Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Producătorii de automobile inteligente turează motoarele

27 Aprilie 2015



Peste cinci ani, mai mult de 250 de milioane de autovehicule inteligențe vor rula pe șosele. Analiștii Gartner estimează că, în următorul cincinal, cel puțin unul din cinci automobile va încorpora, din fabrică, tehnologii de comunicare wireless, care nu vor mai fi pentru mult timp apanajul modelelor „luxury" și premium, ci vor fi adoptate rapid de către producătorii de volum din zona mid-market.

Predicția Gartner nu este singura care anunță viitorul luminos al automobilelor inteligente - în ultimii 2-3 ani acestea au devenit din ce în ce mai numeroase.

Ce-i drept, unele „păcătuiesc“ printr-un optimism excesiv. Probabil că pe o piață „cost sensitive“, precum cea locală - în care programul „Rabla“ se derulează cu succes încă, iar componenta second-hand are o pondere importantă la nivelul parcului auto național -, estimări precum cele emise de firma de consultanță Machina Research, potrivit căreia 90% din parcul auto ce va rula în 2020 va fi conectat la Internet, par de-a dreptul hazardate.

Dar nu sunt deloc lipsite de fundament, și acest fapt este din ce în ce mai vizibil.

Piața se mișcă

Semnalele vin din toate părțile - începând cu industria auto, până la cea IT&C. Iar cel mai elocvent exemplu în acest sens este cel dat de prezența producătorilor auto la un eveniment dedicat, cu precădere, zonei IT&C consumer - Consumer Electronics Show, desfășurat la începutul lunii ianuarie la Las Vegas. Unde au fost prezenți jucători de prim rang, precum Audi, Volkswagen, Ford, Toyota, General Motors, Mercedes-Benz, Hyundai, Volvo sau BMW, care și-au trimis la reprezentanți de cel mai înalt nivel.
De exemplu, Mercedes-Benz a fost reprezentat de „șeful suprem“, dr. Dieter Zetsche, președintele Daimler AG, care a ținut un speech despre viitorul mașinilor conectate. Exemplificat live cu prototipul F015 „Luxury în Motion“, un model hibrid - care rulează pe hidrogen și baterii lithium-ion - și este înțesat cu tehnologie, senzori și camere 3-D ce fac posibilă deplasarea vehiculului fără a fi necesară asistența umană.

Ford nu s-a lăsat nici el mai prejos - Raj Nair, Chief Technical Officer și Global Product Chief al companiei, a anunțat că producătorul american a trecut la testarea modelelor self-driving pe drumurile publice.

Un anunț depășit de Audi, care a trecut deja la testele pe distanțe lungi. Pentru a-și demonstra superioritatea, nemții au trimis cu ocazia MWC un prototip A7 „self-driving“ de la San Francisco la Las Vegas. Mașina, care a avut totuși și un om la bord pentru a preîntâmpina incidentele - a ajuns fără nicio problemă la destinație, după ce a parcurs pasaje de drum cu viteze de peste 110 km/h, în condiții de vreme proastă.

La rândul său, BMW a prezentat la MWC o versiune a prototipului electric i3, dotat cu noua tehnologie Remote Valet Parking Assistant, care, utilizând senzori laser, este capabil să realizeze o încadrare perfectă, fără asistenţă umană, în parcările supraetajate.

Când mașinile discută între ele
Volvo a excelat la capitolul care l-a consacrat pe piața internațională - siguranța. Grupul suedez a venit la Las Vegas cu o tehnologie care permite șoferilor să evite bicicliștii aflați în trafic. Soluția de avertizare - dezvoltată în parteneriat cu Ericsson - este instalată în casca ciclistului, care comunică direct cu automobilele, avertizând șoferul de proximitatea bicicletei și viceversa (și ciclistul primește o avertizare audio asupra apropierii vehicului).
Comunicarea M2M (Machine-to-Machine) este un domeniu de focus pentru suedezi, care au anunțat la recentul Mobile World Congress că au dezvoltat o nouă soluție ce permite vehiculelor să comunice între ele și să se "anunțe" în cazul condițiilor rutiere dificile. Tehnologia testată deja în Suedia se bazează pe senzori montați pe pneuri care detectează prezența gheții pe carosabil, transmit informația împreună cu coordonatele GPS aferente către serverele Volvo, de unde acestea ajung la celelalte automobile dotate cu respectiva soluție. Avertizarea este afișată pe bordul mașinii și crește în intensitate atunci când aceasta se apropie de zona respectivă. Soluția dezvoltată de Volvo permite și avertizarea asupra vehiculelor staționate care au aprinse luminile de avarie.

Siguranța rutieră, o zonă cu câștig maxim
Concentrarea suedezilor pe domeniul siguranței rutiere nu este deloc întâmplătoare - există așteptări mari de la automobilele inteligente, dotate cu sistemele de tip Advanced Driver Assistance (ADA). În valoare de aproape 190 de miliarde de dolari pe an. Și asta numai în Statele Unite, dacă e să dăm crezare celui mai recent studiu realizat de cabinetul de consultanță McKinsey, care estimează că sistemele ADA pot preveni până la 90% din coliziunile între vehicule ce au loc pe teritoriul SUA.

Concluzia specialiștilor de la McKinsey este evidentă: sistemele de tip ADA vor deveni o dotare standard în cazul majorității producătorilor de mașini până în 2025.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite