Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Web Content Management o solutie cu penetrare de doar 10%

02 Aprilie 2006



Pentru prima jumatate a acestui an, potrivit unui studiu Forrester Research dat publicitatii la sfarsitul lui 2005, 84% dintre companiile europene si nord-americane prevad o crestere semnificativa a utilizarii, dar si a investitiilor in solutiile de Web Content Management (WCM). In Romania insa, previziunile asupra evolutiei pietei nu sunt chiar atat de optimiste precum cele enuntate de analistii Forrester Research. Pentru a identifica problemele cu care se confrunta piata locala, am adresat cateva intrebari unor companii ce activeaza in acest domeniu.


Market Watch - Care este gradul de penetrare al solutiilor Web Content Management in raport cu potentialul pietei romanesti?


Rares Vasilescu, Development Manager, Star Storage - Solutiile WCM sunt folosite, in general, de organizatiile ce publica prin tehnologii Internet un volum mare de informatie relativ nestructurata. Desi piata exista, pana in prezent cereri specifice de sisteme WCM nu am intalnit. De regula, functii WCM sunt cerute de clienti aditional la cerintele de baza de document management.


Marius Panait, MBA Managing Partner, Entelion Software - Exista o piata potentiala imensa! Insa estimez ca doar aproximativ 10% dintre site-urile romanesti folosesc un sistem WCM. Restul se bazeaza pe principiul: „Am pagina web, de ce mai trebuie sa o schimb?“. Exista, de exemplu, companii foarte mari, chiar din piata de retail, care considera un cost prea mare dezvoltarea unui site complex si complet, uitand de preturile platite lunar pe fiecare metru patrat in spatiile comerciale ce nu aduc mereu vanzarile dorite. Asta ca sa nu contorizam companiile ce nu au inca un site! Insa si dintre companiile ce folosesc deja un sistem WCM, foarte multe utilizeaza aplicatii simple sau prea simple, ce permit doar modificarea textului paginilor web. Solutii profesionale WCM sunt putine, pentru ca piata este in formare. Din fericire, content-ul romanesc este intr-o dezvoltare rapida, cu rate ce depasesc, evident, ratele de crestere ale serviciilor de acces la Internet.


Lucian DespoiuLucian Despoiu, Managing Partner, Kondiment Group - Penetrarea sistemelor WCM in randul companiilor mari si medii este, in opinia mea, undeva sub 10% - nu detin un studiu specializat. Sunt companii care, vazand ca lucreaza mult si ineficient, ca au costuri mari de intretinere, si-au dat seama ca au nevoie de niste tool-uri. Cei care folosesc acum un astfel de sistem sunt cei care au avut probleme cu administrarea de continut. Cu toate acestea, potentialul pietei este urias – business-urile din 2006 se bazeaza pe content, iar daca nu se bazeaza pe content, controleaza business-ul prin content (prin content intelegand orice, de la rapoarte, facturi, la fotografii, tot ce inseamna informatie). Practic, nu mai exista la ora actuala afaceri mari care sa se tina pe hartie. Deci, in viziunea mea, nu cred ca exista companie care sa nu aiba nevoie sa comunice parte din continutul ei. Or, cum populatia on-line in Romania este in crestere, inseamna ca nu-ti poti permite riscul sa nu fi pe Internet. Iar de cinci ani incoace s-a demonstrat clar ca solutia cea mai eficienta de a fi pe Web consta in a detine si utiliza un produs WCM.


Market Watch - Care sunt cele mai uzuale „reticente“ pe care le manifesta un potential client in adoptarea unui sistem WCM?


Lucian Despoiu, Kondiment Group - Nivelul scazut de penetrare al solutiilor de WCM se datoreaza mai multor motive, dintre care as sublinia faptul ca numeroase companii nu constientizeaza nevoia unui asemenea solutii, apeland inca la solutii simpliste. Practic, nu-si pun problema unui site sau a unui portal si a unei aplicatii Web care sa fie integrata cu celelalte aplicatii din companie, sa ofere servicii Web pentru clienti etc. In cel mai bun caz, asemenea companii apeleaza la solutii custom, de obicei open source, care, evident, ca au un nivel de functionalitate scazut. Solutiile „in-house“ nu sunt insa eficiente daca stam sa ne gandim la cat poate sa dezvolte un singur om. Iata un exemplu clar care demonstreaza ca a nu folosi un „produs“ WCM, ci o solutie „in-house“, poate duce la situatii dificile: In 2001, o publicatie din presa centrala a dezvoltat o aplicatie custom de administrat continut – nu un instrument WCM –, aplicatie dezvoltata de o companie din cadrul aceluiasi grup. Insa, in timp, majoritatea programatorilor care a realizat respectiva solutie a plecat din companie, iar in momentul in care respectiva publicatie a dorit sa schimbe lay-out-ul site-ului sau, s-a ivit o problema majora – nu stia nimeni cum se realizeaza acest lucru. Motivul – fiind dezvoltata „in house“, solutia nu a fost documentata, nu exista un set de proceduri despre cum se trece de la o versiune la alta, nu exista o rutina de import-export baze de date intr-o noua solutie etc. Faptul acesta a blocat publicatia respectiva niste luni bune, pana cand s-a luat decizia de a „rade“ efectiv totul si a o lua de la zero. Pentru ca, de fapt, asta si inseamna sa treci de la o aplicatie custom la un produs: standardizare, intretinere constanta a produsului si adaugarea de noi functionalitati, posibilitatea de a lansa aplicatia aproape instantaneu – ceea ce asigura un „time-to-market“ foarte bun – si mai ales avantajul de a beneficia din start de un set impresionant de functionalitati.


Marius Panait, Entelion Software - Potentialii clienti nu inteleg de ce trebuie sa aiba un site cu multe informatii, updatat, interesant si care sa „retina“ vizitatorul cat mai mult pe site. Ei nu includ site-ul intr-o strategie de comunicare, nu sunt convinsi de beneficii si de potential. Din fericire pentru furnizorii de solutii de WCM, potentialii parteneri externi „obliga“ firmele romanesti sa aiba o prezenta pe Web: „Cine nu are site indexat de Google nu e in business!“.


Rares Vasilescu, Star Storage - Un sistem WCM trebuie, in primul rand, sa asigure publicarea de informatie cu cea mai mare usurinta. Din pacate, usurinta in utilizare este extrem de greu de atins in conditiile in care se doreste agregarea informatiilor din surse eterogene si implicarea cat mai putin a unor experti sau tehnicieni. Aceasta abordare duce la necesitatea ca un utilizator normal de computer sa fie capabil sa publice si sa gestioneze informatia intr-un mod intuitiv, eventual cu o foarte mica instruire. Cred ca principala reticenta este legata de intrebarea: „Cat de mult imi va ingreuna activitatea zilnica acest sistem? Nu cumva imi va fi mai greu decat ceea ce fac eu acum (oricum m-am obisnuit)?“. In plus, un sistem comercial WCM nu este ieftin si, de regula, necesita o platforma ECM (Enterprise Content Management). In piata libera, fiecare initiativa a unei companii trebuie sa-i creasca veniturile sau sa-i scada costurile, intr-o masura mai mare decat investitia facuta. Insa putini profesionisti din industria IT pot sa realizeze un calcul de returnare a investitiei bine fundamentat, astfel incat sa invinga reticenta clientului legata de investitia necesara.


Market Watch - Considerati solutiile WCM open-source drept o solutie viabila pe piata autohtona?



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite