Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Icpe continuă călătoria automobilului electric românesc

24 August 2015



Exact la 65 de ani de la înfiinţare, Institutul de Cercetări Electrotehnice (Icpe) a lansat pachetul de soluţii pentru mobilitate electrică, care cuprinde un automobil VW Beetle cu motor electric, un scuter electric, o barcă cu motor și o remorcă fotovoltaică.

Semnificația evenimentului este mai mult de ordin civic: se dorește sensibilizarea opiniei publice din România în ceea ce privește utilizarea automobilului cu propulsie electricã, oprirea fenomenului încãlzirii globale fiind un subiect care preocupã întreaga lume.

O soluţie inovativă de propulsie electrică echipează demonstrativ un VW Beetle fabricat în 1966, pregatit de primul drum pe străzile Bucureştiului. Acesta beneficiază și de un sistem de control pentru încărcarea bateriilor ce urmează a fi brevetat, așa numitul BMS (Batery Management System). Este vorba de un dispozitiv și un soft cu o concepție originală Icpe, care împreună conduc la creșterea duratei de viață a bateriilor. ” Acest BMS îl putem utiliza la orce tip de baterii, inclusiv la cele cu Pb, cu mici modificări ale softului, și este foarte util pentru captarea energiei de la sursele regenerabile. Noi sperăm să crescă durata de viață a bateriei cu 50%” afirmă dr. Viorel Stanciu, coordonatorul echipei Icpe de cercetare în domeniul mobilității electrice.

Motorul propriu-zis are un volum foarte mic, în schimb acumulatorii Li-Ion care alimentează motorul sunt foarte voluminoși, ocupă tot locul banchetei din spate. Cât timp le trebuie să se încarce acestor acumulatori, care altfel nu au autonomie mai mare de 150 de km?

Dr. Viorel Stanciu: Marea provocare acum este să faci o sursă de energie care să fie comparabilă ca autonomie și viteză de încărcare cu rezervorul cu benzină. Există mai multe regimuri de încărcare și aici iar intervine acest BMS. Ca să pot încărca elemenții foarte repede am nevoie stringentă de controlul fiecărui element în parte pentru că altfel explodează. Se pot încărca în 2 ore sau chiar într-o oră dacă am sursa de unde să îl încarc. Dar se poate încărca și de acasă, de la priză, cam în 6-7 ore.

Motorul este proiectat în Icpe şi are un randament foarte bun. Nu ne lăudăm, dar trebuie să se știe că Icpe face motoare electrice încă de la înființare.

Noi nu am vrut să arătăm cu acestă mașină că suntem producători de vehicule electrice, ci am vrut să arătăm soluția de rezolvare a problemei poluării din București. Practic avem capacitatea de a transforma orice vehicul într-un vehicul electric.

A doua componentă importantă a pachetului de soluţii pentru mobilitate electrică este remorca fotovoltaică și stația de încărcare pentru vehicule electrice de tip wall-box 230V-32A, realizată în conformitate cu standardele europene.



Remorca aceasta dotată cu panouri solare este un fel de rezervor pe care îl poartă mașina?
Dr. Ing. Virgil Racicovschi, director general Icpe: Să nu facem confuzie, nu are legătura cu mașina. este un produs de sine stătător, este un produs complet, care poate fi instalat de exemplu la o mica fermă, unde fermierul are nevoie să țină laptele rece până îl predă la sistemul de colectare. Sunt foarte multe aplicații unde ai nevoie de gama asta de puteri și unde nu ai acces la rețea: sisteme de irigații, sisteme de pompare, într-adevăr pentru ferme mici izolate, nu pentru aplicații de mare anvergură, unde ai nevoie de puteri instalate foarte mari.

Produsele expuse acum sunt la vânzare?
Dr. Ing. Virgil Racicovschi: Remorca este un produs la vânzare, scuterul așa cum este acum nu este un produs vandabil pentru că este prea scump, motiv pentru care am intrat în legătură cu Mahindra din India, de unde sperăm să aducem șasiuri la un preț mult mai mic, de maxim de 2 500 de euro, ce ar stârni un mare interes. BMS-ul, cum e denumit acest sistem de management al bateriei, va fi un produs vandabil după ce finalizăm toate procedurile de protecție intelectuală industrială și după ce trecem toate probele pentru verificarea lui.




Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite