Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Oportunitati economice in Pakistan

26 Mai 2006



In 2004, cand am participat la CeBit Eurasia, am cunoscut o serie de jurnalisti din tari islamice. Ulterior am fost invitat de unul dintre acestia in Iran la un eveniment al pietii locale de ITC. Nu am dat curs invitatiei pe motiv de distanta si disponibilitate, dar undeva exista o retinere legata de lumile aparent diferite in care traim. Acelasi lucru mi l-au confirmat si cateva persoane interesate de oportunitatile de afaceri identificate in aceste tari dar stopate de lipsa informatiilor.
Dl. Ambasador Sanaullah
Pakistanul este o tara deschisa atat din punct de vedere politic cat si economic. In ultimii ani tara este intr-o schimbare permanenta, presa are o libertate totala si contribuie la crearea unui mediu de afaceri sanatos si transparent. Politica fiscala a guvernului este una de incurajare a investitiilor. Mai mult, repatrierea profitului este scutita de impozite ceea ce este un bun catalizator pentru afaceri. L-am cunoscut, de curand, pe domnul Sanaullah, ambasadorul Republicii Islamice a Pakistanului la Bucuresti si din discutia pe care am avut-o am reusit sa imi fac o imagine mai apropiata de realitate despre Pakistan si despre despre eventualele oportunitati de colaborare. Domnia Sa, ne-a declarat: „Relatiile dintre tarile noastre au fost foarte apropiate in trecut. Romania a fost implicata in anii ’60, ’70 in etapa primara de industrializare a Pakistanului, atat in dezvolatrea industriei petroliere, a constructiilor de masini (tractoare), cat si in agricultura. Din pacate, nivelul relatiilor economice a scazut in ultima perioada. E nevoie de un suflu nou in aceste relatii, iar obiectivul meu este de a crea un nou impuls relatiilor comerciale si culturale.”


Oportunitati de colaborare


Principalele oportunitati sunt in industria textila si industria alimentara. Spre exemplu, in Pakistan se produc tesaturi de buna calitate si la preturi mici ceea ce ar fi o buna materie prima pentru fabricile romanesti de confectii, iar industria alimentara de la noi foloseste cantitati impresionante de membrane artificiale pentru mezeluri dar am putea importa membrane naturale din Pakistan. Exista de asemenea oportunitati privind industria petroliera si a realizarii de mobila. „Perspectivele sunt insa foarte bune in domeniul informatic. Economia este in dezvoltare, companiile pakistaneze au un ritm ridicat de crestere, de asemenea, institutiile publice. Toate acestea au nevoie de infrastructuri informatice de calitate si de personal specializat pentru a gestiona aceste sisteme. Atat nivelul industriei de software si de telecomunicatii cat si al pregatirii universitare sunt foarte ridicate in Romania, si cred ca din acest punct de vedere posibilitatile de colaborare sunt multiple”, a mai declarat interlocutorul nostru.


Indicatori ITC


Pakistanul are o evolutie ascendenta la nivel economic, iar piata ITC locala este unul dintre cei mai buni indicatori. Cele mai importante corporatii globale sunt prezente in Pakistan: IBM, Microsoft, HP, Oracle, Cisco, Dell, NCR au reprezentante locale si inregistreaza o cota medie anuala de 30%. IBM si Oracle a deschis la Karachi centre regional de suport pre si postsales, NRC are la Islamabad un centru pentru Teradata Global Consulting, iar Halliburton un centru de suport global pentru pachetele software dedicate pietei petrolului. Exista peste 350 de firme locale care desfasoara in mod curent activitate in sectorul ITC, multe dintre aceste dezvoltand o relatie de parteneriat cu multinationalele amintite mai sus. Vanzarile anuale de PC-uri ating 700.000 de uni-tati si o cifra de 280 milioaneUSD. Industrial locala de software genereaza o cifra de afaceri de 80 milioane USD, iar cheltuielile totale cu ITC-ul (fara piata de PC-uri) se ridica la 300 milioane USD. Un aspect comun cu Romania este cel al pietei de Call Center si BPO (Business Proces Operationsx). Costurile reduse ale fortei de munca au facut ca acest sector sa cunoasca o crestere anuala de 60% si sa concentreze peste 5000 de angajati.


De asemenea, piata de telecomunicatii cunoaste o crestere importanta. Autoritatea locala de reglementare a autorizat doi operatori de servicii mobile care genereaza impreuna o cifra de afaceri de aproape 600 milioane USD. Exista 12 operatori pentru apeluri long distance si internationale, 79 operatori cu retele fixe si 92 cu retele wireless. Teledensitatea ajunge la 12,8%, cu 2,9 procente mai mult decat in India si are o rata de crestere de 104%. Numarul abonatilor la servicii mobile a crescut de la 0,7 milioane in iulie 2004, la peste 14,5 milioane in prezent, operatorii de telefonie fixa au un total de peste 5,2 milioane utilizatori.


Toti acesti indicatori arata ca Pakistanul este o tara in plina dezvoltare, deschisa catre tehnologie si modernitate. Poate un moment bun ca relatiile sa fie reinnodate de dragul amintirilor, a perspectivelor comune si in mod sigur al profitului.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite