Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

INCAS - investiţii strategice în infrastructura de cercetare

02 Iulie 2014




Integrarea cu ATMOSLAB
Baza Experimentală pentru Analiza şi Cercetarea Mediului Atmosferic (BECA) va include mai multe laboratoare la sol, dar şi două laboratoare aeropurtate: ATMOSLAB YR-INC (operaţional începând cu 2011), BN2 YR-BNR (care urmează a fi dezvoltat), precum şi un hangar ca bază operaţională pentru cele două aeronave.

Laboratorul Aeropurtat ATMOSLAB (înmatriculată YR-INC) se bazează pe o aeronavă de ultimă generaţie – Beechcraft King Air C-90 GTx (an de fabricaţie 2011) –, echipată cu un sistem LIDAR Riegl Q680i, sisteme de senzori meteorologici Droplet Measurements CAPS şi Hawkeye - Cloud Imaging Prob şi un sistem Data - Link de transmisie de date în timpul zborului. În lunile ce vor urma, gondola pentru echipamentul LIDAR, acroşată la aripa stângă a aeronavei, va fi upgradată cu un echipament DigiTherm, destinat activităţilor de aerotermografie. Aerotermografia constituie, în primul rând, un suport pentru scanările de tip LIDAR şi, în aceeaşi măsură, pentru monitorizarea pierderilor de energie termică în zone populate, parcuri industriale, linii de curent sau de conducte, cartografierea simplă a zonelor ţintă şi redarea de informaţii care pot fi utilizate în analiza emisiilor de carbon, a potenţialului forestier, analiza, raportarea şi măsurarea variaţiei debitelor fluviale în zonele inundabile, prezentarea concretă a factorilor de risc la incendii în zonele împădurite, identificarea, urmărirea faunei terestre şi multe altele.



Laboratorul Aeropurtat BN-2 (înmatriculată YR-BNR), ce urmează să fie dezvoltat, este o platformă aeriană bazată pe o aeronavă Britten Norman BN2 A-26, echipată cu o serie de instrumente specifice pentru analiza calităţii mediului, care va include echipamentele cu senzori şi cele necesare montării traductorilor de stare, pentru culegerea de date despre poziţionarea globală a avionului, temperatura locală, direcţia şi viteza vântului,
componentele constitutive ale atmosferei în raport cu zona geografică, prospectare meteo, detecţie multispectrală, topografie şi topometrie.

Bază experimentală la sol – Strejnic, Prahova
Baza Experimentală pentru Analiza şi Cercetarea Mediului Atmosferic (BECA), care urmează să fie edificată, va fi amplasată în imediata apropiere a Aerodromului Strejnic şi va include noi laboratoare la sol, care vor include un complex de sisteme de comunicaţie şi procesare primară cu performanţe de înalt nivel, permiţând deservirea unei largi categorii de aplicaţii, adaptabilă la o gamă variată de misiuni. Laboratorul de calibrare, cel de calitatea aerului şi monitorizarea poluării, de simulare şi modelare a atmosferei şi terenului, de teledetecţie, LIDAR şi modelare a terenului, Centrul de Comandă şi Navigaţie vor fi interconectate cu celelalte departamente INCAS.

Printr-o astfel de abordare inovativă, INCAS îşi diversifică capabilităţile şi expertiza în domeniu, deschizându-şi noi orizonturi către posibili parteneri din industrie şi de la nivelul comunităţilor locale şi regionale. Baza experimentală (laboratoarele de cercetare) astfel dezvoltată va fi acreditată după finalizarea proiectului şi va fi capabilă să asigure o gamă largă de servicii high-tech diversificate pentru partenerii naţionali şi internaţionali. INCAS îşi va consolida astfel poziţia de lider în spaţiul sud-estic şi central european în domeniul cercetărilor şi analizelor de mediu aerospaţial.

Dr. Andrei Neamţu, manager de proiect: Beneficiile proiectului BECA
„Un prim beneficiu pe care proiectul BECA îl va genera pentru INCAS este acela că va permite formarea şi valorificarea de resurse umane specializate, prin atragerea de tineri pentru a fi instruiţi şi formaţi în domeniul cercetării pentru mediu atmosferic, precum şi atragerea de specialişti de înaltă calificare în domeniul cercetărilor atmosferice de mediu, atât din ţară, cât şi din străinătate.

BECA va permite, totodată, şi asigurarea capabilităţii tehnologice în vederea participării în marile programe internaţionale, pentru cercetări de mediu aerospaţial, cu impact la scară globală. Sunt vizate, în mod deosebit, participările în campaniile de măsurători privind impactul combustibililor alternativi în aviaţie în cadrul programului ACCESS-II (NASA), integrarea ATMOSLAB în cadrul HAIC (Airbus), participarea României la campania de măsurători a emisiilor de noxe la mare altitudine în IAGOS, concomitent cu asigurarea unei poziţii de lider regional în domeniu pentru INCAS.

Un al treilea beneficiu îl reprezintă valorificarea şi eficientizarea rezultatelor cercetărilor prin asigurarea transferului rezultatelor analizelor către comunitatea ştiinţifică şi agenţiile implicate în programe de mediu. Dezvoltarea capabilităţilor de cercetare va permite un schimb de date operativ cu Agenţia Naţională de Meteorologie şi interoperabilitatea cu Programul de Acţiune vizând Intervenţii Active în Atmosferă.“

Proiectul CAPESA - dezvoltarea unei flote RPAS pentru aplicaţii utilitare şi speciale
În ultimii 30 de ani, RPAS – vehiculele aeriene fără pilot – au căpătat o popularitate din ce în ce mai mare. Dacă la început aceste avioane pilotate de la distanţă s-au dezvoltat în context militar, având misiuni de recunoaştere şi cercetare aeriană sau chiar de atac la sol, în prezent aria de aplicabilitate a acestora s-a extins şi în zona civilă, implicând o multitudine de misiuni precum: filmări şi fotografieri aeriene pentru prospecţiuni ale zonelor petroliere, supravegherea calităţii mediului şi a zonelor protejate sau supravegherea zonelor de frontieră, a zonelor maritime, a traficului rutier şi a reţelelor de electricitate sau a conductelor de gaze.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite