Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Big Data, buzzword sau nevoie reală?

29 Aprilie 2014



Există voci care susţin că Big Data a murit – marketingul vendorilor de soluţii a ucis conceptul, înainte ca acesta să ajungă la maturitate. Verdictul este, evident, prea drastic, dar metafora decesului prematur are un „kernel“ de adevăr. Care, dacă este disecat şi analizat, ar putea servi la ajustarea mesajului promovat în piaţă, crescând şansele reale de adoptare şi implementare a soluţiilor Big Data.

Big Data a fost, incontestabil, „hype word of the year“ în 2013. Şi nici anul acesta lucrurile nu par să se schimbe, dacă este să dăm crezare predicţiilor cabinetelor consultanţă şi organizaţiilor care se ocupă cu analiza tendinţelor din piaţa IT.

Practic, cel puţin în prima jumătate a anului, nu se anunţă la orizont niciun buzzword tehnologic care să reuşească să agrege o asemenea masă de promotori fervenţi ai conceptului. Mobilitatea, cu toată amploarea fenomenului BYOD, asimilarea oficială a Social Media în mediul enterprise, cu efectele bulversante la nivelul marketingului şi relaţiilor cu clienţii, şi Internet of Things, chiar dacă beneficiază de predicţiile de dezvoltare explozivă, nu reuşesc să ştirbească supremaţia Big Data.

Numai că supraexpunerea creează, inevitabil, efecte adverse. Iar saturaţia creşte interesul pentru diversitatea de opinii. Prin urmare, este previzibil ca anul acesta să crească numărul şi audienţa celor care susţin că Big Data nu este chiar panaceul recomandat de numeroase nume mari ale industriei IT. Sau, cel puţin, că nu poate fi administrat oricărui tip de companie, în dozele prescrise de departamentele de marketing.

„Opoziţia“ are ipoteze interesante, susţinute cu argumente pertinente. Care, dacă ar fi ascultate, nu doar că ar mai tempera excesele propagandei intensive, ci ar reuşi să ajute la corectarea mesajului de marketing şi să adreseze mult mai corect potenţialii beneficiari.

Argumentele pragmatice

Primul reproş adus promovării intensive a conceptului este acela că supraexpunerea e principala vinovată de percepţia eronată că soluţiile Big Data se adresează cu adevărat oricărei companii, indiferent de obiectul de activitate şi de ordinul de mărime. Problema nu este nici obiectul şi nici mărimea organizaţiei în sine, ci dimensiunea volumelor de date acumulate şi cu care operează aceasta. Şi asta pentru că Big Data, aşa cum sugerează şi numele, înseamnă integrarea de fluxuri mari de date, lucrul cu volume masive de date nestructurate şi preexistenta unor depozite de Tera sau chiar Peta de date istorice. Este evident că sunt premise în care nu orice organizaţie se încadrează, cu toată pledoaria democratizării accesului la soluţiile Big Data.

În legătură cu acest ultim aspect, chiar dacă nu este vorba de pieţe eminamente cost-sensitive, precum cea locală, şi oricât de eficient s-ar demonstra că nu are prea mare importanţă, nu se poate contesta faptul că Big Data înseamnă o serie de costuri. Deloc neglijabile! Care – indiferent de valoarea câştigurilor şi natura beneficiilor potenţial accesibile – reprezintă un obstacol insurmontabil pentru potenţialii beneficiari.

Sunt specialişti care, pornind de la cele două elemente menţionate – volumele mari de date şi costurile aferente doar stocării acestora, nu şi cele necesare susţinerii întregului proces de extragere, analiză şi modelare a informaţiei utile – susţin, cu date şi cifre, că, pentru companiile care resimt nevoia reală a unui suport decizional bazat pe date este mult mai utilă o abordare dezvoltată pe soluţii de Business Intelligence şi Business Analytics.

Soluţii care nu presupun volumele uriaşe de stocare şi nici angajarea de „data scientists“ specializaţi în extragerea, prelucrarea şi analiza informaţiei, ci doar parcurgerea unui algoritm corect de implementare, bazat pe o analiză internă capabilă să evidenţieze atât nevoile reale ale companiei, cât şi aşteptările acesteia de la uneltele de suport decizional. Nu este o abordare nouă, dar este una care a reuşit să îşi probeze valoarea de-a lungul a aproape un deceniu de implementări reuşite în varii domenii de activitate.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite