru aceste tipuri de motoare, ceea ce ne permite să intrăm ca parteneri în noi proiecte europene. Avem o capacitate care poate fi utilizată atât pentru testarea la terţi, cât şi pentru dezvoltarea de programe interne.

Dincolo de realizarea acestui stand în România, contribuţia COMOTI la Clean Sky, unul din cele mai mari programe europene de cercetare din industria aviatică, constă în execuţia şi amenajarea a două standuri de probă pentru echipamentele noilor aeronave.

Unul dintre standuri a fost deja instalat în Franţa pentru HISPANO – SUIZA, parte a grupului francez SAFRAN şi este destinat testării noilor generaţii de echipamente pentru aeronave, în cadrul proiectului ELTESIS din Clean Sky. Există un concept în momentul de faţă, „more electric aircraft & more electric engine”, prin care se doreşte renunţarea, cât se poate de mult, la tot felul de instalaţii hidraulice şi transmisii electrice, pe fondul creşterii fiabilităţii echipamentelor mecanice şi a scăderii greutăţii lor. Aceste standuri sunt destinate testării unei familii noi de generatoare electrice de mare turaţie.

Sfârşitul de an stă sub semnul unei alte reuşite importante, cea legată de semnarea primului contract cu Agenţia Spaţială Europeană (ESA). Cum aţi reuşit să faceţi acest pas mare pentru institut?


A fost o întâmplare fericită... În octombrie am participat în Suedia la conferinţa Consiliului European al Asociaţiilor de Aeronautică şi Spaţiu. În cadrul secţiunii de Spaţiu am prezentat ce avem şi ce putem face pentru a deveni un furnizor de componente/subansamble de turbopompe pentru motoarele de rachetă. Ulterior, am fost căutaţi de reprezentantul unei firme germane care lucrează pentru rezervoarele lui Ariane 6, noua generaţie de rachete, şi care trebuia să găsească un partener român pentru a semna contractul cu Agenţia Spaţială Europeană (ESA). Aveau nevoie să facă nişte modele la scară şi i-am confirmat că a ajuns să ia legătura cu compania potrivită pentru executarea lor, fiind specializaţi pe aşa ceva şi având o experienţă foarte bună. În mod sigur, acest prim contract deschide drumul pentru a fi cunoscuţi şi pe această piaţă şi pentru a participa şi la alte proiecte ale ESA.

Aţi reuşit acest lucru pe plan intern, câştigând recent un proiect derulat prin intermediul Agenţiei Spaţiale Române (ROSA)...

Acest capitol nou pe parte de spaţiu s-a deschis de un an, în contextul în care România a devenit în ESA membru cu drepturi depline. Dr. Raluca Voicu a câştigat proiectul prin care şi-a propus să utilizeze materialele compozite din fibră de carbon în structura sateliţilor şi să găsească alţi parteneri pe parte de metode de acoperire, pentru a rezista mai bine la radiaţiile cosmice. Suntem angrenaţi şi într-un al doilea proiect ROSA, coordonatorul fiind ICSI Rm. Vâlcea, care va dezvolta nişte pile de combustie ce vor servi drept sursă de energie pentru sateliţi.

COMOTI este singura entitate din România care integrează activităţile de CDI din domeniul turbomaşinilor cu producţia de echipamente performante şi dezvoltarea de produse noi. Acest lucru permite dezvoltarea de produse unicat, conform cerinţelor specifice ale beneficiarilor, dar şi realizarea de produse de serie, contribuind la creşterea competitivităţii Institutului şi la penetrarea pieţelor internaţionale.

Seriile mici le facem noi, seriile mari le cedăm partenerilor noştri. Nu executăm tot ansamblul, avem o mulţime de subfurnizori în ţară, cărora le dăm de lucru. Noi facem elementele esenţiale, gen rotorii centrifugi sau părţile paletate, sistemele de comandă şi control. De asemenea, noi creăm ansamblul, noi îl testăm, noi îl livrăm şi îl garantăm. Acest sistem merge foarte bine în domeniul compresoarelor cu şurub pentru gaze naturale. Am început să le producem pornind de la un proiect finanţat prin RELANSIN, iar în momentul de faţă avem vândute la OMV Petrom peste 120 de grupuri. Mai mult, am început să vindem şi în afară, în Federaţia Rusă, în Ungaria, iar acum, pe sfârşit de an, am livrat două produse în Cehia: un compresor cu şurub pentru gaze naturale la un producător (MND) din Moravia şi un compresor centrifugal pentru a deservi o instalaţie experimentală la colegii noştri din Institutul de Aviaţie din Praga (VZLU Praga).



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite