Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Industry Watch >> IT&C >> Stiri si comunicate

Laurentiu Stan, ex CEO Euroweb trece in antreprenoriat

14 Noiembrie 2014



Dupa o cariera de peste 17 ani in mediul corporatist, in urma cu aproape trei ani, Laurentiu Stan – fost CEO al Euroweb Romania, Corporate Director la Orange Romania si Sales Manager la Apple Romania - a parasit industria IT&C debutand in domeniul productiei de articole si decoratiuni din hartie, ca asociat al nou infiintate firme Seven Last Muse.

R: De ce aceasta brusca schimbare de directie?
LS: Preluarea in 2011 a Euroweb Romania de catre Turk Telecom si decizia noului actionar de a inlocui staff-ul subsidiarei romanesti, a fost momentul care a generat o revizie personala a parcursului meu profesional de pana atunci. M-am hotarat ca in loc sa dau curs unor oferte sau sa continui intr-un domeniu familiar, sa incerc ceva cu totul nou si, astfel, sa imi verific capacitatea de a accepta provocarea unei noi intreprinderi intr-o industrie necunoscuta mie si intr-un cadru in care nu neaparat organizatia te sustine, ci mai ales propria prestatie. Ca urmare, am acceptat o propunere de asociere si am inceput impreuna cu asociatul meu constructia unui brand, pornind practic doar de la o coala alba de hartie.

R: Numele firmei pare sa aibe o anume semnificatie. Despre ce e vorba?
LS: Intr-adevar, ne-am dorit ca numele firmei sa evoce dorinta noastra de a da o noua forma frumosului si de a-l face disponibil celor care il aprecieaza. Cifra “7” reprezinta cateva dintre cele mai frumoase lucruri din viata noastra: zilele Creatiei, culorile curcubeului, cele sapte continente; “last” pentru ca frumusetea pare a fi ultima nevoie a noastra ca fiinte, dar prima dintre cele care ne face mai mult decat atat, iar “muse” pentru ca exprimarea frumusetii necesita inspiratie. In acelasi timp, este si un acronim al numelui fondatorilor companiei.

R: Unde va aflati acum cu realizarea planului dumneavoastra?
LS: Suntem multumiti de ceea ce am reusit sa facem in numai doi ani de existenta a firmei. Am securizat un concept inovativ de produs, am setat strategia de piata, am organizat functionalitatile si capacitatile de productie si am atins break-even point inainte de momentul prognozat intital. Am castigat clienti stabili atat din tara, dar mai ales din strainatate. Produsele noastre se regasesc pe pietele din Rusia, Franta, Ungaria, Letonia, Germania, Elvetia, Spania, dar si in zone mai exotice pentru exporturile romanesti, respectiv Brazilia si Dubai.

R: La ce faceti referire vorbind despre “un concept inovativ de produs”?
LS: Cum asocierea a pornit de la o tipografie existenta, specializata in producerea pungilor de lux din hartie, iar cererea pentru astfel de produse are un caracter relativ sezonier, incercand sa acoperim golurile dintre comenzi, am inovat pornind de la specificul capabilitatilor tehnice al utilajelor folosite in productia curenta, un produs decorativ cu efect luminos care se adreseaza organizarilor de petreceri si evenimente, respectiv lampionul de hartie “Lightbag”. Acesta este prevazut cu un sistem patentat la OSIM de fixare a lumanarii in interiorul lampionului (“Safe Candle System”) care permite utilizarea sa in deplina siguranta atat in mediul interior, cat si in cel exterior, suspendat, plutind pe apa sau asezat pe sol. Prin aceasta inovatie, ne-am castigat un loc singular in randul producatorilor similari la nivel mondial, ceea ce a atras atentia asupra noastra a unor firme cu reputatie in domeniu. Datorita faptului ca lampioanele pot fi personalizate prin imagini tiparite, dar si datorita introducerii in gama noastra de produse, a colectiei “Aplhabet” am fost bucurosi sa vedem cum “Lightbag” a devenit un element decorativ apreciat nu numai de catre organizatorii de nunti sau petreceri, ci si in cadrul unor evenimente corporatiste (Miko Beauty Center, Light&Bikes, Verona Evening, Paparazzi Show, Horia Brenciu Concerts).

R: Care au fost principalele elemente strategice care au facut posibil succesul firmei ?
LS: Paradoxal, desi am incercat sustinerea prin avantaje comericale a consacrarii produselor noastre pe piata romaneasca, “Lightbag” este un brand mult mai vizibil in afara granitelor tarii decat in Romania. Probabil si datorita faptului ca piata din afara este mai mult decat educata in privinta unor produse ca ale noastre, existand chiar o cultura a utilizarii elementelor decorative perisabile si personalizate in cadrul petrecerilor obisnuite sau a sarbatorilor sezoniere. De aceea am dezvoltat o gama de patru editii care raspunde cererii specifice pentru sarbatorile de Craciun, Sf. Valentin, Paste si Halloween. Aceastea, alaturi de colectia “World” dedicata distribuitorilor din orasele turisitice cu densitate mare de suvenirs-shops si de “SMS edition” din colectia “Alphabet” care contine un set de mesaje si urari consacrate in mai multe limbi de mare circulatie, au creat practic un raspuns complet la cererile identificate ale pietii.
Un alt element de strategie pe care l-am aplicat a fost investitia in participarea constanta la marile targuri de specialitate PaperWorld si Ambient, de la Frankfurt. Aceasta, alaturi de prezenta traditionala la targurile de specialitate, cu participare internationala, organizate in Romania, respectiv Gaudeamus, Rom Hotel, Gift Show, dar si investitia in crearea si intretinerea unui landing-web-site (www.7lastmuse.ro) si a unui magazin on-line (www.lightbag.ro) de nivel profesional, ne-a conferit suficienta vizibilitate internationala astfel incat sa depasim timida absorbtie de pe piata locala. Totodata, am fost flexibili in ceea ce priveste colaborarile pentru productia sub licenta de marca, ceea ce ne-a deschis recent oportunitatea unei noi verticale de venituri bazata pe apetenta din ce in ce mai ridicata a marilor distribuitori europeni de a produce comenzi de volum mic si in alta parte decat China, datorita flexibilitatii date de proximitatea geografica.

R: Cele relatate in discutia noastra par sa ne descrie o persoana care desi datoreaza mult din punct de vedere profesional mediului corporatist, iata s-a adaptat intr-un scurt timp unui ecosistem total diferit, cel al antreprenoriatului. Este o aparenta doar ?
LS: Nu cred. Dealtfel, imediat dupa ’89 am fost intr-o pozitie similara, fiind asociat intr-una dintre primele firme private ce se lansau in aceea vreme, iar ulterior pe parcursul activitatii mele in cadrul unor organizatii mai mari, am manifestat – uneori impotriva curentului, as zice – aceleasi “instincte” antreprenoriale dupa care incerc sa ma ghidez si acum. Asa cum spuneam intr-unul dintre interviurile mele din perioada corporatista, experienta mediului privat este daca nu una neaparat necesara, macar una de dorit pentru orice angajat al unei structuri organizationale mari. Nu mai putin adevarata este si reciproca. Multe dintre lucrurile pe care am incercat sa le aplic in Seven Last Muse se bazeaza pe rutine asimilate natural in marile organizati si asta poate face diferenta intre a inova cu mai mari sau mai mici sanse de succes. Cred insa ca cea mai importanta ramane dorinta permanenta de a inova si de a experimenta, indiferent de proiectul sau cadrul in care alegi sa o faci.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite