Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

ROMKATEL – bilanţul a 20 de ani de prezenţă pe piaţa românească

24 Noiembrie 2014



Toamna lui 2014 marchează 20 de ani de prezenţă în industria românească de echipamente telecom a companiei ROMKATEL, o investiţie a grupului german Kathrein
Werke KG. În această perioadă, Romkatel a contribuit semnificativ la dezvoltarea reţelelor operatorilor de comunicaţii mobile şi broadcast. Dl Costel Iordache, Director Comercial Romkatel, ne-a vorbit despre evoluţia companiei timp de două decenii şi despre investiţiile făcute în domeniul telecomunicaţiilor.


Cum a evoluat Romkatel în aceşti 20 de ani?
Compania Romkatel a fost înfiinţată în 1994, ca reprezentanţă pentru Europa de Est a producătorului de antene Kathrein Werke KG, companie germană ce şi-a început activitatea încă din 1919.
În primii ani, Romkatel s-a ocupat de distribuirea produselor Kathrein în România, Moldova, Bulgaria, Ucraina şi Serbia. Ulterior, Romkatel a început să comercializeze alături de produsele Kathrein şi produsele altor companii reprezentative din domeniul telecom, creându-şi propriul portofoliu de produse şi servicii care să satisfacă cerinţele clienţilor săi.
Era momentul în care telefonia mobilă începea să funcţioneze în Romania prin intermediul operatorului CDMA 450, atunci când posturile de radio şi TV private îşi începeau transmisiile în eter, ceea ce a făcut ca Romkatel să îşi găsească un loc important în lista de furnizori ai acestora.
Apariţia altor operatori de comunicaţii mobile şi broadcast, creşterea portofoliului de produse şi clienţi, a făcut ca de la o cifră de afaceri de câteva zeci de mii de mărci germane, să ajungem la o cifră de afaceri de nivelul a milioane de Euro.
Din anul 2000, cea de-a doua companie românească din grupul Kathrein şi-a început activitatea în Timişoara. Este vorba despre compania Kathrein România, care are ca principal obiect de activitate producţia de antene. În aceşti 14 ani de existenţă, activitatea de producţie a crescut continuu, pornindu-se de la spaţii de producţie de 1.500 mp şi ajungându-se în anul 2014 la mai mult de 27.000 mp în care îşi desfăşoară activitatea peste 2.300 de angajaţi. Din anul 2000 şi până astăzi, au fost fabricate peste 1.700.000 de antene, ce poartă brandul Kathrein şi inscripţia “Made in Romania”.

Care sunt cei mai mari clienţi ai ROMKATEL în România? Puteţi să ne ilustraţi prin câteva proiecte mari amploarea activitatilor şi diversitatea produselor, dar şi forţa de muncă implicată?
Printre clienţii Romkatel se numără operatori de comunicaţii mobile, operatori de televiziune şi radio, integratori de proiecte de telecomunicaţii, entităţi guvernamentale cu reţele proprii de comunicaţii, furnizori de servicii internet, institute de cercetare şi dezvoltare, instituţii de învăţământ şi companii din domeniul transportului rutier, aerian şi feroviar.
Pornind de la 2 angajaţi, în prezent, în Romkatel îşi desfăşoară activitatea 56 angajaţi, însă împreună cu compania Kathrein România, totalizează peste 2.400 de locuri de muncă şi realizează o cifră de afaceri cumulată de peste 100 milioane de Euro.
În domeniul comunicaţiilor mobile putem menţiona prezenţa produselor şi serviciilor Romkatel în dezvoltarea reţelelor operatorilor din România, Moldova, Ungaria şi Bulgaria şi aici mă refer atât la produsele Kathrein, cât şi la furnizarea de cabluri coaxiale şi accesorii necesare pentru instalare. În acelaşi timp, Romkatel este furnizor de echipamente şi servicii de măsurători radio şi testare, având ca scop optimizarea reţelelor mobile.
În domeniul broadcast, prezenţa Romkatel acoperă un spaţiu geografic mai larg. Proiectele noastre se desfăşoară din Croaţia până în Rusia, pornind de la serviciile de proiectare a sistemului radiant, livrarea de echipamente până la instalarea şi punerea în funcţiune a acestora. Printre cele mai importante proiecte se pot enumera:
• 2005-2007- modernizarea reţelelor naţionale de FM, VHF şi UHF ale Societăţii Naţionale de Radiocomunicaţii, cu activităţi ce au constat în proiectarea, livrarea şi punerea în funcţiune a sistemelor radiante
• 2008-2010- proiectul din Serbia, care a constat în proiectarea, livrarea, instalarea şi punerea în funcţiune a trei staţii de VHF, UHF şi FM, reconstruite integral, în urma războiului din fosta Iugoslaviei
• 2011- livrarea în doar 5 luni a antenelor pentru un număr de 168 de staţii DVB-T2 în Ucraina, pentru transmiterea Campionatului European de Fotbal din 2012.

Există o relaţie a companiei cu mediul academic? Cum sprijiniţi pregătirea studenţilor din învăţământul superior tehnic?
În cadrul grupului Kathrein din România îşi desfăşoară activitatea şi Institutul Kathrein (localizat tot la Timişoara). Printre partenerii Institutului Kathrein se pot enumera Universitatea Politehnica Timişoara, Fachhochschule Rosenheim – Germania, Kathrein Werke KG, Rosenheim – Germania precum şi alte trei organizaţii cu experienţă în domeniul educaţional şi industrial.
Institutul Kathrein este intermediarul dintre firme şi Universitatea Politehnica Timişoara, având o bază de date complexă, ce poate fi utilizată de către cei care doresc să îşi aprofundeze cercetarea în diverse domenii. Este organismul prin care un număr semnificativ de studenţi, masteranzi şi doctoranzi şi-au realizat cercetarea ştiinţifică în firme din Romania şi Germania, beneficiind inclusiv de stagii de practică în cadrul firmei Kathrein. Prin schimbul de cadre universitare între cele 2 centre, s-a înlesnit colaborarea dintre cele 2 universităţi (Timişoara şi Rosenheim), în beneficiul ambelor părţi.

Cum s-a lucrat la proiectul de trecere la televiziunea digitală în Bulgaria în 2012?
Vara anului 2012 a marcat cea mai importantă etapă din trecerea la televiziunea digitală terestră în Bulgaria, Romkatel fiind selectat ca unic furnizor de sisteme radiante şi integrator al întregului proiect. Antenele Kathrein echipează 18 staţii de putere mare şi 305 de putere mică. S-au livrat 1400 panouri UHF, 25km de cablu, iar construcţiile metalice de suport sisteme radiante au însumat peste 65 tone.
Specialiştii Romkatel, coordonând echipele de instalare din România şi Ungaria, împreună cu elicopterul Kamov KA 32, dirijat de echipa elveţiană, au făcut posibilă instalarea rapidă a sistemelor radiante şi încheierea întregului proiect într-un timp record, de numai 5 luni.



Cu ce vine nou ROMKATEL în 2015?

ROMKATEL va aduce un portofoliu de soluţii şi servicii, dintre care aş trece în revistă câteva:
• soluţiile dedicate căilor ferate cum ar fi: staţii on bord GSM-R, antene şi accesorii pentru reţele GSM-R aflate în construcţie pe coridorul 4 paneuropean.
• creşterea expertizei echipelor Romkatel cu specializare în servicii de optimizare reţele comunicaţii mobile (drive-teste) şi promovarea acestor tipuri de servicii către clienţii finali.
• soluţiile profesionale de proiectare şi implementare de reţele de comunicaţii radio în bandă largă de tip punct la punct şi punct la multipunct.
• soluţiile profesionale de acoperire, proiectare şi implementare de reţele WLAN pentru depozite, hoteluri, birouri, săli de conferinţe precum şi alte spaţii care necesită acoperire optimizată a serviciilor de acces la reţea fără fir.
• soluţiile de monitorizare a spectrului şi geolocaţie. Sistemul este compus din mai mulţi “senzori” distribuiţi, gestionaţi de o soluţie software de management ce permite monitorizarea spectrului şi geolocalizarea unui transmiţător radio.
• soluţiile de măsurare şi monitorizare a intensităţii câmpului electromagnetic. utile pentru instituţiile de monitorizare a spectrului, având în vedere noile directive europene în domeniul telecomunicaţiilor.

Care sunt ţintele fixate pentru 2015?
Aş sublinia în primul rând păstrarea statutului dobândit în aceşti 20 de ani de activitate, de partener de încredere pentru toţi colaboratorii prin calitatea serviciilor şi produselor oferite. Apoi ar fi îmbunătăţirirea performanţelor logistice prin inau-gurarea noului depozit din Bucureşti şi atingerea obiectivului de „centru strategic şi de excelenţă” pentru Europa Centrală şi de Est în cadrul grupului Kathrein. Nu în ultimul rând, ne propunem pentru ROMKATEL realizarea unei cifre de afaceri de peste 12 milioane de Euro.

Momente importante din evoluţia companiei în aceşti 20 de ani:

• 1994 se înfiinţează în Bucureşti compania cu sediul social într-un birou din Piaţa Victoriei
• 1995 înfiinţarea filialei din Timişoara într-un spaţiu închiriat de aproximativ 250 mp
• 1999 se inaugurează la Timişoara spaţii de microproducţie, depozi-te, logistică birouri şi laboratoare pe o suprafaţă proprie de peste 2.000 de mp
• 2005 obţinerea certificării ISO 9001 şi 14001, certificat eliberat de TÜV Management München
• 2007 se inaugurează depozitul central din Bucureşti, într-un spaţiu închiriat de 1.700 mp
• 2011 sediul din Bucureşti se mută într-o clădire modernă de birouri din zona centrală
• 2014 este finalizată construcţia unui nou sediu de 4.000 mp în Bucureşti, care cuprinde birouri şi spaţii logistice.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite