Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Esri România lansează „Edu Portal” - Cloud Computing şi Inovaţie în Educaţie

03 Iulie 2014



La începutul anului trecut, parte a unui amplu proiect educaţional ce va continua şi anul acesta, Esri România a sponsorizat un număr de universităţi din Bucureşti şi din ţară cu pachete educaţionale ArcGIS pentru dotarea laboratoarelor geospaţiale. Parte din această sponsorizare este şi componenta cloud ArcGIS Online, subscripţie de care beneficiază pe de o parte fiecare utilizator de ArcGIS Desktop în limita a 100 de credite, dar şi prin implementarea ArcGIS Online for Organization. Pentru mediul academic, familiarizat în mare parte cu utilizarea soluţiilor GIS la nivel de desktop şi server, ArcGIS Online a reprezentat o noutate care a suscitat numeroase întrebări, cea mai frecventă fiind cea legată de direcţia în care se îndreaptă tehnologia geospaţială.

Simona Stăiculescu, Manager Proiect Educaţional şi Bogdan Chevereşan, Business Development Director în cadrul Esri România, vor clarifica în cele ce urmează poziţionarea ArcGIS Online în cadrul platformei ArcGIS şi rolul acestuia în cadrul mediului academic. Totodată, vor vorbi şi despre lansarea de către Esri România a portalului educaţional EduPortal (http://edu.esriro.ro/edu/eduportal).

Încă de la lansare, ArcGIS Online a fost poziţionat ca şi componentă centrală a platformei ArcGIS, componentă ce combină toate cele trei tipuri de modele standard de „cloud computing”:

• SaaS (Software as a Service): aplicaţii şi date furnizate integral utilizatorului final ca un serviciu în cloud. ArcGIS Online oferă hărţi web şi aplicaţii configurabile, hărţi de fundal, servicii web de hartă cu diferite funcţionalităţi şi analize web diseminate într-un mediu cloud complet securizat şi accesibil comunităţii de utilizatori.

• IaaS (Infrastructure as a Service): dispune în primul rând de infrastructura hardware şi tehnologia pentru stocare şi pentru calcul, sistemele de operare şi alte infrastructuri, care sunt furnizate ca servicii integrate în cloud, fiind scalabile la cerere. Esri este partener în acest sens cu Amazon EC2 (Amazon ArcGIS for Server AMI, Amazon enterprise geodatabase AMI).

• PaaS (Platform as a Service): serviciul furnizează o platformă de aplicaţie (un middleware) pe care utilizatorul poate dezvolta/construi propriile aplicaţii specifice. Utilizatorii vor beneficia de o serie de resurse, hărţi şi date, template-uri de aplicaţii, instrumente şi funcţionalităţi integrate, pe baza cărora se pot implementa cu uşurinţă diferite modele de business. Dezvoltatorilor li se oferă de la API-uri şi instrumente de dezvoltare, până la baze de date şi sisteme de management al proceselor, iar aplicaţia finală pe care aceştia o vor realiza va rula pe infrastructura pe care o pune la dispoziţie şi o întreţine.

Astfel, ArcGIS Online poate fi definit prin trei componente de bază:
funcţionalitate (instrumente de analiză spaţială, creare de aplicaţii web GIS, administrarea datelor geospaţiale);
conţinut (hărţi şi date GIS online, aplicaţii web interactive, instrumente de geoprocesare online);
colaborare (portal, administrarea grupurilor de utilizatori, colaborare în cadrul comunităţii de utilizatori GIS, partajarea de resurse GIS în cadrul comunităţii).

Simona Stăiculescu
Prin capabilităţile multiple şi conţinutul de care dispune, inclusiv interoperabilitate cu aplicaţii şi servicii third-party, ArcGIS Online evoluează de la conceptul de SaaS la PaaS, cu atât mai mult cu cât componenta de date geospaţiale devine din ce în ce mai uşor de administrat şi gestionat şi, totodată, capătă o importanţă din ce în ce mai mare. Într-o lume dominată de Internet şi într-o eră a conţinutului, asistăm la crearea unui nou concept şi anume „geo-spatial big data”. În Statele Unite, dar şi în Europa şi chiar şi în ţara noastră, tot mai mulţi utilizatori din diferite industrii (cadastru, mediu, armată, utilităţi etc.) dispun de propria platformă ArcGIS Online prin intermediul căreia îşi gestionează şi partajează resursele din cadrul instituţiei, răspunzând astfel cerinţelor specifice modelului de business. În plus, dincolo de aspectele profesionale, tehnologia cloud GIS devine, din ce în ce mai mult, parte intrinsecă a activităţilor cotidiene, facilitând luarea unor decizii bine informate în diferite situaţii (rutare, analize de amplasament, analize de piaţă), dar şi implicarea cetăţenilor în activităţi sociale, susţinând astfel dezvoltarea spiritului civic.



Bogdan Chevereşan
Sponsorizarea în beneficiul universităţilor nu ar mai fi avut aceeaşi rezonanţă fără componenta ArcGIS Online. Ţinta noastră prin această componentă o reprezintă cadrele didactice ale facultăţilor care susţin unul sau mai multe cursuri sau seminarii de GIS. Suntem conştienţi că în marea lor majoritate aceste cursuri sunt de introducere şi familiarizare cu tehnologia GIS şi foarte puţine dintre acestea se adresează unui nivel intermediar sau avansat de utilizare, creat pentru a pregăti studenţii în cariere profesionale care implică atât utilizarea, cât şi dezvoltarea de aplicaţii GIS. Propunerea noastră este ca în loc de o dezvoltare liniară a cunoştinţelor studenţilor, de la începător la avansat, educaţia GIS să fie mai degrabă considerată un cerc care se extinde progresiv şi care să cuprindă diversele ecosisteme GIS contemporane: desktop, server, mobile, cloud. Bineînţeles că nu există o soluţie unică pentru toată lumea. Curricula corectă şi mixul tehnologiei GIS trebuie alese în funcţie de materiile în care platforma GIS urmează a fi utilizată, dimensiunea facultăţii, interesul arătat asupra acestei tehnologii, infrastructura existentă şi, nu în ultimul rând, tipologia studenţilor, experienţa anterioară şi ţinta acestora în viaţă. Plecând de la aceste lucruri, intenţia noastră este de a stimula imaginaţia şi discuţiile pentru a găsi modalităţi de rezolvare a unor probleme actuale din diferite domenii de activitate.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite