Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Inițiativele CSR: Educaţia – nucleul programelor CSR dezvoltate de Orange România

24 Noiembrie 2014



Inițiativele CSR ale Orange România au căpătat formă şi conţinut cu mai bine de 12 ani în urmă, iar programul a evoluat an de an, poziționându-se ca etalon pentru sectorul telecom local. Investiţia în educaţie este una dintre priorităţile Orange de responsabilitate socială corporativă. Totodată, prin proiectele derulate, compania dorește să utilizeze tehnologia astfel încât să răspundă nevoilor sociale ale comunităţii. Veronica Dogaru, Corporate Communication Manager Orange România, ne-a vorbit despre provocările continue ale acestui domeniu și despre valorile pe care programul CSR al Orange le promovează în societatea românească.



Care a fost prima acţiune CSR demarată de Orange România?

Unul dintre cele mai reprezentative programe educaţionale este Orange Educational Project în parteneriat cu Politehnica Bucureşti. Acesta a început în 1998, sub un alt nume, înainte de înfiinţarea propriu-zisă a departamentului de CSR și consta în cursuri specializate pentru studenţii de la Facultatea de Electronică şi Telecomunicaţii. De-a lungul anilor, colegii noștri din echipele tehnice și de HR au extins programul, ce a ajuns sa cuprindă la ora actuală mai multe componente: burse oferite studenţilor, stagii de practică şi un centru de training construit special pentru studenţii care iau parte la program și dotat cu cele mai recente tehnologii lansate.

Care sunt principalele domenii în care Orange România a ales să se implice, ca parte din activitatea de CSR?
Valorile brandului nostru stau la baza tuturor acţiunilor pe care le întreprindem, iar dialogul permanent cu reprezentanţii societăţii civile, ai mediului de afaceri şi cu angajaţii noştri a fost un punct de plecare în stabilirea priorităţilor de CSR. Astfel, implicarea în comunitate, incluziunea digitală, protecţia mediului, precum şi un internet mai bun pentru copii, reprezintă obiectivele principale asumate în zona de responsabilitate socială.

Care este programul CSR cu cel mai mare impact social?
În toţi aceşti ani, Orange a derulat numeroase programe de responsabilitate socială, toate cu impact pozitiv. Educaţia este la baza dezvoltării unei societăţi şi de aceea, dacă ne uităm la toate resursele investite, cea mai semnificativă implicare a Orange este în zona de educaţie.
Avem numeroase proiecte adresate atât studenţilor, cât şi elevilor de liceu. Pentru studenţi, majoritatea proiectelor merg în direcţia de integrare profesională.
Orange Educational Program este umbrela sub care derulăm trei proiecte educaţionale, dedicate studenţilor şi masteranzilor care vor să îşi consolideze cunoştinţele dobândite în timpul facultăţii şi să-şi pregătească astfel viitoarea carieră: Orange Educational Program pentru Politehnica Bucureşti, Orange Educational pentru Academia de Studii Economice şi Orange First Step.
În ceea ce îi privește pe elevii de liceu, considerăm că este mai util să îi susţinem cu programe de orientare în carieră. Astfel, le propunem acţiuni de mentorat prin care elevii de liceu pot vedea cu ce se ocupă anumite departamente, ce înseamnă să termini o facultate cu profil economic şi să lucrezi în domenii precum marketing sau vânzări sau ce fel de job vor avea dacă aleg o facultate cu profil tehnic sau uman. Anul acesta, în cadrul programului Junior Orange First Step, au fost implicaţi peste 50 de elevi din trei licee din Bucureşti.

Care este programul cu cel mai mare impact asupra tinerilor şi cu cele mai bune rezultate din perspectiva companiei?
Toate programele de educaţie au un impact mare asupra tinerilor. Însă cel mai longeviv este Orange Educational Program în parteneriat cu Politehnica Bucureşti. A fost prima iniţiativă educaţională lansată în anul 1998, prin programul „21”, care îşi propunea recompensarea performanţelor deosebite ale studenţilor din anul al IV-lea ai Facultăţii de Electronică, Telecomunicaţii şi Tehnologia Informaţiei, din cadrul Politehnica Bucureşti, prin acordarea de burse de merit. Ca rezultat al cooperării dintre Catedra de Telecomunicaţii şi Orange, parteneriatul s-a extins la un program complex de educaţie, desfăşurat anual. Și Orange First Step, deși lansat mai recent, se bucură de popularitate în rândul studenților, numărul celor ce aplică pentru un stagiu de practică în Orange fiind la fel de ridicat.

Care au fost principalele acţiuni CSR desfăşurate pe parcursul acestui an?
În acest an, am avut acţiuni pe fiecare dintre direcţiile de strategie. Am continuat implicarea în comunitate prin granturile oferite de Fundaţia Orange şi prin voluntariat. Anul acesta, pâna în prezent, aproximativ 400 de angajaţi s-au implicat ca voluntari în proiectele ONG-urilor cu care colaborăm. Am continuat programul de digitalizare prin ateliere dedicate elevilor de liceu în cadrul Caravanei 4G Discovery Tour şi un atelier de limbaj de programare pentru copiii cu vârste între 10 şi 13 ani. Totodată, colegii din tehnic au depus şi în acest an toate eforturile pentru a reduce consumul de energie electrică şi emisiile de CO2, iar în 2014 a crescut numărul de angajați care au participat la programul de bike sharing “biciclete cu cravată”. Nu în ultimul rând, am continuat să investim resurse în asigurarea unui internet mai bun pentru copii cu ajutorul Salvaţi Copiii. Am colaborat la realizarea Ghidului de Siguranţă pe Internet dedicat profesorilor şi părinţilor şi am realizat numeroase acţiuni de conştientizare a utilizării corecte a internetului de către copii.



Cum sunt percepute aceste programe de către angajaţii Orange şi ce mecanisme folosiţi pentru a stimula implicarea şi voluntariatul în rândul acestora?

Începând cu 2002, la Orange organizăm anual acţiuni de voluntariat în care să oferim colegilor şansa de a se implica voluntar. În 2012, cu ocazia aniversării a 10 de ani de Orange în România, am relansat programul intern de voluntariat, „tu pentru comunitate”. De atunci, punem foarte mare accent pe această direcţie şi încercăm în fiecare an să dezvoltăm acest segment. Nu ne-am propus o creştere rapidă a numărului de voluntari, ci dezvoltarea unei culturi a voluntariatului. Am început cu acţiuni de promovare a voluntariatului, de dezbatere a fenomenului şi de analiză a motivaţiei fiecăruia. Astfel, ne-am dat seama că motivaţia oamenilor este una emoţională, iar dorinţa voluntarilor este de a se implica în programe pe termen lung, cu rezultate sustenabile. Într-adevăr, acţiunile punctuale îţi aduc un număr mare de voluntari şi asigură o diversitate mai mare a opţiunilor.
Poţi alege între plantări de copaci, reamenajări de spaţii verzi, mentorat și altele. În 2014 am ales în cadrul Săptămânii Voluntariatului să abordăm două subiecte ce ţin foarte mult şi de strategia companiei de business: digitalizarea bibliotecilor prin transformarea cărţilor în format electronic pentru ediţiile online, dar şi format audio pentru persoane cu deficienţe de vedere; şi reciclarea telefoanelor mobile, iar pentru fiecare telefon mobil Orange a donat câte 3 euro către proiectul YouthBank, care promovează spiritul civic şi implicarea socială. Rezultatele de până acum arată că am avut peste 160 de voluntari din intern și extern în doar două săptămâni şi peste 500 de telefoane colectate din intern și extern.

Care este valoarea adăugată pe care tehnologiile Orange o aduc în ceea ce privește creşterea calităţii vieţii?
Plusul de valoare pe care îl aduce Orange este tocmai faptul că tehnologia devine accesibilă pentru orice categorie profesională şi este utilizată şi în iniţiative sociale. Spre exemplu, anul acesta am susținut Societatea de Salvare Bucureşti şi Serviciul de Ambulanţă Bucureşti-Ilfov în dezvoltarea aplicaţiei mobile „Există un erou în fiecare dintre voi”. Aplicaţia funcţionează ca sistem de alertare pentru urgenţele din locurile publice, fiind un real sprijin pentru voluntarii din program în eforturile acestora de salvare a vieţilor omeneşti. 1.057 de cazuri de urgenţe de gradul 0 au fost rezolvate cu ajutorul acestei aplicaţii până în prezent.
Un alt exemplu este proiectul susținut de Fundația Orange și Fundația Cartea Călătoare, “Cursuri accesibile pentru studenţii nevăzători”. În cadrul proiectului au fost create 7 centre de accesibilizare a cursurilor pentru studenţii nevăzători prin achiziţionarea echipamentelor asistive care să îi ajute în procesul de învăţare.

Care consideraţi că este amprenta personală pe care aţi adus-o programului CSR al Orange România?
Un program CSR al unei companii este definit de suma tuturor persoanelor implicate în aceste acţiuni. Nu este meritul unei singure persoane, ci este o acţiune transversală în toate departamentele, este parte din cultura organizaţională. Cred că ceea ce a caracterizat programul CSR al Orange din ultimii ani este dorinţa de a întreprinde acţiuni cu rezultate sustenabile, pe termen lung. Iar acest lucru nu este posibil fără educaţie. De aceea, încercăm să susţinem educaţia în toate ariile de acţiune ale CSR-ului. Încercăm să ne educăm pe noi, angajaţi Orange, pentru a dezvolta produse şi servicii care să fie responsabile şi pentru a ne construi spiritul civic.
Încercăm să încurajăm clienţii să protejeze mediul înconjurător prin reciclarea telefoanelor şi alegerea facturilor electronice. Încercăm să aducem tehnologia cât mai aproape de comunitate, punând accent pe o utilizare corectă şi responsabilă a mediului digital.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite