Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Europa/Romania - de la Cer la Pamant

26 Mai 2006



„Sectorul IMM-urilor reprezinta un puternic element constitutiv al caracterului Uniunii Europene. Societatea europeana crede intr-un sector puternic al IMM-urilor. Unul din avantajele economice este acela ca mai multe unitati de productie reactioneaza rapid pe o piata foarte dinamica si sunt capabile sa introduca noi tehnologii si sa personalizeze produsele si serviciile”. Acesta este tabloul IMM-urilor europene, facut de Giorgio Ficcarelli (foto), seful Departamentului de coordonare a asistentei de pre-aderare si fonduri structurale din cadrul Delegatiei Comisiei Europene.
Giorgio-Ficcarelli
Comparatia cu ceea ce se intampla in Romania in sectorul IMM face ca diferentele sa fie de la cer la pamant. Antreprenoriatul autohton este sub media europeana in ceea ce priveste numarul de IMM-uri si cifra de afaceri. In ceea ce priveste modul in care inteleg sa dezvolte o afacere, romanii sunt la fel de originali ca si democratia autohtona. Comparativ cu Polonia, de exemplu, care a intrat in UE la 1 mai 2004, “in Romania, accesul la informatie este mai dificil decat in Polonia si ma surprinde si lipsa de mobilitate a mediului de afaceri romanesc”, declara de curand Tomasz Suprovicz, prim-consilier economic, seful Sectiei Economice al Ambasadei Republicii Polone in Romania, referindu-se la absenta reprezentantilor din acest domeniu de la principalele evenimente de informare destinate afaceristilor. Oficialul polonez remarca faptul ca Romania are prea multe masini luxoase straine si prea putine utilaje din productia interna.


“Mentalitatea antreprenorilor romani nu se va schimba curand. Pe de o parte, patronii romani viseaza in general la planuri mari si vor sa imprumute sume mari pentru ca au idei grandioase, rupte de realitate. Pe de alta, patronul roman in general cu o educatie de nivel mediu, crede ca se pricepe la toate, vrea sa controleze totul in firma si nu-si face o echipa, pentru ca nu are incredere in cei din jur. Rezultatele trebuie sa apara in termen scurt si cu maxim de beneficiu, altfel clacheaza si abandoneaza”, ne-a declarat Monica Tache, country manager Romania al companiei Oikocredit. “Portretul patronului de IMM asa cum il vad eu este o persoana obosita, dar plina de speranta. O speranta destul de rezervata care asteapta cu teama integrarea”, incheie tabloul Ana Dinca, managing partner, audit financiar, Audit One.


Nevoia de noi intreprinzatori


Romania se situeaza sub media UE in ceea ce priveste dezvoltarea sectorului IMM. Seful Departamentului de coordonare a asistentei de pre-aderare si fonduri structurale din cadrul Delegatiei Comisiei Europene, Giorgio Ficcarelli, declara in luna aprilie, ca in UE-15 sunt inregistrate 52 IMM-uri la mia de locuitori, in timp ce in Romania acest indicator este de numai 14 IMM-uri / 1.000 locuitori. La nivelul UE sunt 25 de milioane de IMM-uri in care lucreaza peste 100 de milioane de persoane. Totodata, IMM-urile detin peste doua treimi din totalul locurilor de munca din sectorul privat.


In Romania se inregistreaza si o rata scazuta de infiintare a noilor firme, fiind nevoie de mai multi intreprinzatori care sa isi asume riscul infiintarii de noi firme si sa utilizeze oportunitatile pietei. Solutiile de dezvoltare a IMM autohtone implica trei aspecte cheie – accesul la informatie, accesul la servicii si accesul la finantare iar toate acestea concentrate tot mai mult la nivel local. In ceea ce priveste finantarea noilor IMM bancile cer garantii si cifra de afaceri pe 3 ani ceea ce stopeaza practic, infiintarea de noi firme.


Rata de creditare a IMM-urilor autohtone - 30% din cea a UE


Bancherii au inclus inca din 2005 in planurile de dezvoltare pe termen mediu doua obiective principale: creditarea IMM-urilor si a societatilor din domeniul agricol. Cu toate rezultatele ceva mai bune din ultimii doi ani, rata de creditare a IMM-urilor romanesti ramane extrem de scazuta, circa 24 %, fata de cea din UE, de 78-79 % asa cum rezulta dintr-un sondaj CURS, comandat de Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii (FNGCIMM). Sondajul, realizat in perioada ianuarie – martie 2006 la nivel national, pe un esantion de 500 de firme, insumand 1.000 de subiecti, releva ca IMM-urile, cu o rata de nerambursare a creditelor de sub 9%, nu reprezinta un risc pentru bancheri. Aceasta indica un raport corect al patronilor cu finantatorul si respectarea contractelor angajate cu bancile. Semnalul ingrijorator vine din segmentul accesarii serviciilor de consultanta competenta pentru dezvoltarea afacerii. Peste 50 % dintre intreprinzatorii romani nu au apelat niciodata la o societate de consultanta pentru inceperea unei afaceri si doar 9,2 % platesc astfel de servicii specializate, iar cei mai multi prefera prietenii, rudele si eventual banca sau camerele de comert.


„Patronii din IMM nu consulta un specialist si tocmai de aceea se plang bancile. Nu toti au cultura si pregatirea necesara sa inteleaga toate cerintele bancii, nu stiu sa prezinte un plan de afaceri si un studiu de fezabilitate convingator. Daca sunt rezonabile, costurile cu un specialist se justifica, plus ca iti dau garantia reusitei, spune Ana Dinca, managing partner, Audit One.


De remarcat ca nici bancile nu sunt consultate de intreprinzatori decat in proportie de 21,1%, in timp ce mass-media ocupa aproape 42%


Cu toate acestea, acelasi sondaj CURS privind activitatea FNGCIMM releva ca numarul de contracte garantate de Fond in primele patru luni din 2006 este aproape egal cu cele garantate pe intregul an 2005. Valoarea garantiilor acordate de Fond a crescut constant din noiembrie 2005 de la 6,5 milioane de euro la peste 9 milioane de euro in aprilie 2006, iar numarul de garantii acordat de FNGCIMM s-a dublat in aceeasi perioada.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite