Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

INCD Turbomotoare COMOTI īn cercetarea de motoare de aviație europeană

27 Octombrie 2014



Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare – COMOTI Bucureşti are o tradiţie de peste 30 de ani în activitatea de cercetare-dezvoltare în domeniul aerospaţial, în principal al turbomotoarelor de aviaţie, motoarelor industriale cu turbină, mașinilor paletate de turaţie înaltă, dar şi în alte domenii de vârf conexe. Începând cu primele colective de cercetare, coagulate la nivelul Centrului de Cercetare Ştiinţifică şi Inginerie Tehnologică pentru Motoare de Aviaţie – în cadrul fostului institut de aviaţie INCREST din în anii 80, COMOTI devine în anul 1996, ca urmare a evaluării instituţionale şi acreditării, Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare – COMOTI. Aceasta este singura unitate specializată din România care integrează activităţile de cercetare ştiinţifică, proiectare, producţie, experimentare, testare, transfer tehnologic şi inovare în domeniul turbomotoarelor de aviaţie, motoarelor industriale cu turbină cu gaze şi maşinilor paletate de turaţie înaltă.

Primele contacte cu parteneri din Europa s-au realizat încă din 1990 şi continuă în prezent. Aceştia au sesizat potențialul COMOTI de cercetare-dezvoltare, în timp COMOTI devenind un partener apreciat şi credibil datorită dezvoltării sale instituționale şi activităților desfășurate, dar şi prin integrarea în rețelele europene de cercetare-dezvoltare, precum X3 – NOISE - European Aircraft Noise Research Network, CEARES - Central European Aeronautical Research, SESAR - Single European Sky ATM Research, dar şi World Energy Council, ASME - American Society Mechanical Engineers, EASN - European Aeronautics Science Network, 3AF - Association Aeronautique et Astronautique Francaise, EWEA - The European Wind Energy Association, AAAR - Asociatia de Aeronautică şi Astronautică a României, APER - Asociatia pentru Politici Energetice din România, OPIAR - Organizatia Patronală din Industria Aeronautică Română, PRCP - Patronatul Român din Cercetare și Proiectare.



Parteneri renumiți și parteneriate solide

Participarea COMOTI în programele de cercetare-dezvoltare europene este meritorie, în condițiile în care promotori şi parteneri în proiecte au fost firme, instituții de cercetare şi universități de renume din Europa. Printre acestea se numără și ONERA – Office National d’Etudes et de Recherches Aerospatiale, AIRBUS; Ecole Centrale de Lyon, DLR – Deutsches Zentrum für Luft und Raumfahrt, GHH Rand GmbH din Germania, Universitatea Libre Bruxelles, GE Nuovo Pignone SpA şi Universitatea din Florenţa, University of Southampton din Marea Britanie, CIAM – Central Institute of Aviation Motors din Federația Rusă. Experienţa pe care Institutul a acumulat-o până în prezent l-a direcţionat către parteneriate cu firme de prestigiu de pe piaţa internaţională, cu beneficii însemnate pentru ambii parteneri. Parteneriatul cu compania GHH RAND, parte a grupului Ingersoll Rand din SUA, a deschis noi direcţii de cercetare în domeniul compresoarelor cu şurub. Parteneriatul cu compania Pratt & Whitney din Canada a contribuit la creşterea nivelului tehnic al soluţiilor cogenerative cu turbomotoare aeroderivative.

Parteneriatul cu Snecma Moteurs şi Turbomeca, membre ale grupului SAFRAN, Franţa, devenit unul de tradiţie, a propulsat COMOTI în proiecte strategice finanţate de Comisia Europeană în domeniul turbomotoarelor pentru aviaţie. Recunoaşterea competitivităţii COMOTI s-a concretizat prin participarea, la invitația unor firme şi instituții de prestigiu, în peste 15 proiecte europene de mare anvergură, din domeniul aeronauticii în cadrul Programelor Cadru PC V (SILENCE® - 2001, METHOD - 2001, JEAN - 2001, ABRANEW – 2003), PC VI (CoJeN - 2003, VITAL - 2004, XNOISE 2 – 2006, X3-NOISE - 2008), PC VII (TEENI - 2008, OPENAIR - 2009, NINHA - 2010, TEAM_Play - 2010, ESPOSA - 2011, TIDE -2013), Clean Sky (ANCORA - 2011, HEXENOR - 2011, STARTGENSYS - 2011, ELTESYS) dar şi în proiecte de cooperare cu firmele GENERAL ELECTRIC – SUA, NUOVO PIGNONE – Italia, GHH RAND, MTU AEROENGINES, Institutul German de Aviaţie şi Spaţiu – DLR – Germania, SNECMA, AIRBUS-F, ONERA, VIBRATEC – Franţa.



COMOTI susţine într-un mod coerent şi eficient activitatea de cercetare-dezvoltare românească în domeniul aerospaţial, în contextul integrării capacităţilor de cercetare la nivel UE, prin parteneriate solide, de tradiţie.
Viziunea europeană asupra dezvoltărilor în sectorul aeronautic are ca principal reprezentant ACARE - Advizory Council for Aeronautical Research in Europe. ACARE a elaborat şi implementat o viziune programatică asupra dezvoltării durabile în sectorul aeronautic prin SRA - Strategic Research Agenda, în prezent SRA-3, precum şi prin VISION-2020, document ce a influenţat puternic cercetarea şi politica de dezvoltare în acest domeniu. Proiectele VITAL, SILENCE®, OPEN-AIR finanţate de Uniunea Europeană, dar şi programul Clean Sky, în care INCDT COMOTI este implicat, sunt rezultate directe ale acestei viziuni revoluţionare a ACARE, care doreşte reducerea nivelului de zgomot al avioanelor civile cu 10 dB până în 2020, precum şi un succes al politicii UE în domeniul cercetare-dezvoltare.

SILENCE® este cel mai mare proiect de cercetare european din domeniul aviaţiei, finanţat în cadrul PC-V şi coordonat de Snecma, INCDT COMOTI fiind singurul institut de profil din România cooptat în proiect. Obiectivul general al proiectului a vizat reducerea nivelului de zgomot al avioanelor civile cu 5dB. În cadrul proiectului, INCDT COMOTI a reuşit fabricarea unui rotor monobloc (fan blisk) din aliaj de titan, studiindu-se integrarea tehnologiilor dezvoltate în cadrul proietului SILENCE® în noul motor LEAP 56 (Leading Edge Aviation Propulsion) dezvoltat de Snecma şi General Electric, şi care înlocuieşte motoarele din familia CFM56. Continuarea acestui parteneriat solid cu Snecma, Franţa, s-a concretizat prin implicarea INCDT COMOTI ca partener, în perioada 2009-2014, în proiectul european OPENAIR „Optimisation for low Environmenetal Noise impact AIRcraft”, FP7 - 234313, care şi-a propus reducerea nivelului de zgomot cu 2.5dB, dincolo de realizările din cadrul proiectului SILENCE®. Proiectul OPENAIR, coordonat de Snecma, Franţa, a inclus 46 de parteneri din 17 ţări din Uniunea Europeană şi din afara ei, printre care Airbus, Bombardier, Dassault, EADS, Rolls-Royce, Volvo, DLR, ONERA, NLR, TSAGHI, Imperial College of London, EPFL şi Universităţile din Cambridge, Roma şi Madrid, adică, în principiu, elita aviaţiei europene. Una dintre cele mai vizibile contribuţii în cadrul proiectului, evidenţiată la reuniunea din 29-30 septembrie 2014 care a avut loc la Bruxelles şi care a marcat finalizarea proiectului, a fost aceea a echipei INCDT COMOTI. Aceasta a reuşit dezvoltarea unei componente de aviaţie din materiale compozite avansate, integrând sisteme de control activ al nivelului de zgomot şi validarea acesteia la un nivel de TRL 4 (Technology Readiness Levels).

Inovații aduse în sfera materialelelor compozite
La ora actuală întreaga industrie impune crearea de materiale mai uşoare, mai rezistente, generând consumuri energetice mai mici, confort sporit, poluare redusă, satisfacţii depline, iar materialele compozite răspund perfect acestor căutări. Industria aeronautică a fost în mod natural atrasă de aceste avantaje ale materialelor compozite, dovada fiind integrarea lor în structurile celor mai mari avioane comerciale, Airbus A380 (25%mas.) şi Boeing 787 Dreamliner (până la 50%mas.). Iniţiat în cadrul proiectului SILENCE® studiul de cercetare din cadrul proiectului OPENAIR a vizat integrarea şi validarea conceptului de Active Noise Control pentru reducerea zgomotului avioanelor civile, dezvoltat utilizând materiale compozite şi tehnologii avansate în vederea reducerii nivelului de zgomot la motor, prin demonstrarea eficienţei acustice a tehnologiilor de control activ integrate în ansamblul stator.




Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite