Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Inițiativa „Deschiderea educației” stimulează inovarea și competențele informatice în școli și universități

29 Aprilie 2014



Trăim în societăți conectate, în care din ce în ce mai mulți oameni, de toate vârstele, utilizează tehnologii informatice în viața lor de zi cu zi. Cu toate acestea, mulți copii care merg la școală intră într-un sistem care nu reflectă această realitate cotidiană. Conform unui studiu al Comisiei Europene, peste 60% dintre copiii în vârstă de nouă ani din UE învață în școli care nu dispun încă de echipamente informatice.

Între 50% și 80% dintre studenții din țările UE nu utilizează niciodată manuale de informatică, programe informatice, emisiuni/podcasturi, simulări sau jocuri didactice. Majoritatea cadrelor didactice la nivelurile primar și secundar nu se consideră „competente informatic” sau capabile să predea cunoștințe informatice în mod eficient, iar 70% dintre acestea ar dori mai multe cursuri de formare în utilizarea IT&C, se mai arată în studiul CE. Letonia, Lituania și Republica Cehă oferă elevilor cel mai larg acces la internet în școli (peste 90%), dublu față de Grecia și Croația (circa 45%).

Conform studiului, doar unul din patru elevi în vârstă de nouă ani studiază într-o „școală înalt informatizată” – dotată cu echipamente recente, conexiune în bandă largă (peste 10 mbps) și „conectivitate” mare (site internet, email pentru elevi și învățători, rețea locală, mediu de învățare virtual). Numai jumătate dintre elevii în vârstă de 16 ani învață în astfel de „școli înalt informatizate”, iar 20% dintre elevii din ciclul secundar nu au utilizat niciodată, sau aproape niciodată, un calculator în lecțiile lor de la școală.

Învățământul superior se confruntă, de asemenea, cu o provocare în domeniul informatic: în contextul în care numărul studenților din UE va crește în mod semnificativ în următorul deceniu, universitățile trebuie să-și adapteze metodele tradiționale de predare și să ofere o combinație de posibilități de învățare, față-în-față și online, cum ar fi MOOCs (Massive Open Online Courses – cursuri online deschise și în masă), care permit oricărei persoane să aibă acces la educație oriunde, oricând și prin intermediul oricărui dispozitiv. Însă, multe universități nu sunt pregătite pentru această schimbare.

Soluționarea problemei

În toamna anului trecut, Comisia Europeană a lansat un plan de acțiune, „Deschiderea educației”, pentru a rezolva această problemă, precum și alte probleme din sfera informaticii, care îngreunează menirea școlilor și universităților de a furniza o educație de înaltă calitate, precum și competențele informatice care, până în 2020, vor fi necesare pentru 90% dintre locurile de muncă. Pentru a ajuta la demararea inițiativei, Comisia Europeană a lansat o nouă pagină de internet, Educație deschisă Europa, care va permite studenților, practicienilor și instituțiilor de învățământ să partajeze gratuit resurse educaționale deschise.

Până acum au fost dezvoltate mai multe proiecte și bune practici, inclusiv cu sprijinul fodurilor UE pentru cercetare și inovare. Multe dintre acestea au avut un foarte mare succes, de exemplu ITEC: designing the future classroom, sau Open Discovery Space. Cu toate acestea, integrarea tehnologiilor informației și comunicațiilor în domeniul educației și al formării profesionale nu a fost încă valorificată la întregul său potențial.

Inițiativa „Deschiderea educației” condusă de Androulla Vassiliou, comisarul pentru educație, cultură, multilingvism și tineret, și Neelie Kroes, vicepreședinte al Comisiei Europene și comisarul responsabil de agenda digitală, se concentrează pe trei domenii principale:
1.Crearea de oportunități de inovare pentru organizații, cadre didactice și cursanți.
2.Utilizarea sporită a resurselor educaționale accesibile permanent și gratuit (Open Educational Resources – OER), asigurarea faptului că materialele didactice realizate cu fonduri publice sunt la dispoziția tuturor.
3.O mai bună infrastructură și conectivitate IT&C în școli.

„Cadrul învățământului se schimbă în mod dramatic, de la școală la universitate și dincolo de aceasta: învățământul deschis bazat pe tehnologie va fi în curând «imperativ», nu doar «binevenit», pentru toate vârstele. Trebuie să depunem mai multe eforturi pentru a asigura faptul că în special tinerii dețin competențele informatice de care au nevoie pentru viitorul lor. Nu este suficient să înțelegem modul în care se utilizează o aplicație sau un program; avem nevoie de tineri care pot să-și creeze propriile programe. «Deschiderea educației» are menirea de a deschide mințile către noi metode de învățare, astfel încât oamenii să aibă șanse mai mari de a găsi un loc de muncă, de a fi mai creativi, mai inovatori și de a avea abilități antreprenoriale”, a declarat comisarul Vassiliou.

Impactul asupra societății



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite