Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Efectele mai puţin cuantificate ale fuziunilor

29 Octombrie 2015



Companiile care trec prin fuziuni şi achiziţii culeg beneficiile dobândirii de produse noi şi alte active, însă dobândesc şi ameninţările şi provocările de care a avut parte compania achiziţionată. Iar una din cele mai importante este cea legată de securitate.

Anul 2015 se dovedeşte un an de schimbări importante de acţionariat în rândul companiilor care activează în domeniul tehnologic, indiferent de sectorul particular de care ele aparţin. Este o realitate care, conform experţilor, transformă chestiunile legate de securitate din zona de IT la cea de afaceri propriu-zisă. Tocmai de aceea, un obiectiv extrem de important al fuziunilor şi achiziţiilor a devenit acela al protecţiei organizaţiei împotriva pierderilor şi furturilor de date în timpul procesului de achiziţie, indiferent că este vorba de date legate de cardurile bancare din firmă, de datele clienţilor firmei sau de proprietatea intelectuală a organizaţiei.

Tocmai de aceea, analiştii specializaţi în probleme de securitate au câteva sfaturi pentru firmele care activează pe piaţa fuziunilor şi achiziţiilor. În primul rând, spun ei, firmele care vor să achiziţioneze o companie ar trebui să întrebe, înainte de orice, care este programul legat de securitate în vigoare în compania ţintă? Cum operează exact acest program, dacă există? Şi, mai ales, este el un program bun, sau doar o faţadă de securitate, dincolo de care nu se găseşte nimic?

Cumpărătorii ar trebui, de aceea, să observe modul de derulare a operaţiunilor în cadrul companiei ţintă, la documentaţia de care organizaţia dispune, la politicile şi procedurile de securitate implementate. De asemenea, ar trebui să analizeze dacă organizaţia ţintă a trecut printr-un proces propriu de certificare în materie de securitate şi dacă acest proces a fost validat de o terţă parte specializată.

Pașii procesului de achiziție
În general, analiştii recomandă firmelor cumpărătoare să respecte un plan în cinci paşi atunci când înaintează prin etapele unui proces de achiziţie. Un prim pas este acela al înţelegerii modului în care fuziunea sau achiziţia respectivă va afecta cultura şi valorile companiei achiziţionate. Anticiparea schimbărilor culturale înseamnă planificarea modalităţilor de adresare a acestor schimbări, fapt care va nimimiza ameninţările interne la adresa reuşitei achiziţiei.

Un al doilea pas este apelarea la asistenţa unei terţe părţi în cursul procesului de achiziţie. Uneori este indicată includerea unui expert în securitate în fazele iniţiale ale negocierilor, însă, dacă aşa ceva nu este posibil, apelarea la o terţă parte specializată poate rezolva problema.

Al treilea pas este legat de folosirea partenerilor de securitate şi consiliere în cursul procesului de integrare. Un astfel de pas este în mod special important la determinarea mixului optim de programe de securitate care va servi nevoilor noii entităţi economice formate prin fuziune sau achiziţie.

Al patrulea pas este reprezentat de evitarea schimbărilor de atitudine şi comportament. Instrumentele de social media pot oferi indicii timpurii legate de activitatea M&A, iar echipele de negociatori lucrează adesea plecând de la presupunerea că nimeni altcineva nu are habar de ceea ce se petrece.

În fine, al cincilea pas este reprezentat de comunicarea eficientă, atât pe plan intern, cât şi pe plan extern. Înţelegerea neliniştii care se naşte inerent în sufletele angajaţilor preocupaţi de posibilitatea de a fi daţi afară după încheierea tranzacţiei este critică în minimizarea pericolelor aferente acestui proces.

Relevanța securității
În chestiuni de securitate, indiferent că este vorba de un angajat nemulţumit sau de un infractor care ţinteşte o companie, combinarea forţelor firmelor în contextul unei achiziţii sau fuziuni înseamnă, cel mai adesea, şi combinarea ameninţărilor de securitate. Iar situaţia devine şi mai problematică atunci când e vorba de achiziţii implicând companii de pe pieţe cu totul diferite de cea a companiei cumpărătoare.
Fuziunile şi achiziţiile duc la schimbări de strategii şi operaţiuni care pot avea impact asupra securităţii. Un exemplu poate fi relevant din acest punct de vedere. O companie care activează în zona B2B şi care achiziţionează, de pildă, o firmă din domeniul comerţului cu amănuntul, se va confrunta cu atacuri la adresa datelor precum informaţiile personale, cardurile de credit ale clienţilor, datele bancare ale acestora, adică genuri de atacuri cu care compania cumpărătoare nu a fost deloc obişnuită în trecutul ei.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite