Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Operatorii mobili așteaptă al patrulea val de creștere

27 Aprilie 2015



În scurt timp, noua unitate de măsură a abonamentelor de telefonie mobilă nu va mai fi minutul, ci MB. Datele reprezintă deja unul dintre principalele puncte de atracție ale ofertei operatorilor mobili, care vor trebui însă să acorde atenția cuvenită mediului enterprise, dacă doresc să-și echilibreze balanța investiții - venituri.

La început a fost Vocea. Ea a generat primul și cel mai consistent val de creștere - cel puțin până acum - în industria comunicațiilor mobile. Dar, de prin 2008-2009, a început să piardă din putere și - subminată de extinderea soluțiilor dezvoltate pe tehnologia Voice over IP (VoIP), înlocuită acum de mult mai capabila Voice over LTE (Volte) - nu mai este capabilă să asigure la momentul actual, de una singură, creșterea numărului de abonați și a veniturilor din prima decadă a anilor 2000.

Operatorii s-au menținut însă pe val - e adevărat, unul considerabil mai mic - cu Mesajele, însă și ele au pierdut teren rapid o data cu apariția aplicațiilor de tip WhatsApp. Din fericire pentru ei, a urmat al treilea val - cel al Accesului la Internet. Agățați de coama lui și cu lecția învățată deja, operatorii mobili caută acum să zărească când și mai ales de unde ar putea veni cel de al patrulea val de creștere.

Numai că expectativa prelungită s-ar putea dovedi o alegere nefastă, pentru că cel de al patrulea s-ar putea să nu mai fie un tsunami precum celelalte, ci ar putea fi reprezentat de mai multe unde de o amplitudine ceva mai redusă.

Alegerea noului val norocos este una delicată, pentru că, deși trăim în plină epocă a mobilității și ne transformăm tot mai rapid într-o "Smartphone Society" (după Roland Berger Strategy Consultants), operatorii mobili se confruntă de ceva timp cu o problemă căreia nu reușesc să-i dea de cap: stagnarea sau, și mai rău, scăderea veniturilor medii pe utilizator (Average Revenue Per User - ARPU). Iar situația este considerabil complicată de faptul că - pentru a face față concurenței, cerințelor în creștere ale clienților existenți și a fi atractivi pentru cei potențiali - sunt nevoiți să facă investiții majore în infrastructură, pentru ca aceasta să fie capabilă să suporte volume de date din ce în mai mari, o extindere accelerată a ofertei de aplicații și servicii, să asigure un nivel de securitate ridicat, să asigure conformitatea cu cele mai noi norme și standarde etc.

Și toate astea fără a avea certitudinea că investițiile făcute garantează un ARPU mai mare.

Oportunitatea IoT
O soluție de ieșire din această situație delicată, pe care mulți operatori au pus-o deja în practică, o reprezintă abordarea mediului enterprise cu o ofertă mult mai dezvoltată și mai adaptată cerințelor acestuia.

Companiile sunt - pentru operatorii mobili - clienți cu un indicator ARPU net superior, cu un risc mai mic de renunțare la servicii în favoarea concurenței și cu un nivel de predictibilitate ridicat în privința utilizării. Pentru a beneficia de toate aceste avantaje, operatorii trebuie însă să depună un efort consistent în a schimba percepția companiilor conform căreia sunt doar niște simplii furnizori de conectivitate fără valoare adăugată.

Lucrurile încep să se schimbe rapid în acest sens - în ultima perioadă operatorii mobili își dezvoltă și extind rapid departamentele dedicate zonei enterprise și compensează lipsa experienței și competențelor pe anumite verticale și/sau tehnologii prin achiziții sau prin parteneriate încheiate cu din ce în ce mai multe companii IT&C, cu precădere integratori de sistem.

Procesul este accelerat de mai mulți factori. Pe de o parte, prin intermediul acestor parteneriate, operatorii pot dezvolta și furniza servicii cu valoare adăugată, găzduind aplicații ale partenerilor în centrele de date proprii, de unde le oferă către clienții finali, în diverse moduri de livrare, ca servicii Cloud.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite