Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Web Content Management o solutie cu penetrare de doar 10%

02 Aprilie 2006




Marius Panait, Entelion Software - Open-source sau soft licentiat nu inseamna nimic fara un serviciu de Suport client, fara hosting la nivel profesional, asistenta si intretinere etc. Este o falsa impresie ca open-source este egal cost zero. Tot ce conteaza este „time-to-market“, gradul de personalizare si integrare cu alte aplicatii (de exemplu CRM) si TCO (total cost of ownership). Degeaba nu platesc pentru solutia open-source daca am nevoie de trei dezvoltatori pentru patru luni care sa dezvolte un site care, altfel, ar putea fi live cu o solutie licentiata in doar o luna cu un singur om!


Rares Vasilescu, Star Storage - Solutiile WCM open-source sunt binevenite pentru ca pot sa contribuie eficient la educarea beneficiarilor. Reprezinta variante ce pot fi implementate cu costuri reduse si care rezolva multe probleme curente ale beneficiarului. Se pune insa problema evolutiei unei astfel de solutii, precum si cea a suportului in utilizare. Suportul in utilizare poate fi asigurat de echipa beneficiarului sau de catre o firma de servicii si consultanta IT, insa evolutia tehnologica a solutiei trebuie asigurata de catre producatori. Or, pentru majoritatea solutiilor open-source, producatorii nu au o politica si o strategie bine definite cu privire la produsele realizate, prin urmare nu se poate conta pe evolutie constanta pe termen lung (5-10 ani). Prin urmare, un beneficiar care doreste sa-si implementeze o solutie WCM, ca si orice fel de alta solutie IT, trebuie sa isi puna problema daca producatorul va continua sa sustina acea solutie sau nu. Acesta cred ca este punctul-cheie legat de viabilitatea solutiilor WCM open-source.
Lucian Despoiu, Kondiment Group – Open-source este o solutie viabila, in mod evident, in conditiile in care companiile nu doresc sa faca o investitie mare in up-front. Kondiment foloseste cateva astfel de solutii, deoarece, clientii, o data ce incep sa obtina beneficii din aceasta solutie, isi dau seama ca merita si renteaza sa investeasca in ea. Insa am investit foarte multa munca de cercetare si dezvoltare in aceste solutii, sunt produse la care am ajuns dupa 3-4 ani de lucru, pentru ca un open-source nu vine cu o garantie. Daca respectivul client are niste nevoi foarte simple este in regula, insa daca se pune problema unui business ce se bazeaza si pe componenta on-line este prea riscant.


Market Watch - Cate dintre companiile care au adoptat deja un sistem WCM au capacitatea sa internalizeze complet un astfel de sistem, renuntand la serviciile de mentenanta asigurate de companile ce realizeaza implementarea?


Lucian Despoiu, Kondiment Group - Sunt atat de multi parametri care concura la succesul unui proiect on-line, incat ideea unei internalizari totale este aproape imposibil de pus in practica. Nu este eficienta! Internalizarea completa este un deziderat ideal, insa, in opinia mea, o companie care opteaza pentru un sistem WCM nu va renunta niciodata complet la serviciile de mentenanta. Si aceasta deoarece o astfel de solutie implica mai multe niveluri de mentenanta – la nivel de platforma, care necesita si development; la nivel software, dar nu pe platforma; la nivel grafic (un site, un portal Web nu ramane identic mai mult de 6, maxim 12 luni), la nivel de continut. Un alt nivel foarte important de mentenanta, pe care putine companii autohtone s-au concentrat, este cel de comunicare on-line. Detinerea unui site care nu este cunoscut, mai ales de catre target-ul definit, inseamna ineficienta, resimtita direct prin lipsa traficului calificat pe respectivul site sau portal. Acest trafic se poate realiza in mai multe moduri – prin on-line PR, e-mail marketing, optimizare pentru motoarele de cautare etc. Un sistem WCM permite o optimizare pe cuvinte-cheie, iar acesta este din nou un nivel ce necesita mentenanta, deoarece algoritmul motoarelor de cautare are o evolutie extrem de dinamica. De exemplu, Google isi face up-grade la algoritmul de cautare la ordinul zilelor, or asta inseamna ca, daca ai obtinut un varf de trafic, insa nu optimizezi constant site-ul, risti sa pierzi rapid din trafic. Evident, dintre toate aceste niveluri unele pot fi internalizate, cum ar fi mentenanta la nivel de continut, cum este si firesc, insa este greu de crezut ca un client se poate tine la curent in ceea ce priveste algoritmica motoarelor de cautare.


Market Watch - Care sunt cauzele pentru care pe piata romaneasca nu sunt prezenti (cu cateva exceptii, precum IBM sau Microsoft) marii editori de solutii WCM?


Marius Panait, Entelion Software - Evident, valoarea prea mica a incasarilor din acest domeniu si valorile potentiale mici ale contractelor. Insa si lipsa de educatie in randul potentialilor clienti.


Market Watch - Care sunt principalele sectoare ce manifesta interes fata de aceste solutii?


Rares Vasilescu, Star Storage - Cereri bine formulate am primit de la creatorii de informatie (de exemplu publicatii, edituri, primarii) si cateodata de la companiile ce detin un portofoliu mare de produse si servicii. In general, celelalte tipuri de organizatii considera prezenta Web ca pe un cost necesar, nu ca pe un instrument ce le poate aduce beneficii si care le poate influenta direct veniturile.


Lucian Despoiu, Kondiment Group - Practic, un sistem WCM raspunde nevoii celor care trebuie sa comunice, in primul rand, cum ar fi companiile cu numerosi clienti mari distribuiti pe o arie geografica larga. Aici putem include, pe primul loc, industriile exportatoare, pentru ca Internetul nu are granite, si companiile orientate foarte mult spre marketing si PR. Insa nu trebuie uitata administratia publica locala si centrala, unde exista o nevoie majora de astfel de solutii. La modul general as mentiona aici urmatoarele segmente: media, telecom, distributie (iar aici trebuie mentionati cei ce fac distributie IT, care au inteles aceasta oportunitate de dezvoltare a afacerii foarte bine), companiile din zona de entertainment etc.


Market Watch - Estimati ca legislatia din domeniul IT (semnatura electronica, arhivarea electronica etc.) reprezinta un factor favorabil pentru adoptarea acestor solutii?



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite