Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

IMM-urile, potentiale victime ale erei e-business

26 Mai 2006



Mult asteptata aderare a Romaniei la Uniunea Europeana va accelera radical asimilarea conceptului de „new economy“, economia digitala generata de explozia Internetului pe plan mondial si de dezvoltarea instrumentelor software de management al afacerilor. Un efect pozitiv, dar care risca sa creeze o serie de victime colaterale. Printre primele pe lista neagra sunt intreprinderile mici si mijlocii, prea putin pregatite sa faca fata unei competitivitati crescute pe o piata extinsa.
imm4
Potrivit prognozelor analistilor politici si ale specialistilor in macro-economie, evaluari ce au la baza experienta tarilor est-europene care au absorbit deja impactul integrarii europene, IMM-urile romanesti vor resimti din plin socul aderarii la Uniunea Europeana, fiind printre primele pe lista de potentiale victime.


Avertismentele, care au inceput sa devina din ce in ce mai vizibile o data cu apropierea mult-asteptatului termen de aderare, nu par insa sa reduca prea mult euro-optimismul general.


Cu toate acestea, riscul unei decimari in masa a sectorului IMM exista in mod real (cele mai pesimiste scenarii post-aderare prevad disparitia a 25-60% dintre intreprinderile mici si mijlocii) si devine din ce in mai real. Iar semnalele de alarma incep sa fie lansate de la cele mai inalte niveluri. Inca de anul trecut, Jonathan Scheele, seful Delegatiei Comisiei Europene in Romania, ataca frontal euro-optismul national aratand ca: „IMM-urile sunt, in general, cel mai putin pregatite pentru Piata Unica, cel mai putin informate asupra legislatiei europene si cel mai putin pregatite in vederea adaptarii. In aceste conditii, competitivitatea lor pe termen lung va fi afectata.“


Scheele si-a reiterat avertismentele si luna aceasta, in cadrul recentei Conferinte Internationale a IMM-urilor, cand a declarat ca: „Daca pregatirea IMM-urilor nu va creste, evident ca aderarea va fi un soc“.


Era e-business mai asteapta


Prezent la aceeasi conferinta, presedintele Traian Basescu i-a avertizat si el pe reprezentantii IMM-urilor ca trebuie sa fie pregatiti pentru era e-business: „Vine momentul in care nu numai IMM-urile, ci toate intreprinderile din Europa, din lume, vor trebui sa-i faca fata. Este momentul e-invatamant, e-banking, e-business sau pentru intreprinderea virtuala. Sunt momente carora IMM-urile din Romania vor trebui sa le faca fata.“


O interventie binevenita, care insa nu pare sa tina cont de posibilitatile reale ale IMM-urilor de accedere la finantarile dedicate (un subiect fierbinte, subliniat si de seful Delegatiei Comisiei Europene, care a promis ca va monitoriza Guvernul Romaniei pentru a vedea daca va facilita acest acces) si nici de „apetitul“ intreprinderilor mici si mijlocii pentru IT&C in general sau concepte precum e-business, e-banking sau e-learning. Astfel, potrivit concluziilor analizei „Go Digital“ (realizata in 2004 si publicata pe site-ul EurActiv.ro), IMM-urile nu considera e-business-ul drept prioritatea numarul unu. Explicatia: desi intuiesc oportunitatile oferite de conceptul de e-business, sunt prea putin informate asupra acestui domeniu. Iata insa alte doua concluzii relevante ale analizei, care contrazic mesajul prezidential: n In vreme ce companiile mari angajeaza specialisti IT care le pot “traduce” limbajul specializat in termenii mediului de afaceri, IMM-urile nu dispun de asemenea resurse. Aceasta acuta lipsa de informatie relevanta face adesea ca IMM-urile sa nu poata dezvolta strategii coerente de e-business n Cele mai multe IMM-uri raman sceptice in privinta IT&C si e-business: “Exista un scepticism destul de accentuat cu privire la industria IT&C. Se intampla ca vendorii de produse IT&C sa faca o multime de promisiuni, dupa care clientii sa ramana nemultumiti. In firmele mici exista aceasta temere mai mult decat in marile companii”, potrivit sursei citate..


Dificultati la trei niveluri


Concluziile analizei „Go Digital“ sunt confirmate de un mai recent studiu efectuat de firma de cercetare Coleman Parkes (la cererea Cisco Systems si prezentat de aceasta companie la inceputul lui 2006) asupra tehnologiilor esentiale pentru IMM-urile din Romania. Astfel, potrivit sondajului, 52% dintre reprezentantii IMM-urilor autohtone intervievate (101 companii) au indicat drept cel mai mare obstacol in calea dezvoltarii lor costurile mari ale tehnologiilor, in timp ce 36% dintre acestia au invocat dificultatile de adaptare la schimbarile tehnologice. Un alt procent de 35% a apreciat ca o limitare semnificativa este reprezentata de integrarea tehnologiilor noi in sistemele existente.


Aceasta in conditiile in care studiul a relevat ca 73% dintre IMM-urile autohtone considera ca avantajul principal al implementarii acestor tehnologii este reducerea costurilor, iar 89% doresc sa poata exploata tehnologiile de ultima ora, considerand ca acest lucru asigura avantaje concurentiale semnificative. (Clasamentul final al tehnologiilor esentiale pentru IMM-urile romanesti arata astfel: n conexiuni Internet rapide/in banda larga – 94% n retele de calculatoare – 91% n sisteme de stocare/back-up – 89% n securizarea comunicatiilor – 80%.)



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite