Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Cardurile de credit co-branded

28 Aprilie 2006



Sfarsitul epocii infloritoare a popularului credit cu buletinul este aproape. Intentiile BNR de a restrictiona politicile de creditare nu au lasat indiferente bancile si principalii actori de pe piata de retail, care au inceput sa se asocieze pentru a migra catre alte solutii de mentinere si atragere a clientelei.
CARD03
Explozia zonei de retail inregistrata in ultimii trei ani, gratie prea-mediatizatului credit cu buletinul, a starnit in mod repetat „mania“ Bancii Nationale, care, la inceputul acestui an, si-a reiterat admonestarile la adresa bancilor vizavi de politica acestora de creditare. Justificate prin „scopul nobil“ al stoparii „inflatiei“, admonestarile au lasat sa se intrevada o serie masuri restrictiv-punitive vizand in mod clar popularele credite „instant“, respectiv creditele de consum.


Primele masuri ale BNR de inasprire a conditiilor de creditare au tintit in mod direct institutiile financiare nonbancare (IFN). Spre satisfactia evidenta a majoritatii bancilor (nu a tuturor, deoarece unele societati nonbancare sunt afiliate la banci), a caror acuza unanima este aceea ca se confrunta cu o concurenta neloiala din partea IFN-urilor (in parte, din cauza conditiilor mai putin restrictive de creditare oferite de IFN-uri).


Insa, chiar daca noile reglementari ale BNR nu le afecteaza acum in mod direct (societatile nonbancare afiliate la banci vor face fata mai usor conditiilor impuse de banca centrala decat cele „independente“), problema ramane: Cum vor proceda bancile pentru a nu pierde „mana cereasca“ reprezentata de clientela atrasa de mirajul shoppingului extins gratie creditelor cu buletinul?


Un parteneriat pentru binele tuturor


Problema nu este insa prea dificila, deoarece solutia exista pe piata sub forma cardurilor de credit co-branded. O solutie perfect legala, neingradita inca de reglementarile restrictive ale BNR si pe placul tuturor celor trei beneficiari ai acestui instrument de plata: banca, compania partener si clientul.


Din punctul de vedere al bancii, cardul de credit co-branded ii ofera acesteia posibilitatea de a atrage si fideliza o plaja larga de clienti ai respectivei companii partenere (in majoritatea cazurilor, in Romania, companiile partenere sunt lanturi de magazine, zona de retail reprezentand, de altfel, principalul partener pentru bancile emitente si pe plan international). La randul sau, „partenerul“ beneficiaza de un instrument de plata atractiv, prin intermediul caruia poate lansa campanii targetate de fidelizare a clientilor, dar poate atrage si noi clienti („tacticile“ uzuale constau in a oferi posesorilor de carduri co-branded posibilitatea de a beneficia de reduceri, campanii promotionale dedicate si bonusuri acordate atat de compania partenera, cat si de banca.)


Avantaj client


Nu in ultimul rand, cea de a treia parte a acestui „triumvirat“, clientul, beneficiaza si el de o serie de avantaje certe, mult mai numeroase si mai diversificate decat cele aferente clasicului credit de consum (si chiar fata de cele oferite de cardurile de credit sau de debit cu overdraft). Astfel, spre deosebire de creditele de consum, clientul nu mai este obligat sa returneze lunar o parte din suma imprumutata si dobanda corespunzatoare creditatului, ci poate returna doar dobanda aferenta, rambursarea principalului (suma imprumutata) sau a unei parti din el putand fi facuta in perioada de valabilitate a liniei de credit facute (in cazul in care rambursarea imprumutului facut prin cardul de credit co-branded nu este efectuata in perioada de valabilitate, banca nu va executa silit clientul, ci va reinnoi creditul, clientul urmand sa plateasca mai departe dobanda aferenta pana la achitarea sumei). Clientii care vor sa scape rapid de „povara“ dobanzilor pot returna principalul in perioada de gratie acordata de banca emitenta a cardului, perioada in cadrul careia, daca se efectueaza rambursarea sumei, nu se percepe nici o dobanda.


Ca o compensatie a faptului ca dobanda la cardurile de credit co-branded este mai mare (in medie) decat cea corespunzatoare unui credit de consum (cardurile de credit presupun riscuri mai mari pentru banca), plafonul creditului obtinut este si el mai mare decat cel acordat unui credit de nevoi personale.


In afara acestor avantaje, cardul de credit co-branded este un instrument de plata prin intermediul caruia posesorul poate efectua plati si in cadrul altor magazine decat cele partenere, dar si plati de facturi sau retrageri de numerar de la ATM-uri, care sunt insa taxate de banca (comisionul bancii emitente nu se aplica atunci cand se efectueaza plati in magazinul partener).



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
anghel nicu id. pharaon86
Am vreo 3 carduri de credit si le folosesc cu placere... dar le folosesc in asa fel incat bancii ii revine 0 lei :)), au aparut carduri gratuite pe viatza, fara dobanda si fara comision... nu ma intereseaza ce castiga banca, inportant e ca ma folosesc de bani "gratis", si mai au si reduceri la magazinele partenere.
23 Martie 2009, 09:55:46
pharaon86
Am vreo 3 carduri de credit si le folosesc cu placere... dar le folosesc in asa fel incat bancii ii revine 0 lei :)), au aparut carduri gratuite pe viatza, fara dobanda si fara comision... nu ma intereseaza ce castiga banca, important e ca ma folosesc de bani "gratis", si mai au si reduceri la magazinele partenere.
23 Martie 2009, 09:57:43