Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Industry Watch >> Altele >> Stiri si comunicate

Studiu Coface: Cehia isi revine de pe urma efectelor recesiunii

08 Aprilie 2015



Republica Ceha isi revine de pe urma efectelor recesiunii cauzate de criza datoriilor din Zona Euro, se arata intr-un recent studiu Coface. Economia si-a regasit dinamismul realizand o crestere solida a PIB-ului cu 2,0% in 2014, iar Coface estimeaza ca va fi atinsa in acest an chiar o crestere a PIB-ului cu 2,5% mai mare. Motorul principal al economiei Cehiei va fi exportul de autoturisme, precum si consumul casnic in crestere.

Dependenta de cererea externa este puternica, deoarece exporturile reprezinta 84% din PIB-ul tarii. Pana in prezent, exporturile din Cehia beneficiaza de faptul ca au o moneda nationala – coroana. Deprecierea ei a facut exporturile mai competitive, iar acest lucru este sustinut in continuare printr-o strategie de mentinere a cursului valutar CZK/ EURO peste 27, prin interventii valutare. In ciuda efectelor pozitive ale acestei strategii, dinamica exporturilor a scazut treptat in cursul anului 2014. Redresarea dezamagitoare a principalului partener comercial (Zona Euro) si deteriorarea comertului catre zonele estice au avut un impact puternic. Cu toate acestea, in 2015 redresarea Zonei Euro ar trebui sa eclipseze impactul negativ al volumului scazut de exporturi catre Rusia si sa asigure niveluri pozitive de crestere pentru exporturi.

O parte semnificativa a exporturilor din Cehia se bazeaza pe industria auto. Mai putin de 7% din productia de autoturisme a fost livrata consumatorilor interni. Este al 13 lea cel mai mare producator de masini din lume, cu 1,13 milioane de autoturisme produse. Skoda este cea mai cunoscuta marca din randul producatorilor auto din Republica Ceha. Vanzarile sale globale au depasit 1 milion de unitati anul trecut, China devenind cea mai puternica piata individuala unde Skoda a vandut aproape un sfert din volumul respectiv.

In 2015, industria auto din Cehia va beneficia de perspective relativ bune pentru sectorul auto. Evaluarea riscurilor, realizata de Coface, indica un risc moderat in sectorul auto. Vanzarile globale cresc, cea mai mare dinamica inregistrandu-se in tarile emergente, unde este in crestere clasa de mijloc. Desi economia chineza va creste intr-un ritm mai lent in acest an, dinamica vanzarilor auto va ramane pozitiva. Nu acelasi lucru se aplica si pietei din Rusia in cadrul careia producatorii de masini vor suferi ca urmare a tendintei de reducere a cheltuielilor, incetinirii economiei si deprecierii monedei locale.

Cererea interna joaca un rol considerabil in cresterea economica din Cehia, mai ales in prezent, cand evolutiile pozitive ale pietei muncii contribuie la cresterea consumului privat. Rata somajului a ajuns la 5,8% in decembrie 2014, respectiv cel mai scazut nivel din 2009 si unul dintre cele mai scazute rezultate din intreaga UE, alaturi de Germania si Austria. Cheltuielile consumului casnic au crescut cu 2,1% in primele trei trimestre ale anului 2014 comparativ cu 2013. Rata foarte scazuta a inflatiei a sporit puterea de cumparare a consumatorilor.

In ultimii ani sectorul de retail din Republica Ceha a devenit mai matur si mai saturat. Afluxul de investitori straini care doresc sa beneficieze de ponderea in crestere a clasei de mijloc confirma potentialul urias vizat de lanturile globale. Competitia a devenit destul de acerba, lucru care a contribuit la o scadere a marjelor sau chiar la iesirea de pe piata a anumitor companii. Conditiile economice dificile din trecut au inca un efect negativ asupra rezultatelor financiare ale companiilor, fiind necesar un anumit nivel de investitii fixe pentru a mentine intrarea pe piata la niveluri profitabile. Desi consumatorii sunt mai dornici sa cheltuiasca bani decat inainte, ei sunt inca selectivi si relativ sensibili la pret, lucru care nu lasa companiilor prea mult loc pentru a-si mari marjele.

Pentru 2015 cheltuielile semnificative ale gospodariilor si apetitul pentru investitii vor sprijini sectorul de retail in acest an. Perspectivele pozitive vin si din indicatorii de incredere a consumatorilor care au sarit la un nivel inregistrat ultima data in 2006 si cel mai ridicat nivel din regiunea Europei Centrale si de Est. Totusi, se pot remarca actiuni ulterioare de consolidare in acest sector. In timp ce companiile de retail straine se lupta pentru marjele de profit in conditiile optimizarii costurilor la nivel global, unele lanturi ar putea iesi de pe piete ca Republica Ceha si alte tari din Europa Centrala si de Est. Asemenea strategii revizuite ale jucatorilor de pe piata globala ar putea genera oportunitati pentru alte companii care doresc sa isi mareasca cota de piata.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite