Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

PMP vs ITIL? Mai gāndiți-vă o dată!

28 Aprilie 2014



Pentru o lungă perioadă de timp, profesioniștii IT au crezut că ITIL (Information Technology Infrastructure Library) și PMP (Project Management Professional) sunt modele conflictuale, certificându-se fie într-unul, fie în celălalt, rareori în ambele. ITIL și managementul de proiect servesc scopuri diferite, însă, conform specialiștilor, combinate în interiorul unei organizații creează o sinergie considerabilă.

ITIL abordează modul în care își desfășoară activitatea o organizație IT și răspunde în principal la întrebarea: „Facem lucrurile corecte?”. Managementul de proiect abordează implementarea proiectelor în toată organizația, cerând companiilor să se întrebe: „Facem lucrurile în modul corect?”.

Din luna iulie a anului trecut, Axelos – o asociere între HM Cabinet Office și Capita Plc din Marea Britanie – e responsabil pentru gestionarea și distribuirea de materiale referitoare la modelul ITIL. Axelos controlează, de asemenea, alt model, denumit PRINCE2 (denumirea vine de la PRojects IN Controlled Environments), o metodologie de project management utilizată în principal în Europa. În SUA, Project Management Institute (PMI) gestionează certificarea PMP, care se intersectează parțial cu metoda PRINCE2.

Consultanții în project management spun că prin combinarea celor două modele, ITIL și project management, pot fi executate proiecte cu un nivel mai ridicat de calitate. Ambele modele asigură un set detaliat de instrucțiuni despre modul în care ar trebui să-și desfășoare activitatea organizațiile IT. În ciuda unor diferențe structurale minore, combinarea celor două metode se poate dovedi extrem de benefică pentru orice organizație IT.

Legătura dintre ITIL și project management a fost remarcată și de specialiștii noștri, în câteva ocazii. În cadrul PMdays, de exemplu, cunoscutul eveniment dedicat profesioniștilor din project management din România, Gheorghe Dobrea, CEO Intelprof Training, a arătat în intervenția sa că există o legătură între ITIL şi project management şi a comparat principalele principii ale PMBok (Project Management Body of Knowledge), ghidul cunoştinţelor în managementul proiectelor, cu ITIL – setul consistent şi detaliat de „cele mai bune practici” pentru managementul serviciilor IT. Chiar dacă acest exemplu nu este foarte recent – referirea este de acum trei ani – merită menționat, mai ales datorită interesului deosebit de mare pe care l-au manifestat profesioniștii managementului de proiect autohton, prezenți în sală la acea dată.

ITIL și PMP – asemănări Paul T. Rice, consultant IT și instructor specializat, cu peste 18 ani de experiență în coordonarea unor mari proiecte IT, face o trecere în revistă a similarităților și deosebirilor dintre ITIL și PMP, într-un articol publicat pe http://www.projectsmart.co.uk/.

Dacă ITIL este relevant pentru oricine este implicat în furnizarea sau în asigurarea suportului serviciilor IT și se referă la modul în care organizațiile IT ar trebui să-și desfășoare activitatea, PMP tratează modul în care ar trebui executate proiectele individuale din cadrul organizațiilor. PMP se aplică proiectelor din întreaga organizație, nu doar celor IT. Ambele metode se bazează puternic pe procese și utilizarea instrumentelor care să permită execuția coerentă a proceselor.

Mai mult decât atât, ambele modele adresează nevoia de gestionare a calității, riscului și responsabilităților. Un lucru foarte important de menționat este că atât ITIL, cât și PMP ajută la creșterea eficienței în interiorul organizației. ITIL descrie starea finală ideală pe care o organizație ar dori s-o atingă. Există numeroase voci din piață care cred că, dacă ITIL se comportă potrivit modelului ideal, totul va funcționa conform planului. Din nefericire, acest rezultat IT utopic nu e realist în lumea afacerilor, spune Paul T. Rice, care consideră că o organizație trebuie să implementeze un cadru care să permită proiectelor individuale să fie finalizate în termen de luni, pentru a ajunge la rezultatul final dorit.

Diferențe între ITIL și PMP

Diferențele între ITIL și PMP sunt nesemnificative în comparație cu eficiența adusă de cele două modele atunci când sunt combinate. Lăsând asemănările deoparte, trebuie specificat – oare câți nu știu acest lucru în ziua de azi? – că managementul proiectelor nu este specific IT-ului. Modelul PMP, care se concentrează pe execuția eficientă a proiectelor, poate fi aplicat oricărei zone dintr-o organizație.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite