Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Big Data, o dublă problemă de resurse umane

03 Iulie 2014



Oamenii reprezintă o resursă preţioasă în proiectele Big Data. Nu doar specialiştii care pot extrage informaţiile utile din volumele mari de date, ci şi managerii capabili să îşi schimbe modul de luare a deciziilor spre unul bazat pe informaţii şi nu doar pe intuiţie.

Numărul exemplelor de implementare şi utilizare cu succes a soluţiilor Big Data creşte de la zi la zi, iar aria de aplicabilitate a acestei tehnologii se diversifică extrem de rapid. Motivele pentru care companiile apelează la o astfel de soluţie – considerată de către analişti drept unul dintre conceptele care va revoluţiona modul de desfăşurare a business-ului – rămân însă constant aceleaşi.
Sunt întrebări pe care, practic, şi le pun marea majoritate a organizaţiilor, în varii moduri care diferă nesemnificativ în funcţie de dimensiune, domeniu de activitate, model de business etc. Sunt chestiuni legate de creşterea vânzărilor şi a profitabilităţii, de intrarea pe noi pieţe, de extinderea ariei de servicii şi/sau de produse, de eficientizarea proceselor de producţie, de modalităţi optime de realizare a economiilor etc. Sunt probleme şi provocări cu care se confruntă constant orice tip de companie, iar răspunsurile se pot găsi în datele pe care aceasta le deţine deja.

O schimbare de profunzime
Dintr-o astfel de perspectivă este evident de ce adresabilitatea Big Data este atât de mare. Dar faptul că adresează probleme universal valabile nu înseamnă automat că tehnologia este şi accesibilă tuturor organizaţiilor. Şi asta nu doar din cauza efortului investiţional.
Valorificarea unei iniţiative Big Data presupune, dincolo de investiţiile în hardware şi software destul de consistente (Big Data nu poate fi abordată ca o soluţie izolată, adoptarea, implementarea şi utilizarea necesitând o infrastructură capabilă să suporte scalabilitatea, distribuţia şi managementul datelor), competenţe.
Ceea ce nu reprezintă deloc o problemă uşor de rezolvat, cel puţin la momentul actual. Conform unor recente studii, Statele Unite – o piaţă matură din punct de vedere al adoptării tehnologiilor IT, cu mult peste media generală la nivel european – se confruntă cu un deficit de aproximativ 200.000 de specialişti Big Data. Dar şi cu un minus de circa 1,5 milioane de manageri şi analişti de business care să deţină competenţele şi cunoaşterea necesară luării deciziilor pe baza informaţiilor livrate de soluţiile Big Data.
Dacă penuria de „data scientists“ capabili să deceleze şi extragă informaţiile utile din volumele mari de date nestructurate este un fenomen explicabil, având în vedere relativa „noutate“ a domeniului (conceptul Big Data nu reprezintă o noutate în sine, fiind utilizat şi transpus în practică de ani buni; tehnologiile dezvoltate în ultimii ani sunt, într-adevăr, noi), lipsa managerilor şi analiştilor de business este un aspect mai puţin mediatizat şi înţeles la corecta lui valoare. Big Data înseamnă schimbarea în profunzime a modului de operare a business-ului – prin trecerea de la modelul bazat, majoritar, pe experienţa decidentului, la cel bazat pe informaţii cu valoare reală pentru afacere şi organizaţie în sine.
Poate părea bizar că, într-o epocă în care se vorbeşte din ce în ce mai mult de „organizaţia digitală“ ca despre un deziderat care începe să fie accesibil pe scară din ce în ce mai largă, să se perpetueze un model decizional bazat exclusiv pe flerul executivilor. Principalii inamici ai adoptării soluţiilor de business analytics îşi susţin de obicei poziţia cu argumente care fac referire, invarabil, la intuiţie, la experienţa acumulată, la relaţionare, la aprecierea situaţiilor şi conjuncturilor etc. Este o pledoarie parţial pertinentă, dar care îşi pierde serios din consistenţă în cazul proiectelor Big Data. Deşi şi aici este vorba de fler, dar la alt nivel – Big Data permite organizaţiilor să stocheze, gestioneze şi manipuleze volume foarte mari de date, la viteza necesară şi în timpul necesar, pentru a câştiga intuiţii corecte. Susţinute printr-o combinaţie de tehnologii de data management, care au evoluat în timp.

De unde provin viitorii specialişti
Succesul de piaţă al tehnologiei Big Data va crea, până anul viitor, 4,4 milioane de noi locuri de muncă, susţin analiştii Gartner.
Este un fenomen absolut firesc, dacă ţinem cont de faptul că 82% din top-managerii intervievaţi de IBM în cadrul unui recent studiu global au recunoscut unanim valoarea proceselor şi soluţiilor complexe de analiză a datelor, însă dintre aceştia doar 24% au afirmat că deţin în cadrul organizaţiilor echipe capabile să răspundă cerinţelor pe partea de analiză de business. Pentru a compensa acest deficit, Big Blue şi-a mărit constant numărul de parteneriate încheiate în mediul universitar prin intermediul programelor de tipul IBM Academic Initiative pe care le desfăşoară în întreaga lume.
Nu doar IBM, ci şi alţi vendori de soluţii Big Data îşi promovează propriile cursuri. De exemplu, Teradata oferă programul „Teradata Certified Professional“, care este apreciat şi înregistrează constant numeroase cereri. (Din septembrie anul acesta vor fi valabile certificările Teradata 12, dar deja atenţia se concentrează pe Teradata 14.)
Oracle a segmentat modulele de training pentru platforma Oracle Big Data Appliance în mai multe secţiuni, dintre care unele se concentrează pe utilizarea bazei de date Oracle NoSQL, în timp ce altele furnizează informaţii utile pentru lucrul cu Oracle Big Data. HP, la rândul său, a început să promoveze din ce în ce mai puternic certificările pentru Vertica, în timp ce programul de certificare Datameer cuprinde specializările Certified Admin şi Certified Analyst.
Cloudera, care oferă Cloudera Certified Professional, nu presupune obligativitatea unor cursuri şi certificări prealabile – testele sunt date sub tutela PearsonVUE (centru de testare internaţional, cu prezenţă în 175 de ţări) – şi pot fi date oriunde şi oricând.
Numărul universităţilor care oferă specializări în domeniul Big Data, nu doar prin intermediul parteneriatelor creşte şi el constant, însă cu precădere pe continentul nord-american. Unele dintre acestea, precum Indiana University, oferă şi cursuri online deschise pe zona Big Data şi Analytics.
Oferta de certificări şi training-uri Big Data online gratuite nu este încă foarte extinsă. Dintre cei mai importanţi furnizori se remarcă platforma educaţională Coursera.org, care oferă cursul „Web Intelligence and Big Data“ şi furnizează o certificare la finalizarea acestuia, şi Big Data University, o comunitate open-source susţinută de companii precum IBM, Rightscale şi Jaspersoft, care oferă o serie de cursuri online gratuite, în domenii variate, ce acoperă de la introducerea în tehnologia Hadoop, până la fundamentele SQL, dar nu oferă certificări.
Zona certificărilor Big Data se va dezvolta mult mai rapid odată cu dezvoltarea şi adoptarea de standarde, o direcţie în care încep să se materializeze o serie de iniţiative.

Parteneriate academice pe plan local
350 de studenţi din cadrul Academiei de Studii Economice au urmat, în perioada martie-mai a.c. un curs de Business Analytics derulat în parteneriat cu SAS România. Cursul a inclus un modul teoretic (3 ședinţe) pentru introducerea în domeniu și famili-arizarea cu termenii și tendinţele din domeniu și unul practic (19 ședinţe), care pune accent pe utilizarea instrumentelor de Business Analytics, atât ale SAS, cât și ale altor furnizori prezenţi pe piaţa locală. „Tendinţele actuale din industrie – Big Data, mobilitate, Social Media – au o aplicabilitate tot mai largă, de la telecomunicaţii la administraţia publică și generează noi locuri de muncă. La nivel european, studiile arată că avem nevoie de peste 200.000 de analiști de date, ceea ce înseamnă oportunităţi majore de angajare. Programul început în cadrul ASE a permis studenţilor să înţeleagă și să aplice conceptele de business analytics în scenarii reale din economie și să-și dezvolte o carieră de viitor“, a declarat Marco Icardi, director regional SAS South East Europe.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite