Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Viitorul e mai aproape decāt pare

24 August 2015



Cu doi ani în urmă, omenirea vorbea despre Internet of Things sau imprimare 3D încă la modul viitor. În privinţa tehnologiei de imprimare 3D, de pildă, se vorbea că va deveni o tehnologie predominantă pentru nevoile consumatorilor obişnuiţi într-un orizont de circa zece ani.

Iată însă că o companie chineză a anunţat deja realizarea de case prin tehnologie 3D. Acum, nu peste cinci sau zece ani. Cum procedează compania respectivă? Completează aproximativ 90 % din construcţie într-o fabrică, după care trimite blocurile modularizate spre asamblare la locul final unde se va ridica construcţia.

Ce înseamnă aşa ceva? În esenţă două lucruri principale. Costurile de construcţie scad la sub 500 USD pe metru pătrat, fapt care face o astfel de construcţie accesibilă unor pături mult mai largi ale populaţiei. În al doilea rând, o astfel de casă imprimată 3D durează doar circa zece zile de la prima desfăşurare a planurilor arhitecturale până la asamblarea finală, ceea ce înseamnă o reducere impresionantă faţă de durata de circa o jumătate de an necesară pentru construirea unei case în mod tradiţional.

Evident, firma care a lansat astfel de produse pe piaţă nu a dezvăluit şi secretul materialelor folosite la o astfel de construcţie, însă, în mod cert, odată deschisă o astfel de cutie a oportunităţilor tehnologice, acest gen de secret industrial nu va mai conta, deoarece vor apărea în cel mai scurt timp o droaie de competitori, fiecare cu o reţetă proprie de materiale. Pur şi simplu cererea imensă care este de aşteptat pentru ridicarea unor astfel de construcţii va face dintr-un astfel de secret industrial o chestiune irelevantă.

Imprimarea 3D poate, iată, să revitalizeze deja un sector economic, cel imobiliar, grav afectat de criză. Iar ca lucrurile să fie cât mai clare, asta nu înseamnă că va revitaliza şi gradul de ocupare a forţei de muncă din acest sector. Poate doar va genera transformarea unor meserii care astăzi sunt vitale pentru ridicarea unei construcţii. Şi asta deoarece este greu de crezut că va mai fi, de pildă, nevoie de zidari în condiţiile în care elementele constructive vor veni la locul de asamblare gata pregătite.
În mod cert lucrurile vor evolua din acest punct într-o spirală evolutivă tot mai accentuată. În definitiv, există atâtea domenii industriale unde imprimarea 3D poate genera o revoluţie, cu condiţia găsirii reţetei corecte de materiale. Şi nu doar domeniile industriale sunt vizate de această tehnologie...

Tot de dată foarte recentă, Organizaţia Mondială a Comerţului a anunţat că membrii săi, reprezentând exportatori importanţi de produse aparţinând zonei de tehnologie a informaţiei, au convenit să elimine orice fel de tarife şi bariere vamale pentru mai mult de 200 de produse aparţinând acestei categorii. Conform oficialilor OMC, comerţul anual la nivel mondial cu aceste produse este apreciat la peste 1,3 trilioane dolari americani şi reprezintă circa 7% din volumul total al comerţului global.
Practic, el a depăşit comerţul cu produse din zone mai tradiţionale, precum produsele din industria auto-moto, cele din industria textilă şi cele din industria metalurgică adunate la un loc. Printre produsele prevăzute în acord se numără semiconductoarele de generaţie nouă, sistemele de navigaţie GPS, produsele medicale care includ echipamente cu rezonanţă magnetică, echipamente pentru producerea circuitelor imprimate, sateliţi de telecomunicaţii şi ecranele cu atingere tactilă.

Nu e greu de presupus că de acest acord vor beneficia şi produsele din zona imprimării 3D. Iar asta va duce în mod cert la creşterea explozivă a schimburilor comerciale bazate pe astfel de produse. Rezultatul va fi acela al apariţiei pe tot mai multe pieţe (poate inclusiv pe cea românească) de produse din alte zone de activitate realizate cu o astfel de tehnologie.

Este foarte posibil, date fiind individualitatea şi inventivitatea (uneori dusă la extreme păcătoase) care caracterizează spiritul românesc, ca generarea oportunităţilor de răspândire largă a produselor realizate cu tehnologie 3D să ducă pe plaiuri mioritice la un adevărat fenomen de masă.

Este greu de previzionat acum care vor fi consecinţele apariţiei unui asemenea fenomen. Dispariţia completă a întreprinderilor organizate în mod tradiţional, având în vedere faptul că oamenii îşi vor îndeplini cele mai multe nevoi în mod artizanal, conform propriilor idei şi concepţii? Defragmentarea definitivă a pieţei, în condiţiile în care cererea de produse de serie va deveni tot mai mică? Scăderea drastică a domeniului serviciilor, din aceleaşi considerente ca mai sus?

Departe de a fi fanteziste, astfel de întrebări devin normale pentru oricine este preocupat de tendinţele lumii în care trăieşte. O lume în care diversificarea şi personalizarea devin cuvinte cheie, în acelaşi timp în care internetul şi globalizarea se transformă în noua ţesătură existenţială a omenirii. Un lucru este cert în perspectiva acestor explozii tehnologice: predicţiile legate de evoluţie vor căpăta termene din ce în ce mai mici, până la a deveni complet irelevante.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite