Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Sănătatea organizaţională şi semnele de boală

27 Octombrie 2014



Trăim vremuri în care sănătatea a devenit o valoare importantă: mâncăm sănătos, trăim sănătos sau cel puțin așa ne-am dori.

Pare totuși un concept greu de extrapolat spre tipul de management pe care îl adoptăm. Gândim strategic, planificăm, ne erijăm în lideri, dar acționăm cu adevărat sănătos?

În primul rand ce înseamnă o organizaţie sănătoasă?
Este clar că semnele de sănătate stau în profitabilitatea sa, în stabilitatea economică pe termen mediu şi lung, în capacitatea de a trece peste potențiale crize sau probleme economice. Tot sănătos înseamnă o imagine bună în piață, inclusiv în cea a muncii. Sănătos înseamnă responsabil, atât în ceea ce priveşte mediul înconjurător cât şi societatea, comunitatea în care compania activează. Din punctul de vedere al managementului resurselor umane, sănătos se traduce prin performanţe crescute, realizate de angajați valoroși şi motivaţi, prin costuri optime.

Transpus în practică, managementul sănătos al resurselor umane încurajează urmatoarele aspecte:
• Spațiu și timp de lucru adecvat. Puțini manageri înțeleg importanța mediului fizic de lucru şi a încărcării optime cu sarcini. Lipsa de lumină sau lumină prea puternică, tavanele prea coborâte, distanţa prea mică dintre birouri, pot influenţa negativ și induce stres. La fel, volumele prea mari şi, deloc paradoxal, cele prea mici de muncă.
• Structură optimă de angajați. Ierarhiile prea stufoase, ponderea prea mare a personalului neproductiv, generează întotdeauna reacții adverse la nivel organizațional, generând dezechilibre.
• Nivel de autoritate cunoscut și acceptat. Până unde este treaba mea? Cui îi raportez dacă am o problemă? La cine merg dacă superiorul direct nu vrea / nu poate să mă ajute? Sunt întrebări care trebuie să-și găsească întotdeauna răspunsul.
• Un climat propice dezvoltării profesionale, în care indicii de performanță să fie correct şi clar stabiliți și în care programele de dezvoltare să aibă eficienţa cuvenită. O mare hibă a managemetului resurselor umane este discriminarea pozitivă a angajaților neperformanți, care sunt tolerați, uneori chiar promovați, datorită neimplicării manageriale sau a existenței unor indicii incerți de performanţă.
• Respectarea legislației în vigoare. Nu-i poţi cere unui angajat să respecte o normă organizaţională, atât timp cât compania le încalcă pe cele sociale sau legale.
• Respectarea promisiunilor făcute, datorită aceluiași mecanism mai sus enunţat.
• Un sistem de comunicare transparent, atât pe orizontală cât şi pe vericală, atât ascendant cât și descendent. Companiile par a nu conştientiza faptul că semnalele de alarmă sunt trase de multe ori de jos în sus, întrucât cei care sunt pe front simt mai bine efectele strategiilor de luptă decât cei care doar le trasează. De aceea, riscuri ușor de minimizat surprind companiile, afectându-le major.

Care ar fi totuşi semnele de boală ale unei organizații? Am definit doar câteva, cu siguranță sunt și altele:
Numărul mare al orelor suplimentare
În viața oricărei companii există perioade încărcate, proiecte solicitante care necesită timp de lucru suplimentar. Când însă a lucra peste program devine o constantă, înseamnă că sunt necesare investigații suplimentare.
Fie necesarul de resurse umane nu este analizat corespunzător, fie posturile nu sunt definite cum trebuie, fie angajaţii sunt presaţi să-şi asume responsabilităţi suplimentare, fie există probleme de management la nivelul unor echipe.
Numărul mare al conflictelor
Contrar părerilor, o organizație sănătoasă nu este una în care supărările lipsesc. Întotdeauna vor exista neconcordanţe de opinii și interese, lipsă de chimie între colegi sau crize care determină conflicte. Când acestea sunt însă la nivelul întregii companii și în număr crescut, înseamnă că ceva trebuie schimbat.
Fluctuație mare de personal
Instinctul de conservare dictează oamenilor când trebuie să-și caute un alt job și cei înțelepți îl urmează. Când angajați migrează în masă spre alte oportunități de carieră este un semn clar al unor disfuncționalități majore ale mediului de lucru.
Incapacitatea de a atrage spre angajare candidați valoroși
De cele mai multe ori această neputință este determinată de migrația angajaților, care duc mai departe motivele deciziei lor. Și tot instinctul de conservare le spune celor înțelepți și angajabili să stea deoparte.
Zvonistica este mai credibilă decât mesajele comunicate oficial
Legendele fac parte din istoria oricărei organizații, zvonurile lansate din motive mai mult sau mai puțin politice, asemenea. Când însă ceea ce se comunică pe canalele oficiale este privit cu neîncredere, iar noutățile aflate la fumoar fac lucrurile să se miște este clar că organizația se confruntă cu probleme grave de comunicare internă sau de autoritate.
Lista poate aşadar continua. Important este să conştientizăm faptul că orice practică nesănătoasă poate influența iremediabil și pe termen lung stabilitatea organizațională. Și că nu contează doar managementul strategic ci şi cel cu adevărat sănătos.


ITEX – Recrutare şi selecţie, consultanţă şi software HR,
Tel./ Fax: 031 816 85 54, Mobil: 0747 322 770,
Mail: office@itex.ro • www.itex.ro



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
cristi
Citind articolul mi-am adus aminte de un site pe care il folosesc : totsanatos. Cuprinde multe dintre aspectele precizate de tine: mediul , comunitate, societate dar este un alt fel de ..mancare :)
17 Iunie 2015, 08:25:13