Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Protectia consumatorilor in cazul achizitionarii biletelor de avion on-line

03 Aprilie 2006



Dezvoltarea rapida a comertului electronic, inclusiv in Romania, presupune cunoasterea si respectarea legislatiei in privinta drepturilor de care beneficiaza consumatorul in magazinele virtuale. Printre serviciile care se pot rezerva si plati on-line se numara si biletele de avion ale companiilor aeriene, imprejurare care faciliteaza achizitionarea acestora. Protectia consumatorilor in cazul achizitionarii biletelor de avion on-line impune respectarea legislatiei aplicabile, respectiv: OG nr. 130/2000 privind protectia consumatorilor la incheierea si executarea contractelor la distanta, si Legea nr. 365/2002 privind comertul electronic.


Potrivit art. 12 din OG 130/2000, dispozitiile privind informarea consumatorilor, dreptul de denuntare unilaterala a contractului (cu rambursarea sumelor achitate de catre acesta), precum si cele in legatura cu indeplinirea obligatiilor contractuale de catre comerciant (in termen de cel mult 30 de zile de la data la care consumatorul a transmis comanda, cu exceptia cazului in care partile au convenit altfel), nu se aplica contractelor privind „furnizarea de servicii de transport, atunci cand comerciantul se angajeaza prin contractul incheiat sa efectueze aceste prestatii la o data precisa sau intr-o perioada specificata”. Avand in vedere ca achizitionarea on-line a biletelor de avion la o anumita data se circumscrie prevederilor legale sus-mentionate, majoritatea dispozitiilor instituite de OG 130/2000, cu exceptia celor mentionate in cele ce urmeaza, nu sunt aplicabile consumatorilor in aceasta situatie.


Incheierea contractului


Momentul incheierii contractului la distanta il constituie „momentul primirii mesajului de confirmare de catre consumator referitor la comanda sa”. Practic, ulterior completarii formularului de rezervare on-line, compania aeriana sau agentia prin care a fost facuta rezervarea informeaza consumatorul prin un e-mail sau telefon asupra termenului in care consumatorul trebuie sa faca plata aferenta biletului de avion achizitionat. Plata biletului se poate face atat prin mijloace traditionale (respectiv, in numerar sau prin virament bancar), precum si on-line. Potrivit art. 11 (alin. 2) din OG 130/2000, „comerciantul, in cazul in care nu poate executa contractul din cauza ca [...] serviciul nu este disponibil, trebuie sa informeze consumatorul despre aceasta indisponibilitate, iar sumele pe care acesta le-a varsat ca plata trebuie rambursate de comerciant in termen de maxim 30 de zile”. Astfel, in cazul zborurilor anulate, compania trebuie sa informeze consumatorul si sa ii ramburseze valoarea biletului, cu respectarea termenului mentionat. De asemenea, in conformitate cu art. 14 din OG 130/2000, se interzice prestarea serviciilor fara comanda prealabila a consumatorului, in aceasta situatie consumatorul fiind exonerat de orice contraprestatie. Nerespectarea acestor dispozitii constituie contraventie, comerciantul putand fi sanctionat cu amenda. In caz de litigiu, comerciantul are obligatia sa faca dovada acceptului consumatorului privind achizitionarea biletelor on-line.


Obligatiile vanzatorului


Compania aeriana care ofera consumatorilor posibilitatea de a rezerva si plati bilete on-line are obligatia de a facilita accesul direct, permanent si gratuit la informatii privind denumirea, sediul, datele de contact, numarul de inmatriculare, codul de inregistrare fiscala ale comerciantului, precum si tarifele aferente serviciilor de transport oferite. Compania este obligata sa puna la dispozitie consumatorului etapele tehnice care trebuie sa fie urmate pentru incheierea contractului, mentiunea daca odata incheiat contractul, acesta este stocat sau nu de catre furnizorul de servicii si daca este accesibil sau nu, mijloacele tehnice pe care furnizorul de servicii le pune la dispozitie consumatorului pentru identificarea si corectarea erorilor survenite cu ocazia introducerii datelor, limba in care poate fi incheiat contractul, inainte ca acesta sa trimita oferta de a contracta sau acceptul sau catre comerciant. Totodata, furnizorul trebuie sa ofere consumatorului posibilitatea de a utiliza un procedeu tehnic adecvat, eficace si accesibil, care sa permita identificarea si corectarea erorilor survenite cu ocazia introducerii datelor, anterior trimiterii ofertei sau acceptarii acesteia, precum si sa puna la dispozitia consumatorului clauzele si conditiile generale ale contractului propus intr-un mod care sa ii permita acestuia sa le stocheze si sa le reproduca.


Termeni si conditii


De cele mai multe ori, aceste informatii sunt inserate in „termenii si conditiile” aflate in cadrul paginii Internet a companiei respective care reprezinta de fapt contractul incheiat intre parti. Lipsa acestor informatii ori furnizarea de informatii inexacte da dreptul consumatorului de a anula contractul incheiat cu compania aeriana sau cu agentia de rezervare cu atragerea raspunderii contractuale a acesteia, dat fiind ca a fost in imposibilitate de a-si exprima un consimtamant valabil. Recomandam citirea cu mare atentie a sectiunii de „termeni si conditii” prin care se detaliaza conditiile rezervarii si/sau anularii biletelor de avion, raspunderea companiei, garantiile pe care le acorda utilizatorul etc., astfel incat consumatorii care achizitioneaza bilete on-line sa aiba imaginea clara si constienta atat asupra procedurii pe care trebuie sa o urmeze indeaproape, cat si asupra drepturilor de care beneficiaza si termenul in care acestea pot fi exercitate.


SCA Ciurtin, Brasoveanu si Asociatii
Av. Silvia Axinescu
Av. Andrei Brasoveanu



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite