Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Radu Jugureanu, directorul departamentului de eContent din SIVECO România: Scoala viitorului înseamnă să uiti că există metodologia predării

18 Februarie 2014



„Marele motor zgomotos al schimbării este tehnologia“, spunea Alvin Toffler, cunoscutul scriitor și futurolg american. Unul dintre domeniile unde tehnologia produce schimbări vizibile extrem de rapid este educația. Mediul academic a îmbrățișat noile inovații însă, pentru a se alinia cu secolul digital în care trăim, are nevoie de accelerarea utilizării IT&C în sălile de curs. Lucru posibil și cu ajutorul companiilor IT&C, care și-au orientat tot mai mult strategiile înspre sectorul educațional. Radu Jugureanu, directorul departamentului de eContent din SIVECO Romania, a stat de vorbă cu Market Watch despre „Clasa viitorului“ și rolul noilor tehnologii în educație.



Anul trecut, la Congresul Educației, ați prezentat un prototip al clasei viitorului. Cum arată „Clasa viitorului“ în viziunea companiei SIVECO?

La Congresul Educației au fost prezentate modele de conţinuturi educaţionale bazate pe curriculum integrat transdisciplinar pentru matematică şi ştiinţe şi discipline socio-umane, utilizând tehnologii dedicate, precum tablete cu sisteme de operare Windows şi Android, ecrane de proiecţie, table interactive, dispozitive multi-touch, tehnologia augmented reality.

Practic, în expoziţia Clasa Viitorului au fost simulate două săli de clasă (din ciclurile primar, gimnazial şi liceal) în care elevi de la Colegiul Naţional Grigore Moisil, Liceul Teoretic nr. 1 Popeşti Leordeni, Colegiul Naţional de Informatică Tudor Vianu şi Liceul Teoretic Nicolae Iorga au experimentat modul de învăţare personalizat, pe echipamente hardware portabile, demonstrând că procesul de învăţare poate avea loc oriunde, departe de clasa fizică, rămânând în acelaşi timp conectaţi cu colegii şi profesorii lor.

Tradus foarte simplu, ar însemna spargerea zidurilor școlii, prin urmare, toți factorii implicați profesori, asistenți, reprezentanți ai sistemului școlar, părinți, societatea civilă, strada, trebuie să conveargă către acest lucru.

Ceea ce gândeam acum un an despre școala viitorului deja este școala prezentului, dar întotdeauna trebuie să privești ceea ce va fi în față. În prezent, am ajuns la momentul când trebuie să spargem ziduri, să apelăm la mobilitate, trebuie să-i ofer copilului conținut educațional care să-i facă plăcere. Trebuie să am tablă interactivă, dar și tabla neagră pe care să scriu cu creta, trebuie să am tablete cu manuale digitale, profesori instruiți, conectivitate. Toate aceste elemente trebuie să fie prezente în viața școlii.

În prezent, SIVECO lucrează la modele de manuale digitale, avem 8 astfel de manuale pe discipline socio-umane, matematică și științe, manuale cu o conotație transdisciplinară importantă. Eu consider că aceasta este direcția pe care trebuie să mergem: elevul trebuie să înțeleagă de ce face matematică și unde e bună matematica într-o relație umană. Vă dau un exemplu din familia mea. Fata mea studiază sociologia și face un doctorat în sociologia fericirii la Londra. Doctoratul pe care îl scrie este despre identificarea unor metrici cu care să se măsoare fericirea. Ai putea spune că este o problemă socio-umană, pentru că este vorba despre sociologie, dar de fapt ea lucrează cu niște matrice n dimensionale, din care extrage acele metrici care pot măsura fericirea și pot transforma GDP-ul (n.r. - PIB-ul), ca măsură a bunăstării unei națiuni, în GHP, Gross Happiness Product. Acolo este o matematică pe care eu nu o mai înțeleg, cu toate că am predat matematică. Există însă o transdisciplinaritate. Toată abordarea pe care noi trebuie s-o avem în școală trebuie să fie una de tip transdisciplinar. Întrepătrunderea disciplinelor pentru generarea unui răspuns. Deocamdată noi nu știm să punem întrebările foarte corect, dar școala trebuie să știe să pună niște întrebări. Asta e școala viitorului, clasa viitorului.

Cum poate influența tehnologia economia unei țări prin educație?

Dinamica tehnologică influențează toată societatea. Imaginați-vă viața fără un mail astăzi, fără telefon mobil sau Facebook. Tehnologia aceasta cere feedback imediat. Școala are nevoie de feedback imediat. Noi nu dăm feedback imediat copiilor noștri, ci peste o zi, dacă suntem harnici, sau în cazul României ultimilor ani am da feedback peste 12 ani la bacalaureat.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
Marin Vlada
Despre Radu Jugureanu: http://mvlada.blogspot.ro/2011/06/prof-radu-jugureanu.html
26 Februarie 2014, 08:56:39