Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Companiile locale si cultura performantei

28 Aprilie 2006



Ne intrebam in numarul trecut al Tabletei de management, „cum se adopta o cultura a performantei la nivelul firmelor locale, mici sau mijlocii?” Va expun in continuare cateva observatii teoretice si practice asupra acestei teme, culese pe parcursul unui studiu pe care l-am derulat.


Cum a aparut ideea?


In urma cu ceva vreme am inceput un demers, initial pur academic, de a studia felul in care cresc companiile mici si mijlocii din domeniul IT in Romania.


Totul a plecat de la observatia, empirica, conform careia cresterea lor organica intampina tot felul de bariere, legate in mare parte atat de asimilarea criteriilor de performanta, formalizate sau nu, cat si de modificarea climatului organizational si, de ce nu, al tipului de cultura organizationala.


In plus, functionand intr-o multinationala care-si desfasura activitatea intr-un cadru bine definit si uneori excesiv formalizat, in care motorul primea turatii de la mii de kilometri departare, eram curioasa sa vad ce mecanism sustine pe termen lung o astfel de intreprindere, ce combustie interna, si nu ce anume a pus-o in miscare (fiindca asta era clar – dorinta fondatorului de a fi propriul stapan si de a dobandi confortul financiar, mult mai accelerat decat un banal angajat, fie si la o multinationala).


Spiritul antreprenorial si creativitatea ar fi trebuit sa fie vitale pentru tranzitia cu succes de la o economie centralizata la una de piata. O predispozitie puternic antreprenoriala a liderului unei companii mici sau mijlocii este cruciala pentru sustenabilitatea companiei, cu atat mai mult cu cat aceasta inca se confrunta cu un mediu economic diform, polarizat fie pe mentalitatea comunista, rigida, lenta, birocratica, favorizand dezvoltarea celuilalt pol, cel de competitie salbatica grefata de coruptie si canibalizare.


Ipoteza de lucru


Performanta unei companii este substantial facilitata sau stopata de cultura organizationala asezonata obiectivelor companiei. Calitatea liderilor, capabilitatile lor de agenti ai schimbarii si normele tipologice pe care ei le promoveaza in cadrul organizatiilor pe care le conduc, felul in care acestea se armonizeaza cu partenerii de afaceri, cu clientii, cu tendintele societatii din spatiul/spatiile in care opereaza fac adesea diferenta intre succes si cadere.


Cine au fost subiectii?


Demersul studiului a avut, conform tuturor regulilor in vigoare, componenta de documentare care m-a condus la rasfoitul (din scoarta in scoarta!) a multor tomuri de referinta, prestigioase, gravitand in jurul subiectului de cultura organizationala.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite