Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Aflat inca in prima faza de dezvoltare, Turismul on-line romanesc asteapta vremuri mai faste

02 Aprilie 2006




D.P. - Pe langa intelegerea oportunitatilor oferite de Internet, pentru a merge mai departe in dezvoltarea unei prezente on-line pentru o agentie de turism, trebuie sa fii dispus sa investesti. Iar pentru a face o investitie trebuie sa fii convins ca o vei amortiza (eventual, intr-un timp rezonabil). Din pacate, la ora actuala, chiar daca dispui de un website adresat pietei romanesti extrem de bine pus la punct, care functioneaza on-line ireprosabil, vanzarile nu sunt comparabile cu cele din tarile dezvoltate. Pentru ca inca nu exista o piata formata pentru turismul on-line. Motivele sunt multiple. As pune pe primul loc accesul greoi si limitat al populatiei la Internet. Desi e greu de crezut, mai ales daca esti din Bucuresti, exista inca orase, si nu comune sau sate, in care, pentru a accesa Internetul, ai nevoie de vointa, rabdare sau bani. Chiar daca in alte colturi ale lumii, oamenii vorbesc despre Internet si e-mail in limbaj cotidian, sunt multi romanii care nu stiu ce reprezinta si la ce foloseste. Apoi, as mentiona obiceiurile de cumparare, care nu includ, deocamdata, posibilitatea de a-ti cumpara vacanta visata direct de pe Internet fara a sta de vorba fata in fata cu agentul de turism, care sa-ti inmaneze personal biletele de calatorie, asigurandu-te verbal ca totul va fi foarte bine... La acestea se adauga oferta turistica on-line destul de limitata si perimata. Majoritatea agentiilor de turism au pe site-ul propriu oferte de anul trecut... Si problema platilor on-line este una importanta, deoarece sunt inca putini cei care au un card bancar care sa poata fi folosit la plati pe Internet si extrem de putini cei dispusi sa-l foloseasca pentru a face plati on-line. Foarte multe banci din Romania emit carduri inchise initial pentru tranzactii pe Internet sau isi „sfatuiesc“ clientii sa nu le foloseasca pe Internet pentru ca „nu e sigur“.


M.W. - Cat de eficiente sunt sistemele de rezervari on-line – functioneaza in timp real sau este vorba doar de un sistem on-line de cereri de rezervari, ce trebuie confirmate telefonic sau prin fax?


D.P. - Daca ne referim la marile sisteme de rezervari on-line de cazare existente pe Web, acestea sunt ceea ce spun - sisteme automatizate prin care clientul isi rezerva o camera direct pe Internet si primeste confirmarea instant. In realitate, sistemul interogheaza o baza de date de camere alocate in prealabil (allotment) de catre fiecare hotel (prin contract cu cel care administreaza sistemul) sau, mai rar, comunica direct cu sistemul de rezervari propriu al hotelului, avand astfel acces la inventarul de camere din momentul interogarii.


M.W. - Cate dintre agentiile romanesti isi permit sa dezvolte pachete de servicii turistice dinamice si personalizabile, ce pot fi achizitionate on-line de pe un singur site?


D.P. - Sunt destule cele care si-ar putea permite. Deocamdata cel putin, ele nu vad oportunitatea si, ca atare, nu sunt dispuse sa investeasca sume importante in sensul acesta. Lucrurile se schimba insa rapid si, cat de curand, vor aparea astfel de site-uri si pentru Romania. Cel mai probabil vor fi platforme si solutii tehnice utilizate de ceva vreme in strainatate, care vor fi doar adaptate la Romania. Din acest punct de vedere, nimeni nu se va mai apuca sa inventeze roata.


Petre Dordea, Infotravelromania“Mentalitatea“ bat-o vina!
In opinia lui Petre Dordea, Infotravelromania, componenta on-line a turismului autohton are o importanta in crestere, insa o valoare practica scazuta: „Sunt comenzi pe Internet, dar nu se fac plati cu cardul decat intr-o mica masura. Nu avem o evidenta a companiilor romanesti care au reusit sa transforme componenta on-line dintr-un element informativ intr-unul cu valorare practica pentru potentialul client, insa, in orice caz, sunt foarte putine“, sustine Dordea, care a nominalizat si principalii „vinovati“ de aceasta stare de lucruri: „In primul rand este vorba de mentalitatea romanilor. Cardurile sunt foarte putine si sunt folosite la ridicarea salariului si cam atat. Mai intai trebuie sa creasca numarul posesorilor de card, apoi sa fie utilizat in cat mai multe locuri, dupa care vor urma si platile on-line. Toata lumea stie ca, in viitor, cardurile vor fi foarte mult folosite. Intrebarea este: «Cand va fi si in Romania?».“


Exceptiile ce dau sperante


De la inceputul lunii martie, site-ul www.rezervarihotel.ro, dedicat rezervarilor la hoteluri din Romania, a intrat in categoria site-urilor prin care se pot face plati on-line cu carduri de credit sau debit. Siteul este securizat 3D Secure si aprobat de Visa si Mastercard, procesatorul fiind Romcard. Se pot folosi carduri de credit sau debit Visa si Mastercard, carduri care sunt inscrise in sistemele de plati on-line. Avantajele sunt evidente: confirmarea rezervarilor on-line facute pe site (cu ajutorul unui user si o parola ce trebuie creata de utilizator) este granatata in maxim 2 ore; conversia in lei se face automat (la cursul bancii emitente); cu voucherul emis de site nu mai trebuie efectuata nici o plata pentru cazare la receptia hotelului ales.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite