Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

CSR - de la marketing la filantropie

24 Iunie 2006



CSR: De la istorie la actualitate


Pentru capacitatea noastra de raportare, am spune ca totul a inceput foarte devreme, odata cu zorii capitalismului, in Anglia, pe la 1564, odata cu crearea Societatii Regale Miniere, societate pe actiuni (24 actiuni, fiecare valorand 1200 £).
Marcelina Joavina
Totul a continuat accelerat, atat in Anglia, cat si, ceva mai tarziu, dar cu ambitie crescuta, in Lumea Noua. Doar ca un exemplu, in America postrevolutionara, intre 1781 si 1790, numarul companiilor a crescut de zece ori, de la 33 la 328. Interesante statistici postrevolutionare, acum vreo 200 de ani….


Probabil ca explozia pietei de capital, atat in America, dar si in Anglia, a reprezentat-o investirea de capital masiv, la toate nivelurile societatii, in dezvoltarea retelelor de cai ferate. Totusi, o bariera crea riscuri prea mari pentru omul de rand. Raspunderea era nelimitata. Odata ce a fost reglementat si minimizat acest risc (de fapt, inlaturat prin introducerea legala a raspunderii limitate, pe la mijlocul secolului al nouasprezecelea), simplul investitor a capatat incredere si a inceput sa-si exerseze abilitatile (fie si la scara mica) de capitalist.


Din punct de vedere social, castigul a fost impresionant si astfel s-au pus bazele neoliberalismului, iar conflictul de nestins dintre muncitor si capitalist a devenit mai nuantat si si-a diminuat intensitatea.


Adaugandu-se la acestea acceptarea ca o companie sa aiba actiuni intr-o alta companie, s-au creat premizele unei etape istorice de fuziuni si achizitii, procesul de consolidare a pietei realizandu-se intr-un singur deceniu (in SUA, intre 1898 si 1904, 1800 de companii s-au consolidat in 157). Asa a inceput era capitalismului corporatist.


Intrucat corporatiile erau in proprietatea a mii, chiar sute de mii de actionari anonimi, acestea deveneau negestionabile si necontrolabile. In 1913, in urma raportului intocmit asupra fenomenului de catre un comitet de congresmeni, actionarii au disparut din operarea corporatiilor. Raspunderea urma sa fie asumata de corporatia in sine (“the body corporate, not the shareholders”).


Printr-o ciudata alchimie, legea da viata “corporatiei” in sine, care conduce afacerile, cu toata gama asociata de drepturi si obligatii. Dar, foarte curand, corporatiile devin antipatice, impersonale, fara suflet, adesea imorale, fiind conduse de legea profitului financiar. De aceea, isi atrag oprobiul si critica publica. Liderii corporatiilor si expertii lor realizeaza ca noua putere si investitura a corporatiilor impune crearea unor noi strategii de relatii cu publicul.


Marketingul si zona lui de publicitate sunt profund transformate, astfel incat sa atraga simpatia publicului si aprobarea sa. “Compania trebuie inteleasa si iubita”.


Asa ar suna abordarea de marketing a aparitiei miscarii CSR.


Nu e mai putin adevarat ca au existat si exista mari lideri de corporatii care sunt profund incredintati ca discrepantele si conflictele sociale pot fi fundamental inlocuite de cooperare si consens social, prin si cu suportul actiunilor generate de CSR.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite