Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Educația din UE nu ține pasul cu economia digitală

01 August 2014



Peste o treime din profesorii din Uniunea Europeană își desfășoară activitatea în școli care se confruntă cu un deficit de personal calificat, iar aproape jumătate dintre directorii de școli au raportat un deficit de profesori pentru elevii cu nevoi speciale. Deși aproape 90% din profesorii din UE declară că sunt mulțumiți de locul lor de muncă, 81% consideră că profesia didactică nu este apreciată de societate.

Deși profesorii se simt bine pregătiți pentru această profesie, nu peste tot se acordă sprijin la început de carieră. Acestea sunt principalele rezultate ale noului Studiu Internațional OECD cu privire la predare și învățare (TALIS), realizat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). Studiul, care se bazează pe percepția profesorilor cu privire la condițiile carierei lor, include răspunsurile a 55.000 de profesori și directori de școli din învățământul secundar inferior din UE. Comisia Europeană a analizat rezultatele TALIS și consecințele acestora pentru politica în domeniul educației și formării din UE într-un raport publicat recent.
TALIS reflectă opiniile profesorilor din învățământul secundar inferior din 19 țări și regiuni din UE, precum și din alte 15 țări: Statele Unite, Australia, Brazilia, Chile, Serbia, Singapore, Islanda, Israel, Japonia, Malaezia, Coreea de Sud, Mexic, Norvegia, Emiratele Arabe Unite-Abu Dhabi și provincia canadiană Alberta.

„Unele mesaje transmise de TALIS au implicații îngrijorătoare pentru viitorul carierei de profesor. Dacă statele membre nu iau măsuri pentru a atrage și reține cei mai buni profesori, progresul procesului de îmbunătățire a calității educației din Europa va fi subminat. Comisia este pregătită să sprijine statele membre la elaborarea unor politici și a unor măsuri care să ducă la creșterea atractivității profesiei didactice”, a declarat Androulla Vassiliou, comisarul european pentru educație, cultură, multilingvism și tineret.

Conform studiului, 36% din profesorii din UE lucrează în școli care se confruntă cu un deficit de profesori calificați și/sau de profesori competenți (este cazul în special în Olanda, România, Estonia, Anglia).

Aproape 40% din directorii de școli au declarat că în școala pe care o conduc nu sunt puse la dispoziție programe oficiale de inițiere sau de sprijin la început de carieră. 15% din profesori declară că în anul precedent nu au participat la activități de dezvoltare profesională; aproximativ 50% din profesori nu participă niciodată la orele predate de colegii lor; aproape 20% nu participă niciodată la activități de învățare colaborativă.

Importanța IT&C în formarea profesorilor

Profesorii au șanse mai mari să fie mai încrezători în gradul lor de pregătire dacă educația lor formală include o combinație între conținut, metode de predare și învățare și practica de predare a materiilor respective în sălile de clasă. Comisia Europeană recomandă ca formarea profesorilor să includă toate aceste domenii pentru o mai bună pregătire a profesorilor pentru viitoarea lor carieră. Referitor la dezvoltarea profesională, ar trebui să se pună accent pe utilizarea tehnologiei informației și comunicațiilor în sălile de clasă și pe aptitudinile necesare pentru a preda elevilor cu nevoi speciale.

În ceea ce privește integrarea tehnologiei informației și comunicațiilor în sălile de clasă, numeroase persoane nu dețin competențele necesare pentru utilizarea pedagogică a IT&C. Numai șapte țări (Bulgaria, Estonia, Irlanda, Portugalia, Slovacia, Slovenia, Suedia) au 30-50% dintre elevii de nivelul 4 și/sau de nivelul 8 cărora le predau profesori care stăpânesc și încurajează mediul digital, cu nivel ridicat de acces la IT&C și care se confruntă cu puține obstacole la utilizarea sa în școli. De asemenea, studiile arată că 70% dintre profesorii din UE ar dori să se dezvolte profesional în ceea ce privește competențele IT&C.

Formarea inițială a cadrelor didactice ar trebui să pună un accent puternic pe metode de predare asistate digital (pedagogie digitală). Un sondaj comun CE-OCDE arată că șase profesori din zece nu au primit nicio formare privind modul de utilizare a IT&C în sălile de clasă. Este imperios să se pună accent pe competențele pedagogice digitale în timpul dezvoltării profesionale continue pentru a menține profesorii la curent. Abordarea acestei provocări se află în centrul preocupărilor mai multor părți interesate care, în contextul Marii coaliții pentru promovarea locurilor de muncă în sectorul digital, s-au angajat deja să dezvolte cursuri online deschise și în masă (MOOC) europene pentru formarea profesorilor în competențe specifice, astfel încât să contribuie la îmbunătățirea competențelor lor digitale.

Un studiu recent privind echipamentele digitale existente în prezent în școlile din UE a arătat că 63% dintre elevii de nouă ani nu învață într-o școală „foarte bine echipată din punct de vedere digital” (cu echipamente adecvate, internet în bandă largă de mare viteză și „conectivitate” ridicată). Cu toate că 70% dintre profesorii din UE recunosc importanța predării și învățării prin metode asistate digital, numai 20-25% dintre elevi învață de la profesori care stăpânesc mediul digital și încurajează promovarea acestuia. Majoritatea profesorilor utilizează tehnologia informației și comunicațiilor în principal pentru a-și pregăti materialele pedagogice, nu și pentru a lucra cu elevii în timpul orelor.

Peste 50% din elevii din UE nu utilizează manuale digitale
Cursanții de astăzi așteaptă mai multă personalizare, colaborare și relaționare între învățarea formală și cea informală, iar o mare parte dintre aceste dorințe pot fi realizate prin învățarea asistată digital. Cu toate acestea, între 50% și 80% dintre elevii din UE nu utilizează niciodată manuale digitale, nu lucrează cu software, broadcast/podcast-uri, simulări sau jocuri didactice. UE nu dispune de o masă critică de conținut educativ de bună calitate și nici de aplicații pentru materii specifice sau multilingve, neavând un număr suficient de dispozitive conectate pentru toți elevii și profesorii. În UE se creează un nou decalaj digital, între cei care au acces și cei care nu au acces la învățământul inovator bazat pe tehnologie, ca urmare a acestei fragmentări a piețelor și abordărilor.

De asemenea, UE riscă să rămână în urma altor regiuni ale lumii. SUA și anumite țări din Asia investesc în strategii bazate pe IT&C pentru remodelarea învățământului și formării. Ele își transformă, modernizează și internaționalizează sistemele de învățământ, obținând rezultate concrete în școli și universități în ceea ce privește accesul la învățământ și costul acestuia, metodele de predare și reputația la nivel internațional. Un exemplu în acest sens este faptul că mare parte din conținutul digital este furnizat de actori din afara Europei, inclusiv de instituții de învățământ care oferă cursuri la nivel global prin intermediul cursurilor online deschise și în masă.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite