Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Aflat inca in prima faza de dezvoltare, Turismul on-line romanesc asteapta vremuri mai faste

02 Aprilie 2006



RG . Turism . Turism on-line . titlu copyPotrivit unei recente estimari a principalilor actori de pe piata americana de turism, in cel mult 10 ani companiile on-line vor fi majoritare, turismul devenind, practic, cea mai mare industrie de pe Internet. O prognoza justificata de amploarea pe care Internetul a capatat-o in ultimii ani in industria turismului din intreaga lume, si nu doar de peste Ocean. Pentru Romania insa, este greu de estimat cand se va intampla acest lucru.


Chiar daca americanii sunt lideri in ceea ce priveste e-turismul, nici „confratii“ europeni nu au batut pasul pe loc (desi specialistii estimeaza ca Batranul continent va atinge nivelul de dezvoltare al turismului on-line american in 3-5 ani) si s-au adaptat rapid noilor tendinte, cresterea constanta a numarului de internauti la nivel mondial, precum si extinderea capacitatilor instrumentelor de plata la distanta avand un impact direct asupra acestei industrii transfrontaliere.
In mod firesc, impactul s-a facut simtit si in spatiul virtual romanesc, insa intr-o masura proportionala cu anvergura si posibilitatile turismului autohton. Din punctul de vedere al anvergurii, respectiv al numarului de agentii turistice existente pe piata, situatia nu se prezinta deloc rau, numeroase dintre agentii intelegand imperativul prezentei pe Internet. Raportat insa la nivelul „posibilitatilor“, decalajul este evident. La ora actuala, turismul romanesc este doar partial on-line. Putine dintre companiile prezente pe Internet ofera functionalitati reale (chiar la nivelul rezervarilor on-line). Situatia similara cu cea existenta in comertul on-line (turismul on-line este o componenta a e-commerce-ului), zona in care activeaza un mare numar de e-magazine, ce se pot mandri cu faptul ca au depasit nivelul de „vitrina virtuala“, insa nu si pe cel de „casa de comenzi on-line“.
„Internetul a devenit pentru majoritatea agentiilor de turism din Romania un vector de promovare si de branding. Aceste companii incep sa inteleaga marile avantaje ale direct marketingului on-line si ale comunicarii directe si diferentiate cu posibilii clienti. De aici si pana la plata on-line nu este decat un singur pas. Este normal ca, dupa ce convingi un client pe on-line, sa si finalizezi tot in acest mediu, respectiv sa inchei afacerea cat mai rapid si cat mai satisfacator, inainte de a aparea o alta oferta sau sa intervina alte prioritati. Agentiile din Romania par a agrea unanim migrarea spre on-line, dar faptele, nu bunele intentii existente, lasa de dorit“, sustine dl Madalin Matica, director operatiuni europene al companiei americane DotCommerce Ltd.


Rezervari on-line, confirmari telefonice


Practic, la ora actuala, potentialul client al unei oferte turistice autohtone poate, in majoritatea cazurilor, doar sa studieze on-line oferta existenta pe piata si sa o compare cu cea a concurentei. Servicii extrem de utile, de altfel, insa efectueaza plata tot in sistem clasic: la sediul agentiei turistice alese, la banca sau, in cazul in care functioneaza pe principiul unei „case de comenzi“, agentului sosit la domiciliu.
Un progres se inregistreaza totusi in ceea ce priveste posibilitatea rezervarilor on-line, insa, si in acest caz, intervalul de procesare a cererii (sau necesitatea confirmarii telefonice) face ca aceasta functionalitate sa nu se desfasoare in timp real. (Majoritatea turoperatorilor romani au inscrise ofertele pe marile portaluri de turism, insa link-ul nu ofera intotdeauna posibilitatea rezervarii on-line.) „Site-urile care accepta carti de credit pot face rezervari in timp real. Pentru realizarea acestui sistem, fiecare hotel care exista pe site, are un sistem instalat care transmite in orice moment cate camere libere mai sunt. Numai atunci se pot face rezervari in timp real. Majoritatea insa au niste formulare – se trimite comanda pe e-mail si hotelierul/agentia suna turistul“, ne-a explicat Petre Dordea, manager Media Web Design, portalul Infotravelromania.


Oferte pe masura clientului


Blocajul indus de problema platilor on-line devine vizibil si in oferta simplificata a agentiilor romanesti, in comparatie cu omologii straini, care ofera posibilitatea achizitionarii unor pachete complexe de servicii turistice (Dynamic package). Aceasta formula comerciala – ce regrupeaza intr-un singur pachet prestatii diverse si personalizabile (rezervare bilet de avion, rezervare hotel, confirmarea rezervarilor, plata, rent a car etc.) – este considerata de catre specialistii industriei turistice drept un principiu ce va revolutiona radical acest domeniu. „Inventia“ americana, ce a patruns pe piata europeana in urma cu aproape trei ani, nu este o „moda“ importata de peste Ocean, ci raspunde unor nevoi reale de pe piata turistica, cum ar fi cresterea cererii pentru mini-vacante – majoritatea pachetelor ofera sejururi (de doua pana la patru zile, in medie) in marile capitale europene – sau a cererilor pentru oferte de genul „ultimul minut“ (vezi site-ul www.ultimulminut.ro, care ofera insa numai posibilitatea rezervarii on-line, nu si pe cea a platii).
Insa, potrivit specialistilor, clientii unor asemenea oferte fac parte din asa-numita plaja a „internautilor maturi“, care au o experienta de minim doi ani in ceea ce priveste cumparaturile on-line. Prin urmare, raportat la situatia reala existenta in comertul electronic romanesc, lansarea unor asemenea oferte on-line de catre turoperatorii autohtoni ar putea insemna targetarea unui segment limitat de clienti.
O initiativa cu profitabilitate scazuta doar daca oferta este privita din perspectiva atragerii exclusive a clientilor din tara, nu si din strainatate, mult mai rutinati in achizitionarea unor asemenea produse. Insa, si in acest caz, mecanismul incasarii banilor este destul complicat. „In cazul unui turist strain, acesta plateste banii in contul firmei prin transfer bancar, desi comisionul si timpul realizarii transferului este mult mai mare. Se pot intalni situatii in care comisionul incasat depaseste suma platita“, sustine Petre Dordea, Infotravelromania.


„Un client strain se trateaza on-line ca si unul din Romania. Diferenta poate sta doar in tipurile de carduri oferite. De ce ar prefera un client strain plata on-line? Pentru ca vrea sa fie sigur ca va primi serviciile comandate, nu vrea sa se expuna refuzului la plata cu card in Romania, pentru ca nu intelege conversiile valutare (pe on-line vede clar valoarea platita in dolari sau euro) si pentru ca asa este... educat“, sustine directorul DotCommerce Romania.


Intermedierea poate fi o solutie


Si totusi, desi exista aceste limitari induse de problema platilor on-line, turismul reprezinta o oportunitate de afacere pe web pentru cei care opteaza sa functioneze ca intermediari intre furnizorii de servicii si utilizatori. (Insa, si in acest caz, integratorul trebuie sa ofere o gama diversificata de solutii de plata.) „Eu personal sunt adeptul «brokerilor» sau resellerilor de marfuri sau servicii, care sunt atenti si focusati pe vanzarea on-line. Cred ca aceste agentii virtuale ar putea fi castigatoarele in aceasta nisa“, sustine Madalin Matica, DotCommerce.
Rolul de intermediar implica insa un contact continuu, atat cu companiile partenere, cat si cu clientii, pentru a putea elimina eventualele neconcordante. Problema ce pare destul de greu de solutionat, din moment ce numeroase agentii prezinta pe site-urile proprii oferte neactualizate, iar confirmarea unei rezervari on-line implica automat cel putin un apel telefonic catre ofertant sau din partea acestuia.
Profitul generat de un asemenea tip de afacere on-line provine din taxa platita de agentiile de turism ale caror oferte sunt postate (sau din comisionul perceput la fiecare contract incheiat), precum si din reclama. Pentru a deveni insa rentabil, intermediarul va trebui, la randul sau, sa aloce fonduri consistente propriei publicitati, care sa genereze traficul calificat necesar. De altfel, potrivit lui Doru Panaitescu, on-line sales manager la Arbomedia, agentiile si portalurile de turism reprezinta o clientela importanta pentru publicitatea on-line (piata ce inregistreaza un trend ascendent, cu o rata anuala de crestere de 15-19%, pana in anul 2009, cifra de afaceri estimata pentru acest an fiind de aproximativ 3,4 milioane de euro). Insa, potrivit lui Panaitescu, in anul 2005, principalele investitii in publicitatea pe Internet au venit din partea firmelor de telecomunicatii, a bancilor si firmelor din domeniile auto si IT, turismul fiind ceva mai „la coada“ in topul investitorilor.


Madalin Matica, director DotCommerceMadalin Matica, director DotCommerce: „Este o alegere pe care agentiile de turism o fac acum“



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite