Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

ICPE-CA integrează concepte inovatoare în domeniul transportului transfrontalier dunărean

28 Aprilie 2014



Consecvent strategiei sale de abordare aplicativă, dezvoltată pornind de la nevoile şi solicitările pieţei, Institutul Naţional de Cercetare Dezvoltare pentru Inginerie Electrică ICPE-CA depune eforturi constante în direcţia transferului tehnologic către mediul socio-economic. Un exemplu elocvent şi actual în acest sens este proiectul „ACCES CURAT ÎN ZONA TRANSFRONTALIERĂ CĂLĂRAŞI-SILISTRA“, desfăşurat în cadrul Programului de Cooperare Transfrontalieră România - Bulgaria 2007-2013, prin intermediul căruia institutul şi-a valorificat optim experienţa şi rezultatele unor proiecte de cercetare anterioare, reuşind să le integreze inovator într-o soluţie de transport ecologic bazată pe valorificarea surselor regenerabile de energie.

Pe parcursul ultimilor ani, Institutul Național de Cercetare Dezvoltare pentru Inginerie Electrică ICPE-CA a dezvoltat, în conformitate cu noile tendinţe existente la nivel mondial, o serie de proiecte de cercetare de valorificare a surselor regenerabile de energie şi dezvoltare a unor sisteme de transport ecologic. Soluţiile tehnologice dezvoltate în cadrul acestor proiecte au fost transferate însă nu doar către partenerii tradiţionali din mediul socio-economic, ci şi către o nouă nişă de potenţiali beneficiari, respectiv administraţiile publice locale.

Astfel, prin intermediul proiectului „ACCES CURAT ÎN ZONA TRANSFRONTALIERĂ CĂLĂRAŞI-SILISTRA“ (CleeA), din cadrul programului de Cooperare Transfrontalieră România - Bulgaria 2007-2013 Municipiile Călăraşi (România) şi Silistra (Bulgaria) vor putea beneficia de un sistem de transport ecologic, conceput și testat de ICPE-CA și care se bazează pe valorificarea surselor regenerabile de energie specifice zonei transfrontaliere dunărene.



Proiectul CleeA presupune realizarea unui sistem de transport adecvat atât transportului inter- şi intra-urban, cât şi accesului în ariile protejate riverane, specifice Dunării de Jos, şi implică utilizarea unor mijloace de transport (autobuze şi ambarcaţiuni) echipate cu propulsoare electrice, cu valorificarea energiei produse din resurse energetice regenerabile.

„Până în acest moment, în cadrul proiectului CleeA, ICPE-CA a elaborat o serie de studii de fezabilitate şi tehnico-economice pentru dezvoltarea sistemului de transport ecologic bazat pe utilizarea surselor de energie regenerabilă specifice zonei. În cazul componentei terestre, contribuţia institutului este la nivelul elaborării unui studiu de fezabilitate asupra implementării mijloacelor de transport terestre cu propulsie electrică, studiu care va fi pus la dispoziţia autorităţilor locale pentru a fi valorificat, ulterior, post-contract. În cazul componentei fluviale, ne-am propus încă din start să identificăm şi să realizăm o soluţie care să permită nu doar transportul între cele două locaţii de pe malurile Dunării, ci şi accesul în ariile protejate din zona respectivă, contribuind astfel la valorificarea din punct de vedere socio-economic a potenţialului turistic. Suntem în stadiul de finalizare a acestor studii şi avem deja o serie de concluzii preliminare, pe baza cărora vom putea elabora un ghid de bune practici, astfel încât proiectul să poată fi replicat şi de către alte autorităţi locale amplasate corespondent pe cele două maluri ale Dunării, cum ar fi Giurgiu-Ruse, Calafat-Vidin etc.”, ne-a precizat dr.ing. Sergiu Nicolaie, managerul proiectului și șeful Departamentului Eficiență în Conversia și Consumul de Energie din cadrul ICPE-CA.

Sistemul demonstrator realizat de ICPE-CA presupune punerea în funcţiune a două ambarcaţiuni experimentale, ce vor face legătura între cele două maluri ale Dunării, respectiv localitatea Chiciu şi Clubul Nautic din Silistra, cursele având un caracter permanent cu o ritmicitate săptămânală. În viitor, se prevede ca ambarcaţiunile să aibă şi un scop recreaţional non-profit deservind şi curse neregulate. În cele două locaţii unde vor fi localizate punctele de plecare ale curselor se vor instala turbine eoliene şi panouri fotovoltaice.

„Municipiul Călăraşi şi Municipalitatea Silistra au menţinut şi dezvoltat, de-a lungul timpului, relaţii tradiţionale de cooperare, bazate pe istorie comună, tradiţii şi obiceiuri, interese comune. În acest context, iniţiativa partenerului lider de proiect, ICPE-CA Bucureşti, constituie o ocazie de a valorifica ideile inovative şi rezultatele cercetărilor întreprinse, în scopul dezvoltării unui nou concept de transport, bazat pe principiile dezvoltării durabile. Proiec-tul CleeA va constitui un reper important în relaţia celor două ţări vecine, prietene şi partenere, în ceea ce priveşte utilizarea surselor regenerabile (eoliană şi solară) în promovarea, în zona transfrontalieră, a acestei alternative de transport fluvial şi auto de persoane, care este modernă, eficientă şi prietenoasă cu mediul.
Personal, consider că pro-iectul contribuie la dezvoltarea conectivităţii regiunii şi constituie un început promiţător în dezvoltarea relaţiilor bilaterale, în implicarea componentei de inovare în proiectele transfrontaliere.“


Daniel Ştefan Drăgulin, Primarul Municipiului Călăraşi


„Am găsit deschidere atât la Primăria Călăraşi, cât şi la Primăria Silistra, administraţiile locale primind cu deosebit interes proiectul nostru pentru că au înţeles importanţa sa şi necesitatea dezvoltării ecologice a acestor zone“, explică dr.ing. Sergiu Nicolaie. Un interes justificat, pentru că rezultatele preconizate să fie obţinute în urma implementării proiectului CleeA constau în:
• Îmbunătăţirea accesibilităţii şi mobilităţii persoanelor şi bunurilor, cu efecte minime asupra mediului înconjurător;
• Crearea de noi servicii de transport pentru cetăţenii din zona transfrontalieră, bazate pe valorificarea surselor de energie regenerabilă existente în zonă;
• Crearea premiselor alinierii la tendințele europene privind implementarea transportului electric în oraşe;
• Creşterea socio-economică a zonei Călăraşi-Silistra prin dezvoltarea turismului ecologic;
• Constituirea unui exemplu de bune practici pentru implementarea surselor regenerabile de energie în serviciile de transport în comun.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite