Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

INCAS, de la PC7 la Orizont 2020

28 Septembrie 2015



  • Institutul participă la dezvoltarea de noi tehnologii pentru viitorul sistem european de transport aerian

Cerinţele impuse transportului aerian, în perspectiva anilor 2020 și 2050, evidențiază necesitatea implementării măsurilor și politicilor care să conducă la creşterea eficienţei și siguranței în transportul aerian, precum și la promovarea metodelor alternative de transport prietenoase mediului. În conformitate cu aceste cerințe, Uniunea Europeană a lansat în cadrul PC7 cel mai ambițios program de cercetare aeronautică din toate timpurile din Europa, denumit Clean Sky JTI (Joint Technology Initiative) (2008 - 2017). În anul 2014 a fost lansat programul Clean Sky 2 (2014 - 2024) care reprezintă o continuare firească a progresului obținut în primul program Clean Sky, fiind lansat în cadrul noului Program Cadru Orizont 2020. Aceste două programe au la bază obiectivele viziunii FlightPath 2050 (elaborat de ACARE) și Vision 2020, și vizează un transport aerian inteligent, ecologic și integrat. La aceste două programe de mare anvergură ia parte și Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Aerospațială “Elie Carafoli” – INCAS.

Cu o tradiție de peste 60 de ani de activitate în domeniul cercetării-dezvoltării sistemelor aerospațiale, INCAS a reușit să devină la momentul actual unul dintre pilonii principali în dezvoltarea viitorului sistem european de transport aerian, prin participarea sa la cele mai ambițioase programe de cercetare lansate până acum la nivel european în industria aeronautică: Clean Sky și Clean Sky 2, INCAS participănd astfel la dezvoltarea de noi tehnologii în domeniul aviației. Participarea INCAS la programele Clean Sky este o cofirmare a statutului de institut de cercetare recunoscut pe plan european.

INCAS este singura unitate din România care desfășoară activitatea de cercetare pe întreg ciclul, pornind de la cercetarea fundamentală, continuând cu cercetarea aplicativă și terminând cu dezvoltarea tehnologică și implementarea rezultatelor obținute în producție. Prin urmare, INCAS dispune de bază materială, experiență, resursa umană și capacitate tehnologică specializată în realizarea de proiecte complexe.



Strategia INCAS urmarește un obiectiv general: menținerea și dezvoltarea capacităților de cercetare existente ale României în domeniul aerospațial și integrarea acestora în programul de cercetare al Uniunii Europene (FP7, H2020). Conform acestei strategii, din anul 2008 INCAS participă ca membru asociat la Clean Sky, unde conduce un cluster format în parteneriat cu industria națională, reprezentată de ROMAERO și Avioane Craiova. Începând cu anul 2015 INCAS participă alături de IAR Brașov la Demonstratorul Tehnologic Fast RotorCraft, una dintre platformele incluse în Clean Sky 2.

Pe 17 iulie 2015, la București, dr. ing. Cătălin Nae, directorul general al INCAS, alături de reprezentanții Autorității Naționale pentru Cercetare Științifică și Inovare, a participat la semnarea unui Memorandum de înțelegere între România și Clean Sky 2 (foto sus). Prin acest Memorandum este exprimat acordul de colaborare pentru crearea ecosistemelor care încurajează inovația, cercetarea, dezvoltarea și antreprenoriatul, în concordanță cu Strategia Europa 2020 și inițiativa sa emblematică “O uniune a Inovării”. În acest fel ambele părți vor consolida sinergiile și complementaritatea dintre fondurile structurale și de investiții europene și fondurile de cercetare și inovare din domeniul aeronautic, în cadrul Programului Clean Sky 2.

INCAS în Clean Sky
INCAS are o implicare de anvergură în Clean Sky, fiind membru asociat în două dintre cele mai importante demonstratoare tehnologice: Smart Fixed Wing Aircraft (SFWA) - Aeronave cu Aripi Fixe Inteligente și în Green Regional Aircraft (GRA) - Aeronave de transport regional de tip “green”.

În SFWA, INCAS Cluster participă alături de industria europeană reprezentată de Airbus, SAAB și Dassault, precum și alături de cele mai mari centre de cercetare din Europa, reprezentate de DLR, ONERA și NLR. În activitățile cu TRL redus ( ≤ 4), INCAS este lider în integrarea tehnologiilor de control pentru SRA – Short Range Aircraft (Airbus) și pentru conceptul avioanelor private – Biz-jet (Dassault). Majoritatea activităților sunt legate de utilizarea tunelelor aerodinamice subsonic și supersonic ca mediu relevant pentru demonstrarea conceptului. Prin urmare, INCAS are o pondere mare a activităților în toate domeniile din cele 3 pachete de lucru din cadrul SFWA, respectiv în WP1 - Smart Wing Technology, WP2 - New Configuration și WP3 - Flight Demonstration. Interesul major a fost de a permite institutului participarea la activitățile cu TRL ridicat (4-7) până la validarea finală a tehnologiilor, în principal a demonstratorului BLADE în zbor.

Ca parte în Demonstratorul Tehnologic GRA, INCAS participă la dezvoltarea configurațiilor aerodinamice cu zgomot redus pentru viitorul avion de transport regional, aflat în dezvoltare, în special în ceea ce priveşte integrarea tehnologiilor pentru controlul zgomotului perceput la sol. O parte importantă din testele efectuate în cadrul acestui proiect s-au realizat în tunelul aerodinamic subsonic al INCAS.

Testele realizate în cadrul INCAS pentru Green Regional Aicraft au fost conduse de către dr. ing. Cornel Stoica, care afirmă: “Analiza datelor experimentale a permis localizarea și caracterizarea principalelor surse de zgomot, ceea ce permite optimizarea noilor tipuri de aeronave ecologice regionale”.

INCAS în Clean Sky 2
Oportunitatea de a participa și în cadrul Clean Sky 2 i-a fost oferită INCAS ca urmare a rezultatelor obținute în cadrul primului program Clean Sky.
Începând din 2015, INCAS participă în cadrul Clean Sky 2 la una dintre cele trei platforme inovatoare de aeronave demonstrative, alături de IAR Brașov (Consorțiul României, denumit RoRCraft), respectiv la platforma Fast RotorCraft, în special la fabricarea fuselajului pentru Demonstratorul LifeRCraft. Platforma Fast RotorCraft este formată din doi demonstratori, NextGenCTR tilt-rotor și LifeRCraft Compound Helicopter. Aceste două concepte de elicoptere de mare viteză au scopul de a oferi o productivitate superioară a vehiculului, precum și performanțe sporite.
RoRCraft are în vedere utilizarea capacităților unice existente la nivelul consorțiului pentru proiectarea, fabricarea și testarea fuselajului LifeRCraft, în scopul de a demonstra nivelul de maturitate al tehnologiiilor (TRL 6) folosind instrumente, metode și procedee de fabricare inovatoare. INCAS este implicat în 3 dintre cele 4 pachete de lucru (WP) din cadrul proiectului RoRCraft, respectiv în: WP.0 Project Management, WP.1 Airframe Advanced Design, WP.3 Permit to Fly.
Prin participarea INCAS la Clean Sky, România este singura țară din Europa Centrală și de Est implicată în cele mai ambițioase proiecte europene din domeniul aeronautic.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite