Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Companiile locale si cultura performantei

26 Mai 2006



Cultura romaneasca de companie este un model „original”?


Pare ca pentru romani (mai mult decat pentru alte natii?) este important sa dezvolte si mentina coalitii si aliante si sa aiba asupra altora o autoritate generata de secrete si informatii confidentiale, sa creeze prietenii solide (?!) cu potentiali parteneri in pozitii macar influente, daca nu strategice, mai degraba decat sa se focuseze pe fapte, cifre, obiective tangibile si rezultate masurabile. Adesea, auzi in jurul tau, ca o obsesie, atoate explicativa si scuzabila: „ Fara relatii n-ajungi nicaieri!”
Marcelina-Joavina
Influenta pe care o au relatiile si mentinerea acestora cu orice pret induc, cred eu, limitari contraproductive. Uneori, lucrurilor nu li se spune pe nume si se fac eforturi excesive de salvare a aparentelor unor relatii, acestea cantarind mai mult in fata eficientei, a rezultatelor. De aceea, sa parasesti o organizatie poate fi un risc, nu numai din punctul de vedere al renuntarii sau pierderii unei slujbe, ci si fiindca, la noua slujba, trebuie investit mult (timp si eforturi) in construirea altor „relatii”.


Chiar si Fons Trompenaars (un alt „guru” al domeniului, in plus si la moda!) considera Romania ca avand „un inalt grad de particularitate a culturii sociale”. Deci, iata ca nu incetam sa fim „origi-nali”. Aceasta originalitate este data si de aspecte combinate, fie colectiviste (rezultate din mentalitatea comunista si din caracteristicile latine), dar si individualiste. Aspectul individualist este puternic accelerat, in anii din urma, de „deschiderea” fata de valorile americane si de cele occidentale, caracterizate de un individualism de referinta. Insa, acest tip de individualism, in Romania, nu este sustinut de initiativa antreprenoriala (la nivel de masa critica in economie) si nici de inovatia institutionala care sa faciliteze spiritul antreprenorial.


Asa cum identifica Radulescu-Motru ”individualismul romanesc este influentat de o reactie subiectiva, generata de egocentrism”. Andrei Plesu considera ca problemele de performanta ale romanilor sunt generate de „lipsa concentrarii, a disciplinei si continuitatii”. Atat Plesu cat si Radulescu-Motru dau ca solutie de transformare socioculturala a mediului romanesc gasirea (sau crearea) acelor agenti de schimbare, factori de progres economic, social si psihologic, capabili sa unifice in jurul lor grupurile sociale.


Rezultatele chestionarelor si interviurilor desfasurate cu angajatii companiilor studiate


l Rezumatul problemelor identificate


1. Disfunctionalitati si dificultati in comunicare;


2. Lipsa claritatii in setarea obiectivelor si implementarea sarcinilor agreate;


3. Relatii tensionate si roluri confuze de tipul angajat/sef/director/actionar/membru fondator etc.;


4. Lipsa unei structuri a organizatiei, in sensul ca exista fie o prea mare flexibilitate, lucru care conduce la dezordine, fie o prea mare rigiditate, ceea ce duce la neimplicare;



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite