Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Mă aştept ca piaţa românească să înregistreze o creştere constantă pe zona proiectelor de Business Analytics

28 Aprilie 2014



Continuând o tradiţie de peste trei decenii în domeniul academic, la nivel internaţional, SAS a anunţat recent extinderea parteneriatului cu Academia de Studii Economice din Bucureşti, început în urmă cu 5 ani. Cu această ocazie, am avut oportunitatea de a discuta cu Marco Icardi, director regional SAS South East Europe, despre beneficiile pe care le oferă noile tehnologii Business Analytics, despre nevoia critică de specialişti în acest domeniu, precum şi despre oportunităţile pe care le oferă piaţa locală.



SAS a trecut, în ultimii ani, printr-un proces de restructurare la nivel regional, vizibil şi pe plan local. Care au fost motivele acestei reorganizări?

Procesul de reorganizare a avut ca obiectiv unificarea competenţelor SAS la nivel regional, pentru a putea oferi clienţilor cea mai bună experienţă în relaţia cu compania noastră. În Italia, spre exemplu, SAS are o echipă foarte puternică, de peste 300 de angajaţi, şi este un important centru de servicii, care ne permite să alocăm oricând resurse calificate pe diverse tehnologii sau verticale economice, pentru a susţine orice proiect în cadrul regiunii, dacă într-o anumită piaţă lipsesc aceste competenţe. Am reuşit astfel să avem o prezenţă omogenă în regiune şi o abordare unificată a pieţei.

Ce poziţie ocupă România în acest context regional?
Mă ocup direct, de aproape doi ani, de coordonarea activităţii SAS în regiunea Europa de Sud-Est şi am considerat încă de la început România drept o piaţă cu potenţial, unde SAS are o prezenţă activă de câţiva ani şi o listă importantă de referinţe locale. Este adevărat însă că piaţa locală de Business Analytics are, încă, o valoare redusă, cauzată atât de numărul mic al clienţilor care investesc în astfel de tehnologii, cât şi de complexitatea redusă a proiectelor. Prin urmare, ca poziţionare, România este în urma altor ţări din regiune. Pe de altă parte, evoluţia din ultimii ani arată o creştere a numărului de oportunităţi, ca urmare a faptului că organizaţiile locale încep să înţeleagă valoarea produselor şi proiectelor de Business Analytics. Un alt aspect important este faptul că România dispune de specialişti bine pregătiţi, cu competenţe solide în domeniul statisticii şi analizei de date. Prin urmare, mă aştept ca piaţa românească să înregistreze o creştere constantă pe zona proiectelor de Business Analytics în următorii ani.

Din această perspectivă a oportunităţilor viitoare, care sunt direcţiile de focus ale SAS pe piaţa locală?

Pentru România, abordarea SAS rămâne aceeaşi cu cea promovată la nivel global. Dacă în trecut ne-am concentrat, cu precădere, pe segmentul serviciilor financiare, la momentul actual considerăm că piaţa de asigurări şi telecomunicaţiile sunt sectoarele care pot genera o valoare ridicată, alături de sectorul energetic, care devine un domeniu strategic pentru SAS. O altă direcţie interesantă o reprezintă sectorul public, pentru că instituţiile şi organizaţiile care activează în acest domeniu îşi pot îmbunătăţi semnificativ activitatea şi calitatea serviciilor furnizate către cetăţeni cu ajutorul produselor şi serviciilor oferite de către SAS. Avem deja, la nivel european – şi nu numai –, mai multe proiecte funcţionale în sectorul public pe care le putem replica în România, cu precădere la nivelul Direcţiilor de Taxe şi Impozite. Iar acest tip de proiecte prezintă avantajul că pot beneficia de programele de finanţare europeană.

Cum influenţează piaţa de Business Analytics noile tendinţe reprezentate de adoptarea extinsă a mobilităţii în mediul enterprise şi importanţa din ce în ce mai mare acordată interacţiunilor din Social Media?
Întreaga economie mondială se îndreaptă spre adoptarea unui model bazat pe date, iar procesarea acestor date – fie că provin din Social Media, de pe dispozitive mobile sau din aplicaţii enterprise tradiţionale – devine un element important în înţelegerea comportamentului clienţilor şi, implicit, a evoluţiei pieţelor. Prin urmare, colectarea, analiza şi înţelegerea tuturor acestor volume mari de date, în timp real, permite livrarea unor servicii noi către diverse categorii de beneficiari, fie că vorbim de cetăţeni sau de clienţi ai unor servicii bancare sau de telecomunicaţii, de exemplu. Este un pas important în evoluţia pieţei de Business Analytics şi o bună oportunitate pentru SAS de a dezvolta noi servicii şi a aborda noi verticale de business.

Aminteaţi volumele mari de date şi, inevitabil, ajungem la omniprezentul concept Big Data. Nu consideraţi că este un termen cu o expunere prea mare?

Cu siguranţă că Big Data este un termen utilizat prea des, iar conceptul în sine nu reprezintă o noutate absolută – exista în piaţă şi clienţii SAS lucrează cu volume mari de date de câţiva ani. Noutatea o reprezintă însă faptul că Big Data poate colecta şi analiza volume mari de date structurate şi nestructurate provenind atât din surse interne, cât şi externe, iar valoarea este conferită de procesarea în timp real a acestor date, ceea ce permite livrarea de noi servicii către utilizatori. Din perspectivă cronologică, platformele de Business Analytics erau deja capabile să proceseze volume mari de date, structurate sau nestructurate, în formate diverse, însă, acum, tehnologia ne permite să adăugăm componenta de „real time“ şi să aducem capabilităţi de procesare rapidă la un cost mic. Astfel, aceste servicii devin accesibile unei categorii mult mai largi de utilizatori.

Reprezintă Big Data un concurent pentru soluţiile de Business Analytics?
Big Data nu reprezintă o ameninţare pentru Business Analytics, ci este doar o componentă care aduce o valoare complementară proceselor analitice, pentru că, utilizând această tehnologie, pot fi colectate acum mai multe informaţii din trecut şi le putem procesa la un cost mult mai mic. O altă componentă a Business Analytics este, de exemplu, High Performance Analytics, o tehnologie care implică cunoştinţe şi abilităţi de modelare şi segmentare a pieţei, scoring etc. Big Data are locul său în strategia SAS şi oferim deja, la nivel global, pentru companii din zona telecom, energie şi servicii financiare, soluţii complexe de analiză in-memory a unor volume mari de date, care permit livrarea unor raparte şi analize complexe, într-o manieră complet nouă. Anterior, integrarea diverselor surse de date, extragerea informaţiilor, aducerea acestora în producţie, crearea unor astfel de noi modele de raportare şi analiză etc. dura luni de zile, în timp ce acum procesele sunt foarte rapide. Aceste noi tehnologii generează însă o nevoie critică de analişti cu experienţă, de specialişti capabili să analizeze şi să înţeleagă informaţiile livrate de sistemele de Business Analytics.

Din această perspectivă, cât de importante sunt iniţiativele pe care SAS le derulează în domeniul universitar, cum este, de exemplu, parteneriatul cu Academia de Studii Economice?

Importanţa parteneriatelor academice creşte pe măsură ce nevoia de specialişti capabili să înţeleagă şi să proceseze datele devine stringentă. În acest sens, colaborăm cu mai multe universităţi, atât din România, cât şi din alte ţări ale regiunii, pentru a dezvolta astfel de competenţe. Pentru aceasta, avem nevoie însă de implicarea partenerilor locali în pregătirea studenţilor după terminarea educaţiei formale, într-un spirit mult mai practic şi aplicat pe diverse domenii de activitate. În România, au fost iniţiate deja astfel de programe de training, care să le permită studenţilor să înţeleagă atât problematica specifică zonei de Business Analytics, în general, cât şi produsele şi serviciile SAS. Este o abordare care răspunde cererii reale a pieţei şi care oferă tinerilor oportunităţi importante de carieră. Nu neglijăm nici categoria analiştilor deja activi în piaţă – pentru că produsele şi serviciile SAS sunt într-o evoluţie continuă le oferim acestora oportunităţi şi mijloace de a fi conectaţi şi informaţi cu ceea ce facem, fie că este vorba de tehnologii de analiză in-memory sau de lansarea unor noi produse.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite